Onze leden maken mede (en bier!) > Mede (en andere brouwsels) logboek

Nieuwe batch.

<< < (3/6) > >>

m.kolsters:
En als je niet van droog houd dan meer honing en niet zo warm maken.

Yurg:
Wat je kan doen om te voorkomen dat je mede verder doorgist dan je wilt is regelmatig SG meten totdat deze op een gewenst niveau is, hierna wil je je gisting stoppen.

Het stoppen van de gist kan op 2 manieren. De eerste is het verwarmen van je mede iets boven de 40 graden. Dit zorgt ervoor dat de gistcellen direct afsterven, maar de honing niet te warm wordt. Houd deze temperatuur ongeveer 10 minuten aan om zeker te zijn dat de gistcellen wel echt dood zijn.

En tweede manier is het toevoegen van url=https://www.brouwmarkt.nl/brouwmarkt-producten/wijnmaken/mostverbetering-correctie/most-smaak-verbeteren/giststop-instant-dosis-voor-10-20-liter-wijn-15-gram.html]giststopper[/url]. Als je deze in je most voegt zal de gist binnen een maand afsterven en stopt je gisting. Let wel op dat hier sulfiet in zit en je dit dus echt in kleine hoeveelheden moet gebruiken (maar niet te weinig, want dan werkt de giststopper helemaal niet). Let wel op dat je most nog een tijdje doorgist dus je dit moet doen vlak vóór je je ideale SG hebt.

Peter van Den Berg:
Vandaag overgeheveld  en sg gemeten  was 1090 is nu 1005.
En geproefd  was best lekker  maar ik hou van zoet  ,dus een pot honing er bij gedaan.
En nu weer wachten.

Groet Peter

m.kolsters:
Van wie leer je dat al die troep er bij moet, honing water gist en voeding zout en genoeg honing in een keer 2 potten water een pot honing.

Peter van Den Berg:
Sorry  ik moet het natuurlijk ook leren. Het stond in een boekje en dat heb ik gevolgd en dat ging over wijn maken met een special recept  voor mede ,vandaar.

Groet Peter

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie