Auteur Topic: Druivenmede, Appelmede en Vanillemede  (gelezen 8887 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Druivenmede, Appelmede en Vanillemede
« Gepost op: september 02, 2011, 12:53:04 pm »
Vandaag eindelijk de 3e doos van de 3 collo zending ontvangen waar de gistingsflessen in zaten, dus gelijk maar even gebruik van gemaakt.

Ik heb 2 semi-mede's opgestart:


Druiven-mede (Pyment)
5 liter druivensap
450 650 gram honing
1 tl gistvoedingszout
½ tl pecto-enzymen
½ tl citroenzuur
1 tl gist activator
1½ tl Kitzinger Wijngist Bordeaux 13%
1 kop thee

Ik heb 5 liter puur druivensap uit pak zonder conserveringsmiddelen en zonder toegevoegde suikers.
De druivensap heeft een SG waarde van 1070 dus heb ik er 650 gram honing aan toegevoegd waardoor hij op SG 1110 uit zou komen als mijn berekening klopt.


De pakken had ik eerst even in de zon gezet om op temperatuur te komen  8) (gelukkig weer een keer een zonnige dag)
Ondertussen kon ik mooi de boel "sanitizen"

Heb eerst 2 liter sap in de fles gedaan met gistvoeding, pecto-enzymen en een beetje citroenzuur.
Daarna de honing die een in warm water heeft gestaan via een trechter in de fles gegoten.
En toen flink geschud zodat het mooi oploste. Ten slotte nog 2 liter sap erbij in, en gist activator erbij gevolgd door de gist. Ik heb bewust eerst 4 liter erin gedaan voor het geval het hevig gaat gisten, dat vul ik later wel bij.


Appel-mede (Cyser)
5 liter appelsap
680 880 gram honing
1 tl gistvoedingszout
½ tl pecto-enzymen
½ tl citroenzuur
1 tl gist activator
1½ tl Universele Wijngist 12%
1 kop thee

Hierbij heb ik alles hetzelfde gedaan als bij de Druiven-mede, maar omdat de SG waarde van de appelsap op 1050 uit kwam heb ik volgens mijn berekening er 880 gram honing door gedaan.
De appelsap is ook 100% sap zonder toevoegingen.




Geen fotorapportage deze keer, het was vrij simpel te realiseren dus werkte ik liever even door, en iedereen weet wel ongeveer hoe het in zijn werk gaat.  :P


Edit:

Iets meer honing toegevoegd zodat het totaal boven de 3000 g uit komt. Dat samen met de 12 % en 13 % gist zou het vast wel zoet moeten worden.


Voor de Vanille Mede zie 3e post.
« Laatst bewerkt op: september 06, 2011, 08:34:25 am door Bulls »

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Druivenmede en Appelmede
« Reactie #1 Gepost op: september 03, 2011, 03:56:23 pm »
Update

Ze gaan flink hard deze twee, maar het schuim boven op was laag genoeg om het wat bij te vullen met sap. Heb voor beide flessen 2 nieuwe pakken open gemaakt en aangevuld, niet helemaal tot de hals overigens om wat ruimte voor de gist over te laten.

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Druivenmede en Appelmede
« Reactie #2 Gepost op: september 04, 2011, 11:42:54 am »
Ze gaan nog steeds in turbo mode, de watersloten bubbelen een paar keer per seconde. Alleen de schuimlaag is volledig weg, dit is toch geen slecht teken? Bij deze brouwsels heb ik geen citroensap gedaan (omdat de sappen zuur genoeg zijn uit zichzelf) wat ik bij de anderen wel had gedaan samen met vruchtvlees. Kan zijn dat daar de belletjes meer aan blijven hechten en niet gelijk knappen.

Maar bij alle vorige brouwsels bleef altijd een laagje schuim met gist en andere troep drijven, en bij deze twee dus niet.




Van links naar rechts: Vanille Mede, Druiven Mede, Appel Mede.

Die Vanille Mede heb ik tussendoor nog even gemaakt. Er zit 1,8 kilo honing in en 1 vanille stok, maar er komt nog vanille extract bij als het alcohol op peil is.
« Laatst bewerkt op: september 06, 2011, 08:31:43 am door Bulls »

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Druivenmede, Appelmede en Vanillemede
« Reactie #3 Gepost op: september 14, 2011, 08:24:24 pm »
Nou ze waren blijkbaar al klaar met gisten, dus heb ze overgeheveld. In de Appelmede 500 gram honing gedaan (want hij was SG 1000) En in de Druivenmede heb ik iets van 300 gram honing gedaan (deze stond op 1010)

De Vanille mede staat nog op 1080, en gaat erg traag. Ik had er nog wat gist voeding en activator bijgedaan nu gaat hij al wat beter.
Tevens een flinke scheut Vanille Extract toegevoegd, nu komt de vanille aroma al redelijk boven. Over een week maar even proeven en misschien wat meer erbij doen.
« Laatst bewerkt op: september 17, 2011, 10:29:48 am door Bulls »

Braadvraat

  • Eerste hoorn
  • **
  • Berichten: 92
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Re: Druivenmede, Appelmede en Vanillemede
« Reactie #4 Gepost op: september 27, 2011, 07:43:51 pm »
In twee weken al klaar met gisten?  :o

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Druivenmede, Appelmede en Vanillemede
« Reactie #5 Gepost op: september 27, 2011, 08:14:09 pm »
In twee weken al klaar met gisten?  :o

Ja dat kan blijkbaar, heb ook ergens gelezen dat het afhangt van verschillende omstandigheden. Vooral de temperatuur van de ruimte en de samenstelling van de most. Het kan soms in extreme gevallen binnen 9 dagen klaar zijn, er is ook geen bewijs dat snelle fermentatie af doet aan trage gisting.

Het kan zijn dat juist door de sappen - druif en appel - de samenstelling ideaal waren voor gisting. En we hebben een groot buffervat voor houtgestookte CV in die ruimte, om die reden heb ik de flessen er ook staan. Die was waarschijnlijk net opgestookt geweest waardoor de ruimte bijna 25 graden wordt. Het vat is geïsoleerd en er zit dan 800 liter water in wat tegen de 90 graden is.

Dit samen zou wel een snel proces in de hand gewerkt hebben. Maar dat is niet voor elke fles het geval, want die Vanille is nog lang niet klaar met gisting.

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Druivenmede, Appelmede en Vanillemede
« Reactie #6 Gepost op: oktober 29, 2011, 08:49:03 am »
Update

Vanillemede:

SG staat nu op 1010 en was al zeer helder. Hij smaakte redelijk mild, maar de vanille smaak was nog niet echt genoeg aanwezig.
Heb hem geheveld en de rest van de vanille extract toegevoegd.


Voor het hevelen, redelijk laag droesem.


SG waarde meeten.


Nog even een plaatje van het hevelen zelf  ::)


En hier staat hij dan na het hevelen, ook 2 dagen later, maar nog geen bezinksel.

De Baldadige Bij

  • Laveloos
  • *****
  • Berichten: 590
  • The Queenbee
    • Bekijk profiel
    • de Baldadige Bij
Re: Druivenmede, Appelmede en Vanillemede
« Reactie #7 Gepost op: november 09, 2011, 08:00:57 am »
mooie kleurtjes zo naast elkaar, ziet er lekker uit!
Kabooom!