Onze leden maken mede (en bier!) > Zelf mede maken

Zurige mede

<< < (2/3) > >>

Medeblander:
vin-o meter altijd met 'n paar procent korrels zout nemen, maar klinkt wel als een stevige mede! gefeliciteerd :)
honing is van zichzelf een beetje zuur (ik meet altijd m'n must op zuurtegraad, komt meestal tussen de pH 4-5 uit), en als alle suikers zijn vergist zit er geen suiker meer in om het zuur te compenseren, dus dan proef je het. Moet je maar voor de grap de pH van cola meten: door alle suiker proef je niet dat het zo zuur is

Big Daddy Bee:

--- Citaat van: Medeblander op augustus 13, 2012, 04:45:23 am ---door alle suiker proef je niet dat het zo zuur is

--- Einde van citaat ---

Laatst had ik een hele zoete bessen mede, maar na een paar glaasjes verging mijn maag van het zuur :D inderdaad door die enorme hoeveelheid suiker is het zuur goed gemaskerd!

Medeblander:
Het zuur, maar ook andere smaken, dat vind ik zo briljant aan mede: je neemt een mooie, lokale honing, laat het vergisten en er komen opeens allerlei smaken uit de omgeving van de bijenkorf die je daarvoor niet in de mede had geproefd omdat het zo zoet was!
Anderhalf jaar geleden bijv. mede gemaakt van honing uit de Botanische Tuinen van de TU Delft: wat een wonderlijke drank is dat! Er zaten allerlei exotische smaakjes aan, met zelfs een lichte, merkwaardige olijfsmaak. Erg bijzonder. Binnenkort maar weer een fles van open trekken :D

Avicenna:
Gisteren was het dan zo ver: Na 5 jaar rijpen maar eens op de fles gedaan. 1 batch kersenmede (in den beginne gered door Tinus) en 1 batch mede gemaakt van kastanjehoning.
Pas geleden met een paar vrienden "geproefd" in die waren wild enthousiast!!!

Proost!  ))J

Agravain:
Nou jij hebt veel geduld zeg. Bij mij is het na 5 jaar al lang op.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie