Auteur Topic: Honing aan de kook?  (gelezen 45561 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bijker

  • Dronken
  • ****
  • Berichten: 369
  • Bijen, monitor van ons milieu!
    • Bekijk profiel
    • Bits and Bees. BIJna alles over bijen
Re: Honing aan de kook?
« Reactie #30 Gepost op: juni 13, 2012, 02:10:41 pm »
Honing vanuit sommige landen worden inderdaad gepasteuriseerd, en blijven dan vloeibaar ::)
Voor het maken van mede zullen enzymen en veel andere mooie bestanddelen in de honing weinig uitmaken.
Smaak en kleur zullen hun/haar handtekeing wel achterlaten. Maar na uitgebreid koken zullen die ook met de stoomdampen wegtrekken ???
En al die stoffen in honing geven het unieke aan de kwaliteit ervan.
Maar dat is moelijk te zien. te proeven, te ruiken, en pas door meting te controleren.
Er zijn honingsoorten in de winkel die "mooi" vloeibaar blijven maar uit eigen metingen bleken die dus een te hoog HMF-gehalte te hebben, wat volgens het honingbesluit eigenlijk niet eens meer verkocht mag worden.
En ezymen waren niet meer aanwezig :'(
Maar voor mede dus wel geschikt  ))J
Wat bedoel je met ruwe honing?? en waarom denk je die dan te moeten koken??
Bitsandbees.nl BIJna alles over bijen.

Mederist

  • New bee
  • *
  • Berichten: 14
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Re: Honing aan de kook?
« Reactie #31 Gepost op: juni 13, 2012, 02:41:21 pm »
Met ruwe honing bedoel ik honing die zo onbewerkt van de imker komt, dus met stukje honging raat en wellicht zelfs resten van de bijen zelf.
Ik had begrepen dat als je dit kookt alle troep met het schuim naar boven komt en dat eventuele wilde gisten gedood worden.
Yéni ve lintë yuldar avánier mi oromardi lisse-miruvóreva Andúnë pella ...

Bijker

  • Dronken
  • ****
  • Berichten: 369
  • Bijen, monitor van ons milieu!
    • Bekijk profiel
    • Bits and Bees. BIJna alles over bijen
Re: Honing aan de kook?
« Reactie #32 Gepost op: juni 13, 2012, 05:36:43 pm »
Met ruwe honing bedoel ik honing die zo onbewerkt van de imker komt, dus met stukje honging raat en wellicht zelfs resten van de bijen zelf.
Ik had begrepen dat als je dit kookt alle troep met het schuim naar boven komt en dat eventuele wilde gisten gedood worden.

 :'( :'(  Dan moet je wel slechte ervaring hebben met enkele imkers.
Honing wordt na het slingeren gezeefd en dan geklaard.
En dan zitten er echt geen stukken raat of halve bijen meer in>
Zo ja............... dan snel wegwezen BIJ zo iemand.

En dat schuim na het koken zijn pollen die in de honing aanwezig hoort te zijn.
Bitsandbees.nl BIJna alles over bijen.

Medeblander

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 113
  • Fan van het Goede Medeleven :D
    • Bekijk profiel
    • De Delftse Mederij
Re: Honing aan de kook?
« Reactie #33 Gepost op: juni 29, 2012, 09:20:42 am »
Er zijn honingsoorten in de winkel die "mooi" vloeibaar blijven maar uit eigen metingen bleken die dus een te hoog HMF-gehalte te hebben, wat volgens het honingbesluit eigenlijk niet eens meer verkocht mag worden.
En ezymen waren niet meer aanwezig :'(
Maar voor mede dus wel geschikt  ))J

Da's ook mijn beleid: basis honing gewoon koken, dan klaart het makkelijker. Maargoed, zoals ik zei: ik kan me voorstellen dat bij speciale honing van de Imker heel wat verloren gaat, dus die honing behandel ik voorzichtig.

Wat wilde gisten betreft, als je een beetje stevige gistsoort (een killergist bijvoorbeeld), hoef je je ook geen zorgen te maken over wilde gisten. Ik heb al wel eens van gistende honing mede gemaakt door te verdunnen en er stevigere gist bij te doen, en die heeft gewoon het werk overgenomen van de wilde gist. koken was nergens voor nodig, het zou alleen maar de reeds gemaakte alcohol doen verdampen!
Dien heren, die nu waren so fier, Dat si Reinaerde waenden bier
Tsinen lachter hebben ghebrouwen, Ic wane wel, in rechter trouwe,
Dat hi sal weder mede blanden, Dien si drinken sullen met scande.

Big Daddy Bee

  • Administrator
  • Dronken
  • *****
  • Berichten: 269
  • ik ben een alcoholist :)
    • Bekijk profiel
Re: Honing aan de kook?
« Reactie #34 Gepost op: september 08, 2012, 02:30:58 pm »
hoef je je ook geen zorgen te maken over wilde gisten.

Af en toe, ben ik zelfs heel blij met wilde gisten  :)  haal maar eens een albert-heijn smoothie, liefst eentje met bramen en kersen enzo, gewoon paar dagen wachten, en je hebt een perfecte starter, water en honing erbij, en voila. Zo verkreeg ik enkele heerlijke fruitsmaakjesmedes, en niet te zuinig qua alcohol ook!

Waarschuwing, als je te lang wacht met zo'n flesje, en je maakt hem open, dan zit alles onder.
`8{]]]> Sí man i yulma nin enquantuva? :P

Big Daddy Bee

  • Administrator
  • Dronken
  • *****
  • Berichten: 269
  • ik ben een alcoholist :)
    • Bekijk profiel
Re: Honing aan de kook?
« Reactie #35 Gepost op: september 08, 2012, 02:42:45 pm »
Wij hebben dit ook eens gedaan. Het lijkt er op dat je bij het koken wel wat stofjes kapot maakt, want die batch smaakte nergens naar.

Dit kan ik niet geloven.
Slechte honing of te wijnig, en kom anders maar proeven.
Dan weet je het verschil.

Nou, ik ben dus wezen proeven ;D en ALLE medes (en het waren er veel) die Tinus ons liet proeven waren ZO GEWELDIG, dat ik gewoon nooit meer naar al het "detaillistische" gepraat over koken en niet koken zal kunnen luisteren, terwijl ik het idee heb dat die info werkelijk van belang of bruikbaar is wanneer ik mede ga maken.

Het enige waar ik in kan komen is het verlies van aromatische geurstoffen, maar voor de rest: met koken klaart je mede veel sneller, dat is het grote verschil, niet in smaak.
`8{]]]> Sí man i yulma nin enquantuva? :P