Auteur Topic: Boek besteld  (gelezen 4940 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Avicenna

  • Global Moderator
  • Eerste hoorn
  • *****
  • Berichten: 99
  • Low profile medebrouwer
    • Bekijk profiel
Boek besteld
« Gepost op: juni 12, 2012, 08:04:58 pm »
Ik heb zojuist het boek "The Compleet Meadmaker" bij Amazon besteld. Misschien een aardige om op de boekenlijst bij te zetten?

Ik zal een recentie op het forum zetten als ik het gelezen heb.
67 liter smaakvolle mede gebrouwen.

Avicenna

  • Global Moderator
  • Eerste hoorn
  • *****
  • Berichten: 99
  • Low profile medebrouwer
    • Bekijk profiel
Re: Boek besteld
« Reactie #1 Gepost op: juni 26, 2012, 05:47:09 pm »
Ik heb het boek doorgeworsteld. Het mag hieruit al duidelijk zijn dat het niet een van mijn favoriete boeken is. Een kleine opsomming:
  • Het is een Amerikaanse schrijver. Erg verwarrend met al de gallons, ounces en zelfs liters door elkaar.
  • Het is een Amerikaanse schrijver. Op de een of andere manier kunnen ze daar niet genieten van het brouwen zelf en moet alles meteen in wedstrijd verband tegen elkaar op gaan. Mead wedstrijden en wat voor een trucs er zijn gebruikt om te winnen vind je door het hele boek terug
  • De schrijver lijkt vol van zijn eigen kennis. Hij komt met eindeloze rijtjes met vanalles en nog wat (peren, appel, pruimen soorten, gist soorten, welke winkels hij in de US bezoekt, etc.)

Kortom: Jammer, het had zoveel meer kunnen zijn dan 200 pagina's papier voor 13 recepten.
67 liter smaakvolle mede gebrouwen.

Bijker

  • Dronken
  • ****
  • Berichten: 369
  • Bijen, monitor van ons milieu!
    • Bekijk profiel
    • Bits and Bees. BIJna alles over bijen
Re: Boek besteld
« Reactie #2 Gepost op: juni 27, 2012, 08:23:15 am »
Boekje "Mede; maken, drinken en genieten" is dus wel zo handig ;D  ))J
Bitsandbees.nl BIJna alles over bijen.

Medeblander

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 113
  • Fan van het Goede Medeleven :D
    • Bekijk profiel
    • De Delftse Mederij
Re: Boek besteld
« Reactie #3 Gepost op: juni 29, 2012, 09:52:29 am »
Ik heb het boek ook liggen, ik ben er eigenlijk wel erg blij mee. Zit heel veel informatie bij over gisten, kruiden, planten, fruit, honingsoorten, en dan niet alleen in de vorm van recept. Die kerel is in zijn enthousiasme wel een beetje hoogmoedig, maar hij geeft wel een hoop degelijke kennis. Ik merk trouwens wel aan dat hij geen imker is, die invalshoek slaat hij over. Ik mis trouwens ook een beetje de scheikundige theorie en praktijk achter het maken van mede: hij gaat niet erg uitgebreid in op de hydrometer, bijvoorbeeld. Ik raad het boek wel aan, met de kanttekening dat je zijn typisch amerikaanse stijl van denken en doen maar voor lief moet nemen.
Dien heren, die nu waren so fier, Dat si Reinaerde waenden bier
Tsinen lachter hebben ghebrouwen, Ic wane wel, in rechter trouwe,
Dat hi sal weder mede blanden, Dien si drinken sullen met scande.