Auteur Topic: Mijn eerste mede: Lindehoning  (gelezen 6758 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jeroen Berg

  • New bee
  • *
  • Berichten: 7
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Mijn eerste mede: Lindehoning
« Gepost op: juli 20, 2012, 05:19:44 pm »
Zo, ik heb als imker mijn eerste honing-oogst achter de rug. 20,7 kilo lindehoning, de dames hebben goed werk geleverd! Ik ben van plan 5 kg te gebruiken om mede te brouwen (in een 15L fles.. Is dat genoeg honing dan denken jullie?), de rest ga ik opeten en aan vrienden en familie uitdelen. Maar nu eerst op vakantie, eind augustus/begin september gaat het brouwen beginnen! ))J

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Mijn eerste mede: Lindehoning
« Reactie #1 Gepost op: juli 20, 2012, 07:06:33 pm »
Doe gerust een beetje meer, 2 kilo per 5 liter is iets beter. Ik heb een paar flessen gehad met 1.5 kilo per 5 L en dat was te zuur en snel vergist, heb er flink wat bij moeten doen.

Op het Keltisch Midzomer Festival was ik aan de praat geraakt met "Der Metmann" en die vertelde dat hij soms verhouding van 50% of 60% honing gebruikt. (uiteraard niet in 1 x toevoegen)
« Laatst bewerkt op: juli 21, 2012, 09:51:38 am door Bulls »

Braadvraat

  • Eerste hoorn
  • **
  • Berichten: 92
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Re: Mijn eerste mede: Lindehoning
« Reactie #2 Gepost op: juli 24, 2012, 11:59:05 am »
(uiteraard niet in 1 x toevoegen)
Want?

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Mijn eerste mede: Lindehoning
« Reactie #3 Gepost op: juli 24, 2012, 04:52:57 pm »
Want?

Als je 50% honing en 50% water verhouding neemt dan is dat natuurlijk veel te zoet om te kunnen vergisten. Dus moet je het in etappes toevoegen.

Jeroen Berg

  • New bee
  • *
  • Berichten: 7
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Re: Mijn eerste mede: Lindehoning
« Reactie #4 Gepost op: juli 24, 2012, 08:09:51 pm »
Goed punt, ik heb nu 5,7 kg honing apart gehouden voor de mede. En mocht het nodig zijn kan ik natuurlijk altijd nog een potje aanspreken...

Jeroen Berg

  • New bee
  • *
  • Berichten: 7
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Re: Mijn eerste mede: Lindehoning
« Reactie #5 Gepost op: mei 17, 2013, 03:45:57 pm »
Nou, het heeft even geduurd, mede door een verhuizing die tussendoor kwam, maar ik heb mijn 5,7 kg honing ondertussen omgezet in 15 L mede. Er lag een enorme hoop dode gistcellen op de bodem, dus heb ik het gister overgeheveld, de fles schoongemaakt, de mede teruggegoten en aangevuld met appelsap (misschien een raar idee als hij niet meer gist, maar ik had nog hoop dat er levende gist in zat en hij nog wat extra zou gaan gisten). De mede was toen nog steeds behoorlijk doorzichtig, maar volgens mij gistte hij al enige weken niet of nauwelijks meer. Maar wat bleek, nog geen 24 uur na het overhevelen was alles neergeslagen, nu is de mede helder en ligt er weer een enorme laag prut op de bodem.
Heeft iemand een idee hoe dit komt? Heeft iets in de appelsap het doen neerslaan misschien?
Tevens zou ik graag weten hoeveel % alcohol er nu inzit, wat is een handige manier om dat te meten?

Zay

  • New bee
  • *
  • Berichten: 13
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Re: Mijn eerste mede: Lindehoning
« Reactie #6 Gepost op: mei 17, 2013, 04:34:49 pm »
Dat doe je door middel van het meten van het soortelijk gewicht (SG). Echter, dat had je dan ook in het begin moeten doen. Je meet namelijk hoeveel suiker er is omgezet in alcohol en dat is een simpel rekensommetje start - eind. (en dat getal dan delen door, uit mijn hoofd, 7,34) Die berekening is natuurlijk alleen voor simpele gevallen.

Dus als je start met 1100 (1000 is het SG van gedestileerd water) en je eindigd op 1005, heb je dus 95 minder -> 12.9%.

Complexer wordt het als je tussendoor liters vocht & suiker toe gaat voegen, en dan raad ik google aan :)
Maar ja, als je vooraf niet gemeten hebt, weet ik ook niet hoe en of je % kan berekenen. Wellicht als je goed hebt bijgehouden wat er allemaal in is gegaan dat je kan afkijken uit logboeken van anderen? Zal nooit zo accuraat als zelf meten zijn, maar zou je wel een indictatie kunnen geven.