Auteur Topic: Gist  (gelezen 47815 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

  • Eerste hoorn
  • **
  • Berichten: 71
  • bzzzz zzz
    • Bekijk profiel
    • Germaanse Joelfeest Wieringermeer
Gist
« Gepost op: september 24, 2010, 05:59:29 pm »
Net begonnen met mede maken... I need tips en tools about de gist.

Gistsoorten, wat zijn aanraders, hoe te gebruiken, wat zijn de recepten, wat doet het met de mede en de smaak... Ik weet zeker dat er hier een hoop info kan zijn op dit gebied waar ik heel erg nieuwsgierig naar ben daar ik vrijwel geen verstand heb op dit gebied..
- Dwaze man, dwaze dronk -

De Baldadige Bij

  • Laveloos
  • *****
  • Berichten: 590
  • The Queenbee
    • Bekijk profiel
    • de Baldadige Bij
Re: Gist
« Reactie #1 Gepost op: september 26, 2010, 07:11:13 pm »
Ik begreep van Karlo dat als je bakkersgist gebruikt dat je mede naar oliebollen gaat smaken. En daarbij vertelde hij ook dat dat niet lekker is.

Je kan het beste een universele gist voor witte wijn gebruiken, je hebt ook nog gistsoorten die in staat zijn een hoger alcoholpercentage te produceren, ook leuk! Of Champagnegist voor bubbels, maar dat zou ik alleen gebruiken bij medes waarbij de smaak past bij bubbels, frisse zomerse medes die bedoelt zijn om koud te drinken bijvoorbeeld. Geen warme wintersmaakjes met bubbels, dat is vies.
Kabooom!

Draak

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 245
  • bee bee king
    • Bekijk profiel
    • Het Rad
Re: Gist
« Reactie #2 Gepost op: september 26, 2010, 07:25:42 pm »
Ik gebruik meestal een gist voor zoete witte wijn, die van Bioferm om precies te zijn. Ik heb ook wel eens zgn. turbogist of een ander gist voor hogere alcoholpercentages gebruikt. Mede waar je snel op onderuit gaat is erg leuk, maar voor de smaak hoef je het niet te doen. Dan waren de resultaten met het eerstgenoemde gist een stuk beter.
Less good than belief would have it
Is mead for the sons of men:
A man knows less the more he drinks,
Becomes a befuddled fool.
(Havamal 12)

De Baldadige Bij

  • Laveloos
  • *****
  • Berichten: 590
  • The Queenbee
    • Bekijk profiel
    • de Baldadige Bij
Re: Gist
« Reactie #3 Gepost op: september 26, 2010, 07:36:19 pm »
Ik heb als laatste gist gebruikt van het huismerk van de Brouwmarkt in Almere. Deze werd me aangeraden door een van de verkopers daar.
   Wijngist
-professional-

voor ieder type wijn met maximaal 16% Alcohol.

Eindresultaat nog onbekend.....
Kabooom!

Maarten

  • Eerste hoorn
  • **
  • Berichten: 71
  • bzzzz zzz
    • Bekijk profiel
    • Germaanse Joelfeest Wieringermeer
Re: Gist
« Reactie #4 Gepost op: september 28, 2010, 05:06:17 pm »
Stoer. Voor nu hou ik me bij de witte wijn gist. Die van Almere ga ik ook proberen.

En die turbogist is ook niet verkeerd voor een sterke mede. Hoeveel % moet je daarbij bekijken?
- Dwaze man, dwaze dronk -

De Baldadige Bij

  • Laveloos
  • *****
  • Berichten: 590
  • The Queenbee
    • Bekijk profiel
    • de Baldadige Bij
Re: Gist
« Reactie #5 Gepost op: september 28, 2010, 05:33:21 pm »
als je echt veel alcohol wil kan je er natuurlijk ook nog achteraf wodka ingooien :) of rum Yarrrrh!
 8)
Kabooom!

Maarten

  • Eerste hoorn
  • **
  • Berichten: 71
  • bzzzz zzz
    • Bekijk profiel
    • Germaanse Joelfeest Wieringermeer
Re: Gist
« Reactie #6 Gepost op: september 29, 2010, 07:41:56 am »
Haha dat doet de kwaliteit volgens mij niet heel erg goed. Doe je dat dan tijdens het gistingsproces= Of gewoon bijschenken als je het gaat opslaan..?
- Dwaze man, dwaze dronk -

Maarten

  • Eerste hoorn
  • **
  • Berichten: 71
  • bzzzz zzz
    • Bekijk profiel
    • Germaanse Joelfeest Wieringermeer
Re: Gist
« Reactie #7 Gepost op: september 29, 2010, 07:44:19 am »
Trouwens.. ook best leuk om even aan te halen. De hoeveelheid gist.. Hoe doen jullie dat? Ik doe namelijk maar nattevinger werk en gooi er wat gist bij... maar hoeveel moet het eigenlijk zijn voor een geod proces?
- Dwaze man, dwaze dronk -

De Baldadige Bij

  • Laveloos
  • *****
  • Berichten: 590
  • The Queenbee
    • Bekijk profiel
    • de Baldadige Bij
Re: Gist
« Reactie #8 Gepost op: september 29, 2010, 04:16:13 pm »
Volgens mij is dat de juiste manier! gist vermeerderd zich vanzelf! Ik gooi er meestal een heel of een half zakje in. Of een eetlepel ofzo.
Kabooom!

Karlo

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 141
  • I'm the reason we're out of mead
    • Bekijk profiel
    • www.medeproeverij.nl
Re: Gist
« Reactie #9 Gepost op: oktober 01, 2010, 06:50:30 pm »
Ik gebruik meestal die van bioferm... Tot nu toe altijd wel bevallen. Toch ben ik nog wat aan het experimenteren met de bakkersgist, omdat ik er meer recepten vna heb gelezen en het moet mogelijk zijn. misschien iemand met wat kunde dan ik.

Verder heb ik laatst een vloeibare gist besteld. Dit is een activator van Wyeast. bedoeld voor wijn, mede, cider, destilering en saké. IK heb geen idee of dat wat wordt. iemand ervaring ermee?
Karlo

Karlo

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 141
  • I'm the reason we're out of mead
    • Bekijk profiel
    • www.medeproeverij.nl
Re: Gist
« Reactie #10 Gepost op: oktober 01, 2010, 06:54:48 pm »
trouwens... wat betreft de zwaardere alcoholperncentages. het gistingproces stopt bij 15%. daarna moet je alcohol toe gaan voegen en dan is het eigenlijk meer een honinglikeur dan een mede. Daarnaast proef je de toegevoegde alcohol altijd terug in de afdruk. In polen hebben ze er nogal eens ene handje van om extra  alcohol toe te voegen. is het toch weer lekker in de buurt van die wodka :)
Karlo

Braadvraat

  • Eerste hoorn
  • **
  • Berichten: 92
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Re: Gist
« Reactie #11 Gepost op: oktober 02, 2010, 08:30:11 pm »
Wij gebruiken altijd gewone bakkersgist van Dr. Oetker. Werkt prima, geen last van oliebollensmaak (hoe zou dat dan moeten komen, we doen toch geen meel in onze mede?  ??? ).

Maarten

  • Eerste hoorn
  • **
  • Berichten: 71
  • bzzzz zzz
    • Bekijk profiel
    • Germaanse Joelfeest Wieringermeer
Re: Gist
« Reactie #12 Gepost op: oktober 03, 2010, 08:17:43 am »
Wat betreft wodka topevoegen aan je mede... gewoon na het gisten nog een zoot wodka bij de fles erin gooien en roeren?

Hoe zit dat eigenlijk met alcohol %? Hangt het af van de gist? Of ook van de honing... hoe bepaal je het alcohol %
- Dwaze man, dwaze dronk -

Braadvraat

  • Eerste hoorn
  • **
  • Berichten: 92
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Re: Gist
« Reactie #13 Gepost op: oktober 03, 2010, 07:05:00 pm »
Wat betreft wodka topevoegen aan je mede... gewoon na het gisten nog een zoot wodka bij de fles erin gooien en roeren?
Ik zou het inderdaad ná het gisten doen: gist gaat namelijk dood bij meer dan 15% alcohol (daarom kun je met alleen gist niet meer alcohol krijgen), dus je stopt dan wel het gistingsproces.

Citaat
Hoe zit dat eigenlijk met alcohol %? Hangt het af van de gist? Of ook van de honing... hoe bepaal je het alcohol %
De ene gistsoort is sterker dan de andere en kan dus meer alcohol aan, maar 15% is wel het maximum.
Voor het meten heb je speciale alcoholmetertjes in de handel, al werken die bij ons nooit (*)... We vermoeden dat dat komt doordat mede te veel suiker e.d. bevat. Ben er ook wel benieuwd naar, wie begint hier een nieuw topic over?


(*): we kregen wel waardes te zien, maar altijd 35% en hoger. Wel leuk als het waar is, maar niet realistisch met bakkersgist. :)

De Baldadige Bij

  • Laveloos
  • *****
  • Berichten: 590
  • The Queenbee
    • Bekijk profiel
    • de Baldadige Bij
Re: Gist
« Reactie #14 Gepost op: oktober 03, 2010, 07:28:16 pm »
Wat betreft alcoholmeten, dat lukt ook niet. Je kan het van te voren wel berekenen hoeveel honing/ suiker je toe moet voegen om een bepaald percentage alcohol te bereiken. In het boekje "Zelf wijn maken" van C.J.J. Berry staan erg nuttige tips hierover http://www.debaldadigebij.nl/boeken.html

Je kan dit doen door met een suikermeter van tevoren het suikerpercentage te meten, suiker is namelijk alcohol, naja als je er een tijdje gist op los gelaten hebt wel in ieder geval. En met die informatie kan je verder rekenen.

Ik dacht trouwens dat het maximale percentage alcohol dat je kan bereiken met natuurlijke gisting 18 % is, maar daar heb je dan wel een tamelijk brute gistsoort voor nodig.
Kabooom!