Auteur Topic: Honing aan de kook?  (gelezen 45504 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Medeblander

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 113
  • Fan van het Goede Medeleven :D
    • Bekijk profiel
    • De Delftse Mederij
Re: Honing aan de kook?
« Reactie #15 Gepost op: september 02, 2011, 08:46:10 am »
Hm, zou me wel wat bij voor kunnen stellen! Wil 't ook wel ooit 'n keer proberen, mede van ongefilterde honing. Lijkt me alleen 'n uitdaging om het dan helder te krijgen :D
Dien heren, die nu waren so fier, Dat si Reinaerde waenden bier
Tsinen lachter hebben ghebrouwen, Ic wane wel, in rechter trouwe,
Dat hi sal weder mede blanden, Dien si drinken sullen met scande.

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Honing aan de kook?
« Reactie #16 Gepost op: september 02, 2011, 10:10:12 am »
Nee gewoon bentoniet er bij tiefen wanneer het klaringsproces gaat beginnen.

Medeblander

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 113
  • Fan van het Goede Medeleven :D
    • Bekijk profiel
    • De Delftse Mederij
Re: Honing aan de kook?
« Reactie #17 Gepost op: september 03, 2011, 05:08:48 pm »
Bij Bentoniet raak je echt wat van de subtiele smaken kwijt, heb ik gemerkt. Ik gebruik liever Klarvit...
Dien heren, die nu waren so fier, Dat si Reinaerde waenden bier
Tsinen lachter hebben ghebrouwen, Ic wane wel, in rechter trouwe,
Dat hi sal weder mede blanden, Dien si drinken sullen met scande.

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Honing aan de kook?
« Reactie #18 Gepost op: september 03, 2011, 05:30:12 pm »
Hmm, ik heb wel een kilo bentoniet gekocht, maar heb nog niets te klaren. Maar dat spul heeft dus invloed op de smaak? Had ik niet gedacht eigenlijk.

Eigenlijk wel logisch want het werkt neutraliserend net als een koolfilter, dus zal het alle vaste deeltjes neerslaan waardoor dus ook smaak weg zou kunnen gaan.

Medeblander

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 113
  • Fan van het Goede Medeleven :D
    • Bekijk profiel
    • De Delftse Mederij
Re: Honing aan de kook?
« Reactie #19 Gepost op: september 03, 2011, 09:21:31 pm »
Het is absoluut geen slecht spul hoor, en het doet z'n werk geweldig. maar ik heb gewoon gemerkt dat het iets van de subtiele nuances weg kan nemen. Mijn Earl Grey medeglijn, bijv., is ietsje vlakker geworden nadat ik met Bentoniet geklaard had. Misschien interessant om Bentoniet te vergelijken met klarvit, gewoon bezinken en mechanisch filteren.
Dien heren, die nu waren so fier, Dat si Reinaerde waenden bier
Tsinen lachter hebben ghebrouwen, Ic wane wel, in rechter trouwe,
Dat hi sal weder mede blanden, Dien si drinken sullen met scande.

Big Daddy Bee

  • Administrator
  • Dronken
  • *****
  • Berichten: 269
  • ik ben een alcoholist :)
    • Bekijk profiel
Re: Honing aan de kook?
« Reactie #20 Gepost op: september 28, 2011, 09:14:02 am »
Eigenlijk vind ik het nooit belangrijk of mijn mede helder is. Als ie helder is, dan betekent dat dat ie helder is, verder niks, en in het ergste geval dat je daardoor smaakjes misloopt.

In ons geweldige boek "zelf wijn maken" staat zelfs vernoemd dat klaren weinig ander dan commercieel nut heeft omdat mensen bang gaan kijken als dingen niet helder zijn. Sommige van de beste wijnen die ik ooit uit de winkel gehaald heb hadden dan ook een beduidende laag drab erin  :))
`8{]]]> Sí man i yulma nin enquantuva? :P

De Baldadige Bij

  • Laveloos
  • *****
  • Berichten: 590
  • The Queenbee
    • Bekijk profiel
    • de Baldadige Bij
Re: Honing aan de kook?
« Reactie #21 Gepost op: september 28, 2011, 03:44:49 pm »
zo, weer een boel lesjes geleerd :) dank daarvoor!
en mede met stukjes bij geeft dus ook een notig smaakje? Waarom zou ik dan nog walnoten gaan kraken deze week? Iemand wat bijen over???

Kabooom!

Avicenna

  • Global Moderator
  • Eerste hoorn
  • *****
  • Berichten: 99
  • Low profile medebrouwer
    • Bekijk profiel
Re: Honing aan de kook?
« Reactie #22 Gepost op: juni 04, 2012, 08:02:07 pm »
Ik heb een maand geleden 2 batches mede opgestart. Het enige verschil tussen de 2 is dat de ene gekookte honing heeft en de ander niet. De batch met de gekookte honng is nu al bijna helder, de ongekookte is nog redelijk troebel. Is dit sneller helder worden HET grote verschil tussen je honing koken en oplossen in 40C of is dit gewoon toeval?

Zijn er al meer mensen die dit experimentje hebben uitgevoerd?
67 liter smaakvolle mede gebrouwen.

m.kolsters

  • Global Moderator
  • Dronken
  • *****
  • Berichten: 419
  • Mede imker
    • Bekijk profiel
Re: Honing aan de kook?
« Reactie #23 Gepost op: juni 05, 2012, 03:52:56 pm »
Zo als je schrijft, met koken zeer snel helder en als je de honing op 20 gr. er in doet dan wordt het 2 jaar.
Veel geduld mede
Tinus.

tel 06-15203088

Braadvraat

  • Eerste hoorn
  • **
  • Berichten: 92
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Re: Honing aan de kook?
« Reactie #24 Gepost op: juni 06, 2012, 05:48:37 am »
Ik heb een maand geleden 2 batches mede opgestart. Het enige verschil tussen de 2 is dat de ene gekookte honing heeft en de ander niet. De batch met de gekookte honng is nu al bijna helder, de ongekookte is nog redelijk troebel. Is dit sneller helder worden HET grote verschil tussen je honing koken en oplossen in 40C of is dit gewoon toeval?

Zijn er al meer mensen die dit experimentje hebben uitgevoerd?
Wij hebben dit ook eens gedaan. Het lijkt er op dat je bij het koken wel wat stofjes kapot maakt, want die batch smaakte nergens naar.
Ja, naar alcohol, dat wel.  ;D

m.kolsters

  • Global Moderator
  • Dronken
  • *****
  • Berichten: 419
  • Mede imker
    • Bekijk profiel
Re: Honing aan de kook?
« Reactie #25 Gepost op: juni 06, 2012, 11:31:51 am »
Dit kan ik niet geloven.
Slechte honing of te wijnig, en kom anders maar proeven.
Dan weet je het verschil.
Tinus.

tel 06-15203088

Medeblander

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 113
  • Fan van het Goede Medeleven :D
    • Bekijk profiel
    • De Delftse Mederij
Re: Honing aan de kook?
« Reactie #26 Gepost op: juni 11, 2012, 10:52:09 pm »
Ik heb een maand geleden 2 batches mede opgestart. Het enige verschil tussen de 2 is dat de ene gekookte honing heeft en de ander niet. De batch met de gekookte honng is nu al bijna helder, de ongekookte is nog redelijk troebel. Is dit sneller helder worden HET grote verschil tussen je honing koken en oplossen in 40C of is dit gewoon toeval?

Zijn er al meer mensen die dit experimentje hebben uitgevoerd?

Ja, paar jaar geleden uitgebreid uitgevoerd:
5 batches van 5 liter elk, exact dezelfde hoeveelheid water en honing, zelfde SG en indien van toepassing gecompenseerd voor waterverlies door verdamping.

1e batch: opgewarmd tot 100 graden en 15 minuten laten doorkoken
2e batch: opgewarmd tot 100 graden
3e batch: honing opgelost en opgewarmd tot 80 graden (regelmatig tegengekomen in de literatuur)
4e batch: honing opgelost en opgewarmd tot 52 graden (ook regelmatig tegengekomen in literatuur)
5e batch: niet opgewarmd (kamertemperatuur)

Resultaat: na gisting klaring en rijping een panel van 10 man (m/v) laten proeven. Het enige verschil in smaak die ze konden vinden was te wijten aan een kleine variatie in de eind SG (zat tussen 1028 en 1035). Andere smaakverschillen konden we niet vinden. Het enige duidelijke verschil was dat de eerste twee batches heel wat sneller helder waren dan de andere drie die, zoals verwacht, in oplopende volgorde van bereidingstemperatuur klaarden (dus de 5e batch was als laatste helder).
Feit is wel dat ik hier niet de allerbeste honing voor gebruikt heb, maar een vrij eenvoudige (doch in mijn ogen betrouwbare) honing van de Traay. Ik ben daarom ook nog altijd voorzichtig met speciale honing: die bereid ik liever koud dan dat ik het risico neem om geurstoffen te verliezen (en dan neem ik de lange klaringstijd maar voor lief)
Dien heren, die nu waren so fier, Dat si Reinaerde waenden bier
Tsinen lachter hebben ghebrouwen, Ic wane wel, in rechter trouwe,
Dat hi sal weder mede blanden, Dien si drinken sullen met scande.

Braadvraat

  • Eerste hoorn
  • **
  • Berichten: 92
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Re: Honing aan de kook?
« Reactie #27 Gepost op: juni 12, 2012, 05:11:01 am »
Kijk, zo'n onderzoek heb je nog eens wat aan.  ))J

Betekent wel dat ik maar wat loop te kletsen.  :-X

Avicenna

  • Global Moderator
  • Eerste hoorn
  • *****
  • Berichten: 99
  • Low profile medebrouwer
    • Bekijk profiel
Re: Honing aan de kook?
« Reactie #28 Gepost op: juni 12, 2012, 06:42:18 pm »
Leuk om te zien dat anderen deze test ook hebben uitgevoerd en dat dit inderdaad zo werkt.

Heeft iemand een verklaring waarom het klaren een stuk sneller gaat? Ligt dat aan hetgeen je afschuimt, of aan de chemische reacties van de suikers, of ????

67 liter smaakvolle mede gebrouwen.

Mederist

  • New bee
  • *
  • Berichten: 14
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Re: Honing aan de kook?
« Reactie #29 Gepost op: juni 13, 2012, 07:22:15 am »
De technieken om honing voor te bereiden voor verkoop zijn zo goed tegenwoordig, dat koken eigenlijk niet meer nodig is. Er zijn scholen die zeggen dat je, door het koken, de subtiele vluchtige geuren en smaken van de honing doet vervliegen: ik heb er niks van gemerkt (ook niet na een groot experiment), maar ik kan me wel wat bij voorstellen.
Verder bevat honing een lichte antibioticum, waardoor de gisting moeilijker op gang komt, je van alles in kunt maken in honing en de honing niet snel gaat schimmelen.

Mooi spul he? :D

Ik heb begrepen dat honing die je in de winkel koopt vaak al gepasturiseerd is waardoor de kans op besmetting minimaal is. Ik vraag me af of ruwe honing wel gekookt moet worden....
Yéni ve lintë yuldar avánier mi oromardi lisse-miruvóreva Andúnë pella ...