Auteur Topic: Gist  (gelezen 50049 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Aegir

  • New bee
  • *
  • Berichten: 30
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Re: Gist
« Reactie #45 Gepost op: juli 12, 2011, 01:10:42 pm »
Giststarter, maar elke 12u ziet hij er weer zo uit:



Nochtans is de temperatuur gemiddeld >20°C.
De voedingsstoffen zijn netjes uitgebalanceerd: tannines, citroenzuren, appel, sinaas
Elke x-aantal uur wordt er eens stevig gewalst voor de zwaardere gist op de bodem terug 'in omloop' te brengen en lucht onder het mengsel te brengen.

Echter, deze giststarter doet zijn werk wel... ik heb hiermee al goede mede gemaakt. Alleen met dat het hier zomaar wat op de bodem (en vaak terug) ligt, weinig pruttelt, niet schuimt, ... het lijkt zo weinig te doen. Het oogt alsof de giststarter een mooi concept is, maar a) hier faalt en gewoon een goede gist+voeding voor bij de most is en blijft of b) er toch suikers tekort zijn voor hem in gang te duwen.
Zou na 48u op zich ook al niet iets méér te zien moeten zijn, dan weer een neergeslagen massa :-|
Lief bijtje, zei de bij wil je met mij vrije, wacht even zij de bij ik ben zo bij je.

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Gist
« Reactie #46 Gepost op: augustus 12, 2011, 08:25:31 am »
Gebruiken jullie altijd losse zakjes gist? Je kan namelijk ook 20g en 100g potjes kopen (universele wijngist bij brouwmarkt) Uiteindelijk is dat wel goedkoper in gebruik alleen kun je het minder goed bewaren. (1 jaar in de koelkast bijv.) Of is het beter om afzonderlijk gesloten zakjes te gebruiken. Ik neem aan dat je voor 5 liter flessen niet een heel zakje van 5 gram erin hoeft te doen en kun je die makkelijk verdelen over 2 of 3 flessen.


Edit:

Nog wat over rozijnen toevoegen. Ik lees vaak dat men rozijnen toevoegt als gistvoeding. Krijg je daarbij geen smaak van de rozijnen in de mede? Want ik ben daarvoor een beetje afgeschrikt omdat ik en keer rum en rozijnen roomijs gemaakt heb, en de rum die overbleef van de rozijnen afgieten heb ik gedronken en dat was erg vies. Nu heb ik een beetje afkeer van rozijnensmaak.
« Laatst bewerkt op: augustus 12, 2011, 05:27:24 pm door Bulls »

Big Daddy Bee

  • Administrator
  • Dronken
  • *****
  • Berichten: 269
  • ik ben een alcoholist :)
    • Bekijk profiel
Re: Gist
« Reactie #47 Gepost op: augustus 13, 2011, 06:21:31 pm »
Mijn waterslot blubt ook nog maar één keer om de 3 ~ 4u denk ik zelfs.
Als ik er eens goed mee schud, komen er wel veel belletjes naar het waterslot, maar om nu te zeggen dat dit de 'goede' gisting weer op gang trekt...

Ja als je ermee beweegt komt er gas los uit de vloeistof, net als dat je een biertje schud, hoe langer je de mede laat staan, hoe meer hij en echt uitgegist is, en hoe meer dat gas eruit gaat, net als dat je een biertje open laat staan. Als je hem voorzichtig bottelt zonder te laten bruisen, dan krijg je licht sprankelende mede :)

Heerlijk op een zomerse dag uit de koelkast  :P


Citaat van: Bijker
Dus meten = weten, en gissen = missen  :))

En ervaring = openbaring  ;)
`8{]]]> Sí man i yulma nin enquantuva? :P

De Baldadige Bij

  • Laveloos
  • *****
  • Berichten: 590
  • The Queenbee
    • Bekijk profiel
    • de Baldadige Bij
Re: Gist
« Reactie #48 Gepost op: november 09, 2011, 07:57:48 am »
Heeft iemand deze wijngist wel eens gezien/ uitgeprobeerd? zie fotootjes!
Ik kwam het tegen bij de Toko, bij het schap stond een bordje 'wijngist' en het ziet eruit als een soort kleine  badbruisballen, en ze lijken ook wel op van die kaassoesjes die je altijd in je kerstpakket vind :)

en verder kan ik niet lezen wat er op staat, behalve een telefoonnummer, maar als ik dat bel versta ik degene die ik aan de lijn krijg waarschijnlijk niet.....

Binnenkort maar eens uitproberen.... heeft iemand toevallig een recept voor Sake?  ))J
Kabooom!

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Gist
« Reactie #49 Gepost op: november 09, 2011, 09:10:27 am »
Dat is Koji Kin als ik me niet ver"gist"  :))

Recepten kun je makkelijk googelen, heb er al eens in verdiept. Het gaat om de suikers uit het zetmeel halen net als met bier alleen zonder het "maischen"
Die gist is eigenlijk ook geen gist maar een schimmelcultuur. Mij  leek het wel een keer leuk om gewoon Rijstwijn te maken, maar dat dus gewoon suikers vergisten en gekookte rijst als smaak maker toevoegen tijdens het gisten (geen echte sake dus)

Ik was ook benieuwd naar de smaak van sake en had laatst een fles gekocht bij een chineese supermarkt, maar ik vond het aardig vies :P Althans koud. Je kan het ook warm/heet drinken stond op de fles, op 40°C En dat was wel lekker, en stijgt heel snel naar je kop  :o  8) Na 2 glaasjes was ik al flink aangeschoten.

De Baldadige Bij

  • Laveloos
  • *****
  • Berichten: 590
  • The Queenbee
    • Bekijk profiel
    • de Baldadige Bij
Re: Gist
« Reactie #50 Gepost op: november 09, 2011, 04:00:16 pm »
ik heb het ook wel es warm gehad, dat is wel lekker, en net als gluhwein stijgt het inderdaad meteen naar je hoofd :)
Kabooom!