Auteur Topic: Mede met Walnoten  (gelezen 592108 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Bijker

  • Dronken
  • ****
  • Berichten: 369
  • Bijen, monitor van ons milieu!
    • Bekijk profiel
    • Bits and Bees. BIJna alles over bijen
Re: Mede met Walnoten
« Reactie #30 Gepost op: mei 04, 2011, 11:37:30 am »
Klopt het is geen mede maar hier op het forum doen we/ze ook in andere drankjes als er maar met honing wordt gewerkt 8) /^\
De walnoten doppen en gedeeltelijk stuk maken, dus niet door de amandelmolen maar ongeveer in kleine stukjes.
De smaak aan die likeur is zo perfect, weekend nog enkele glaasje weggewerkt met inhoud natuurlij, en de fles raakt al weer aardig leeg :P

De walnoten gaan wel door de amandelmolen als ik straks weer een aantal potten honing apart maak met de gemalen walnoten erdoorheen.
O,O, wat kan het leven lekker zijn!! ))J

Met de likeur van een liter moet natuurlijk ook een pot honing erdoorheen mengen.

En een paar bladen in de medemost doen tijdens het gistingsproces is ook te adviseren.

Als Drentsche kom je toch ook op de markt in Ruinen op 4 juni? 100 jaar imkervereniging Ruinen, groot feest met van alles wat die dag op de Brink.
Maar ook voor niet Drenten, die zijn ook zeeeer welkom, het belooft echt groots te worden op natuur, lekker, en bijengebied.
Bitsandbees.nl BIJna alles over bijen.

De Baldadige Bij

  • Laveloos
  • *****
  • Berichten: 590
  • The Queenbee
    • Bekijk profiel
    • de Baldadige Bij
Re: Mede met Walnoten
« Reactie #31 Gepost op: mei 04, 2011, 03:40:05 pm »
4 juni zeg je, ik ga het even onthouden, misschien wel leuk om heen te gaan, is wel in het weekend he?
Kabooom!

Bijker

  • Dronken
  • ****
  • Berichten: 369
  • Bijen, monitor van ons milieu!
    • Bekijk profiel
    • Bits and Bees. BIJna alles over bijen
Re: Mede met Walnoten
« Reactie #32 Gepost op: mei 05, 2011, 05:57:24 pm »
Zaterdag na hemelvaartsdag, dus een lang weekend.
Natuurlijk over bijen en bijenproducten maar ook veel materialen daarvoor, honingoogst apparatuur van pers tot moderne slinger, oude beroepen zoals touwslager, materialen bijenteelt, enz.
Een programmaoverzicht wordt nog verstrekt. op; http://www.ruinerimkers.nl/

Maar deze topic gaat over walnoten; dat ziet er hier niet zo goed uit, net als vorig jaar direct nadat de katten hun pollen afgeven en de vruchtzetting is begonnen een beste vorst vannacht.
Was vorig jaar ongeveer net zo met als resultaat bijna geen noten.
Zo gaat het met de natuur, daar is weinig aan te doen, dus zuinig aan met de noten die er nog zijn nu.
Bitsandbees.nl BIJna alles over bijen.

Atala

  • New bee
  • *
  • Berichten: 15
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Re: Mede met Walnoten
« Reactie #33 Gepost op: mei 06, 2011, 05:56:02 pm »
[...] Als Drentsche kom je toch ook op de markt in Ruinen op 4 juni? 100 jaar imkervereniging Ruinen, groot feest met van alles wat die dag op de Brink. [...]

Ik heb het in mijn agenda gezet. Dat lijkt me leuk. Ik wist het niet dus bedankt voor de info ^-^

Bijker

  • Dronken
  • ****
  • Berichten: 369
  • Bijen, monitor van ons milieu!
    • Bekijk profiel
    • Bits and Bees. BIJna alles over bijen
Re: Mede met Walnoten
« Reactie #34 Gepost op: mei 07, 2011, 04:19:50 pm »
Ben er zelf ook en mag kaarsen maken 8)
Bitsandbees.nl BIJna alles over bijen.

Bijker

  • Dronken
  • ****
  • Berichten: 369
  • Bijen, monitor van ons milieu!
    • Bekijk profiel
    • Bits and Bees. BIJna alles over bijen
Re: Mede met Walnoten
« Reactie #35 Gepost op: mei 08, 2011, 06:24:15 pm »
Geen gezeur over markten! het gaat hier over walnoten.
En bladerend in het boek van Berry staat ook een recept van Walnotenbladwijn.
Dus wanneer het aantal noten tgv de vorst of de droogte ontoereikend is kan je dat dus ook nog maken!
 - 4,5 liter walnotenblad
 - 1500 gram honing
 - 2 citroenen of natuurlijk citroenzuur
 - water tot 4,5 liter, gist en voeding
Water aan de kook brengen, ca 2 - 3 liter, honing erin en dat over de bladen gieten.
Nacht laten staan en de volgende dag zeven in het gistingsvat/fles.
Zuur, voeding en gist erbij en goed roeren, daarna fles aanvullen.
Bij het helder worden overhevelen en twee maanden later nog eens.

Zelfde grap kan je ook uithalen met eikenblad! ))J

Viooltjes wijn staat ook in dat mooie boek.

Op de markt komen al meer dan 50 verschillende stands! ::) en natuurlijk heel veel over  /^\ /^\ /^\
Bitsandbees.nl BIJna alles over bijen.

nlheiz

  • New bee
  • *
  • Berichten: 3
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Re: Mede met Walnoten
« Reactie #36 Gepost op: juni 13, 2011, 04:48:51 pm »
Hallo Mede-genoten......  ;D  ))J

Vraagje, ik ga proberen om een walnoten mede te maken voor een kennis die het wil gaan gebruiken voor een biertje wat hij wil gaan brouwen (en we gaan natuurlijk de mede ook gewoon testen) maar wat is nu een goed recept om te proberen? gewoon honing, walnoten, water en giststart?

Zou het ook kunnen met walnoten en amandel? mensen doen soms ook sinaasappel er bij, is dat handig of is dat smaak afhankelijk? dus het kan, maar hoeft niet?


Bijker

  • Dronken
  • ****
  • Berichten: 369
  • Bijen, monitor van ons milieu!
    • Bekijk profiel
    • Bits and Bees. BIJna alles over bijen
Re: Mede met Walnoten
« Reactie #37 Gepost op: juni 13, 2011, 05:28:26 pm »
Lees het recept van Tinus Kolster, de medemaker met echt de meeste ervaring. ))J
Noten in pot met honing, laten staan een aantal weken en dan water erBIJ enz. lees maar enkelel bladen terug in deze topic.
Bitsandbees.nl BIJna alles over bijen.

Draak

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 245
  • bee bee king
    • Bekijk profiel
    • Het Rad
Re: Mede met Walnoten
« Reactie #38 Gepost op: juni 14, 2011, 04:19:16 pm »
Zou het ook kunnen met walnoten en amandel?

Waarom niet? Het zijn allebei noten. Ik vermoed trouwens dat je dan het best gebande amandelen kan gebruiken. Daarbij komt in mijn ervaring de amandelsmaak nog iets sterker naar boven en ik vermoed dat die smaak ook een iets hogere kleeffactor heeft.

mensen doen soms ook sinaasappel er bij, is dat handig of is dat smaak afhankelijk? dus het kan, maar hoeft niet?
Mijn ervaring dat je door fruit bij je mede te doen, je bij het eindresultaat een wat vollere en rondere smaak over houdt. Waarschijnlijk doordat het zuur uit het fruit ervoor zorgt dat een groter deel van je tong geprikkeld wordt. Mede waarbij alleen honing en water is gebruikt wil nog wel eens 'leeg' smaken.

Less good than belief would have it
Is mead for the sons of men:
A man knows less the more he drinks,
Becomes a befuddled fool.
(Havamal 12)

nlheiz

  • New bee
  • *
  • Berichten: 3
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Re: Mede met Walnoten
« Reactie #39 Gepost op: juni 16, 2011, 09:03:10 am »
thnx Bijker en draak.

Draak, dat over de smaak,  is dat ook de reden dat sommige citroen en/of Looizuur (Tannine) of wat sterke thee in de Mede doen?


Bijker

  • Dronken
  • ****
  • Berichten: 369
  • Bijen, monitor van ons milieu!
    • Bekijk profiel
    • Bits and Bees. BIJna alles over bijen
Re: Mede met Walnoten
« Reactie #40 Gepost op: juni 19, 2011, 10:27:53 am »
is dat ook de reden dat sommige citroen en/of Looizuur (Tannine) of wat sterke thee in de Mede doen?
Tannine, looizuur of sterke thee verbetert de smaak en geeft een pikante smaak aan de mede, geeft een droge nasmaak en maakt de drank soepel.
Te veel kan de mede weer stroef maken! :'(

Als toevoeging zijn zuren nodig, het sap van een citroen komt ongeveer overeen met 4 gram (poeder) citroenzuur. Citroenzuur geeft een frisse smaak aan de mede. Gebruik van te veel wijnsteenzuur kan de mede troebel houden en dat moet je dan weer oplossen met helder makers zoals melk, of eiwit.
 ))J
Bitsandbees.nl BIJna alles over bijen.

De Baldadige Bij

  • Laveloos
  • *****
  • Berichten: 590
  • The Queenbee
    • Bekijk profiel
    • de Baldadige Bij
Re: Mede met Walnoten
« Reactie #41 Gepost op: september 19, 2011, 03:34:44 pm »
Ik heb inmiddels ook kilo's noten verzameld uit de tuin van Big Daddy Bee's moeder ;)
ik ga zeker Tinus zijn recept proberen, maar vroeg me ook af wat het doet als ik nu bij mede die al min of meer klaar is, nog walnoten toevoeg. Als je dat een paar weken laat staan, dan zou het toch ook een notensmaakje af moeten geven denk ik?
Kabooom!

Medeblander

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 113
  • Fan van het Goede Medeleven :D
    • Bekijk profiel
    • De Delftse Mederij
Re: Mede met Walnoten
« Reactie #42 Gepost op: september 20, 2011, 06:51:43 am »
Ja, lekker joh! :D
en... lukt het niet, heb je in ieder geval een hele hoop noten die enkele WEKEN in mede gemarineerd zijn... ;)

Ik heb ook ooit zoiets geprobeerd met hazelnoten: eerst fijngemalen, daarna geroosterd en dan in de mede. proef er niet zo veel van, maar die mede was gewoon erg lekker. Wat wel een groot probleem kan zijn is olie: in noten zit natuurlijke olie, die kan op je mede gaan drijven. Ziet er erg vies uit, maar het is met een paar keer voorzichtig hevelen wel te verhelpen.
Dien heren, die nu waren so fier, Dat si Reinaerde waenden bier
Tsinen lachter hebben ghebrouwen, Ic wane wel, in rechter trouwe,
Dat hi sal weder mede blanden, Dien si drinken sullen met scande.

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Mede met Walnoten
« Reactie #43 Gepost op: september 25, 2011, 11:00:03 am »
Ik had een potje Maple smaakstof gekocht (LorAnn Natural Flavor - Maple - 30 ml) En heb vandaag honing :D ijs gemaakt in een ijsmachine, waar ik een beetje van deze smaakstof in heb gedaan. En nu smaakt de ijs als Ben en Jerry's met pecan noten.

Dit potje smaakstof had ik eigenlijk voor een mede gekocht, maar om te testen heb ik wat door de ijs gedaan, en de smaak van noten komt erg goed naar voren. Dus wellicht is het goed te gebruiken voor een noten smaak te krijgen in je mede. Het is niet synthetisch.

Wat ik nu in iets meer dan een halve liter ijs heb gedaan is ongeveer 5 tot 6 ml, het mag ook iets minder zijn want de smaak is wel redelijk aanwezig. Maar dan denk ik toch dat je wel 2 van die flesjes nodig hebt. Ik ga in elk geval proberen met wat ik nu over heb 5 liter te maken om te zien of de smaak dan nog te proeven is, maar dat zal niet al te snel zijn want ik heb geen flessen over.

Medeblander

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 113
  • Fan van het Goede Medeleven :D
    • Bekijk profiel
    • De Delftse Mederij
Re: Mede met Walnoten
« Reactie #44 Gepost op: september 26, 2011, 07:21:03 am »
Als ik mede maak is het alcohol persentage 16 % en nooit lager wat doe ik verkeerd.

Andere, zwakkere gist gebruiken :)
Bordeauxgist van Kitzinger Reinhefe werkt prima, en stopt tussen de 12% en 14%, bijvoorbeeld...
Dien heren, die nu waren so fier, Dat si Reinaerde waenden bier
Tsinen lachter hebben ghebrouwen, Ic wane wel, in rechter trouwe,
Dat hi sal weder mede blanden, Dien si drinken sullen met scande.