Auteur Topic: hallo mede makers  (gelezen 4319 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mrabbing

  • New bee
  • *
  • Berichten: 1
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
hallo mede makers
« Gepost op: september 08, 2011, 10:30:42 am »
Even korte intro; ben sinds 2 jaar imker en heb nu mijn eerste litertjes mede staan borrelen.
Deze heb ik gemaakt na het lezen van de verschillende recepten etc over wijn en honingwijn maken:

Ik heb gebruikt:
15% Afrikaanse en  85 % van mijn Brabantse honing. Dit is opgelost in ongeveer 3 liter water.
Alles gekookt en vervolgens in een inmaakketel gedaan ca. 16 liter.
Kruidenafkooksel gemaakt van pepermunt, marjolein en tijm en paar kruidnagelen, 1/2 liter en dit ook erbij gedaan.
Alles bij elkaar nog een keer verhit naar 90 graden.

Volgende dag is het hele spul afgekoeld tot ca. 30 Graden. en met densimeter suikergehalte door toevoeging van honing (450 gr) en 1/2 kop poedersuiker gebracht tot 270 gr/l met naar verwachting 14% alc. als eindresultaat.

daarna alles in de fles gedaan  met 5 gr. vinoferm gist 20 gr citroenzuur 20gr. wijnsteenzuurpoeder 2 gr tannine blanc en 15 gr voedingszout (natuvit)

Het begon al vrij snel te bubbelen en er vormde zich binnen een een 3 cm schuim . De volgende dag was dit weg en nu zie ik een bewegend oppervlak van opstijgende koolzuur belletjes.

Graag nog tips van jullie hoe nu verder. Wanneer overhevelen? en moet de fles dan tot de rand gevuld zijn? nog extra natuvit sulfiet ?

Ben benieuwd naar jullie reactie.
 ))J

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: hallo mede makers
« Reactie #1 Gepost op: september 09, 2011, 01:54:49 pm »
Welkom  ^-^

De Baldadige Bij

  • Laveloos
  • *****
  • Berichten: 590
  • The Queenbee
    • Bekijk profiel
    • de Baldadige Bij
Re: hallo mede makers
« Reactie #2 Gepost op: september 10, 2011, 05:18:34 pm »
Welkom!
Erg leuk ook dat je imker bent. Je recept klinkt zeer smakelijk, ben benieuwd naar het resultaat.
Overhevelen kan je het beste doen als het enigszins of bijna uitgegist is en er dus een flinke laag bezinksel is. En ik zou er persoonlijk zo min mogelijk dingen ingooien zoals sulfiet of voedingszouten en andere rommel. Sulfiet is trouwens bacteriedodend en dus ook gistdodend.
Er moet altijd wat ruimte in de fles over zijn, die schuimlaag kan nog wel eens te hoog worden als je de fles tot in de hals vult en dan komt het door je waterslot naar buiten, geen goed plan.

en voor de rest:  ))J
Kabooom!