Onze leden maken mede (en bier!) > Zelf mede maken

Mijn eerste mede poging

(1/3) > >>

Davids:
Oké,
Nu heb ik 4,5 kg, voor een zoete mede met een wat hoger alcoholpercentage.
Hierbij heb ik "Arsegan wijngist Mede / Honingwijn voor witte honingwijn, droog, medium of zoet. 1 Zakje is voldoende voor 10-20 liter wijn of most (zonder giststarter)." gekocht.
Omdat ik niet te moeilijk wil doen zou dit, met water natuurlijk, mijn mede moeten maken.
Nu begin ik wat twijfels te krijgen, omdat ik op de verpakking van de gist lees dat ik de zuurgraad in de gaten moet houden, i.v.m. een constante gisting. Moet er dan nog meer bij in? Wie neemt mijn onzekerheid weg? #hetmoetlukken!

Bijker:
Leuk te lezen wat je allemaal wilt gaan doen.
ADVIES:
Lees je eerst eens in wat je benodigdheden moeten zijn.
Zoals;
Hoeveelheden.
Gistvoedingszout.
Wijnsteenzuur.
Hoeveel mede ga je maken(in liters)
Welk alcoholpercentage wil je.

Met 4500gram honing en 12% alcohol kan je 15 liter mede krijgen.
Gebruik je maatglas en densimeter om je gemaakte most te meten.
Noteer alles in je logboek
http://bitsandbees.nl/Bijkersgilde/Logboek%20mede.pdf

Davids:
Ga ik doen! 
Ik wil inderdaad 15 liter maken.

Bijker:
Welke soort fles(sen) heb je nu toegepast?
Hoe heb je je most samengesteld?
Welke ingrediënten - voedingszout/wijnsteenzuur - heb je gebruikt?
Heb je het water gekookt?
Staat het al te gisten/blubben?

Vertel eens meer over je eerste batche!
Je ervaringen, wat je hebt ervaren, viel het mee of heb je ergens een probleem in gezien?

Kunnen anderen ook weer van leren.

Davids:
Inmiddels zijn we bijna een maand verder...

Volgens recept toegevoegd:
- 7,5gr geraspte citroenschil (schoongespoeld met water)
- 1,5 afgestreken theelepel tanige
- 4,5 theelepels citroenzuur
- 1,5 theelepel wijnsteenzuur
- 3 theelepels Gistvoeding zout
-1 Zakje mede-wijngist Arsegan wijngist Mede / Honingwijn voor witte honingwijn, droog, medium of zoet. 1 Zakje is voldoende voor 10-20 liter wijn of most (zonder giststarter).

De honing opgelost in 6 liter water. 10 minuten tegen de kook houden samen met de citroenschil. Schuim afschepen.
Na koeling in de gistfles gedaan. Samen met alle ingrediënten.
Na een week aangevuld tot de hals met kraanwater.

De gisting was goed in het begin. Heftige CO2 ontwikkeling. De fles staat op de kast in een donker hoekje van de woonkamer. Maar momenteel zie ik bijna geen bubbels meer. Ik heb de fles elke week wel een keer flink gezwenkt zodat allen goed word gemengd. De drab op de bodem meng ik dan weer helemaal met de
Het lijkt mij te vroeg voor de gisting om al te stoppen. Ik lees overal dat dit 3 maanden nodig heeft (ongeveer). Zou de buitentemperatuur hier iets mee te maken kunnen hebben?
Vooralsnog laat ik het rustig even staan, maar misschien hebben jullie nog tips om de gisting weer op gang te brengen?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie