Onze leden maken mede (en bier!) > Zelf mede maken

Mijn eerste mede poging

<< < (3/3)

Davids:
Oké, duidelijk. Dankjewel voor de hulp.
Ik ga opnieuw honing aanschaffen en toevoegen.
Dat doe ik in de grote fles. Wanneer deze te vol wordt, maar de sd nog niet is bereikt, hevel ik vloeistof uit de fles in een andere af te sluiten fles enz.
Giststarter erbij.
Moet er ook weer opnieuw gist toegevoegd worden? Of is dit, denk je, nog voldoende aanwezig in de grote fles?

Bijker:
Afhankelijk van het SM gehalte.
Wel eerst meten.
De honing oplossen in de reeds gemaakte "mede".
Niet dus weer water erbij.
Iets verwarmen tot ca 35 - 40 graden, af laten koelen tot ca 25 en dan samenvoegen in de fles.
Maar gist(korreltjes) erbij doen kan meestal geen kwaad.
Heb ik ook al eens eerder gedaan.
Maar verder niets meer zoals zuurtjes gistvoeding ed.
Daar had je al voldoende erin zitten.
En dan GEDULD , afwachten en hopen op "betere tijden"

Bijker:
Nogal rustig op het medefront.
Tijd weer eens voor een berichtje.
Het weer is er ook niet naar ( hier in Drenthe dan met aanhoudend gemiezer).

Tijd was het om wat te meten, te proeven en binnenkort wat over te hevelen.
Ook staat de Markt van Melk en honing te Zuidlaren binnenkort op de agenda.
Altijd de eerste zaterdag van augustus.
Nog nooit geweest jullie??? O,o,o, dan wordt het wel eens tijd dat te bezoeken.

Daar is ook de keuring al ruim 30 jaar van honing en bijenproducten.
Dus ook mede.
Daar lever ik weer eens een paar flessen in om te zien en te horen hoe anderen erover denken.

Dus vanmorgen enkele batches gemeten en geproefd.
13% gemeten en verschillende smaken die als (b)engeltjes door de mond walsen.

Zou willen zeggen kom ook naar de keuring met je mede, maken we er een feestje van.

Avicenna:
Wat ik nooit zo snap is waarom mensen de S.M. tussentijds meten. Voor zover ik begrijp meet je aan het begin, voor er gisting heeft opgetreden de S.M. zodat je kan bepalen of je genoeg suiker hebt om een bepaald alcohol % te halen. Later meten zegt iets hoeveel suiker er is omgezet maar alleen als je het met de 1e vergelijkt. Toevoegen van honing als het te droog is is altijd goed natuurlijk maar dat doe ikzelf meer op je smaak dan op de S.M. meter.
Mijn ervaring is ook dat de gist vaak genoeg weer verder gaat als je honing toevoegt, zelfs als de S.M. <1.0 is.

Davids:
Dus, eigenlijk lees ik hier, dat wanneer ik aan deze batch opnieuw honing zou toevoegen, het opnieuw zou kunnen gaan gisten?
Het suikergehalte was nu inderdaad onder 1. Maar het alcoholpercentage was ook hierbij rond 5%. (mede/water 50/50). Met een refractometer gemeten.

Wat doe ik met deze batch het beste?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie