Onze leden maken mede (en bier!) > Zelf mede maken

Zurige mede

(1/3) > >>

Avicenna:
Mijn 1e batch mede (2 flessen) is ongeveer een maand geleden opgestart. Gisteren had ik ze voor het eerst geproefd. Nu zit er een zurig smaakje aan. Is dit normaal en moet ik het langer laten staan of meer honing toevoegen of is er echt iets mis gegaan.

Het lijkt me sterk dat het aan de honing zelf ligt want die komt van Tinus af  :))

Braadvraat:
Heb ik ook een keer gehad. Waarschijnlijk te weinig geschud bij de eerste gisting.
In het begin is de gist erg actief (met alcohol produceren, delen, maar ook met doodgaan) en is het handig te zorgen dat de gist goed verspreid blijft. Anders gaat het in zijn eigen afval liggen en dat verwerken, in plaats van de honing. Tenminste, dat is mijn theorie.

Ik zou aanraden het eerst nog drie maanden te laten staan, en dan nog eens te proeven. Goede kans dat het dan al veel minder zurig is.

m.kolsters:
Als er maar geen fruit vliegje in is beland, kan wel wat honing bijvoegen en dan over een paarweken weer proeven.

Avicenna:
Nadat ik er nog wat honing bij heb gegooid begint het er aardig op te lijken.

Ik denk dat ik gewoon pech had met het allereerste recept van de meest simpele mede. Dat sprak over 2 3/4 kg honing voor 10 l mede.

Avicenna:
Nou, die zurige mede is dus nog helemaal goed gekomen. De voornaamste reden was dat er aardig meer alcohol in zit dan verwacht: 18%!!   :o

Ik heb dit met een vino-meter op 2 manieren gemeten: 1x gewoon puur, 1x door 1:1 te verdunnen en vervolgens ook nog "ge-ijkt" tegen wijn van 13.5% (gaf minder dan 0.5% afwijking)

Proost!!!  ))J

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie