Auteur Topic: Water  (gelezen 6092 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Water
« Gepost op: augustus 31, 2011, 10:36:04 am »
Ik vroeg me af wat voor water iedereen gebruikt voor zijn of haar mede.

Je leest veel over bronwater, ook in vele youtube filmpjes gebruiken ze allemaal van die "gallons springwater"
Maar dat is neem ik aan omdat hun kraan water niet goed zuiver is? Dat moet hier niet zo'n probleem zijn lijkt me.

Is het aan te raden je kraanwater ook eerst te koken voordat je het gebruikt? Bij mijn eerste 2 flessen heb ik de gekookte most gewoon met water rechtstreeks uit de kraan bij gevuld, pak'em beet 2 liter op de 5.
Kan dit een probleem zijn? En is het beter je water altijd gekookt te hebben en af laten koelen voordat je het gaat gebruiken om mede van te maken?

Ik ben meestal wat ongeduldig en om dus 100 °C water eerst weer te laten afkoelen heb ik niet zoveel zin aan, helemaal als je meerdere flessen wilt opstarten.

Medeblander

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 113
  • Fan van het Goede Medeleven :D
    • Bekijk profiel
    • De Delftse Mederij
Re: Water
« Reactie #1 Gepost op: september 01, 2011, 04:36:09 am »
Nop, geen probleem, ga vooral door :D

In de VS is het kraanwater zo vol met chloor dat het een flinke aanslag is op de smaak van je mede. In NL is het kraanwater praktisch bronwater-kwaliteit, gewoon doen dus.
Temperatuur maakt officieel wel uit, maar in de praktijk hoef je er eigenlijk geen zorgen om te maken als je een beetje respectabele gist gebruikt die ook een beetje snel op gang komt. Als je op hele grote schaal mede gaat maken moet je haast wel: als je moet wachten totdat 200 liter must af is gekoeld tot onder de 30 graden, ben je enkele dagen bezig, dus kook je alleen de honing (als je dat überhaupt wilt), en leng je aan met koud kraanwater.
Dien heren, die nu waren so fier, Dat si Reinaerde waenden bier
Tsinen lachter hebben ghebrouwen, Ic wane wel, in rechter trouwe,
Dat hi sal weder mede blanden, Dien si drinken sullen met scande.

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Water
« Reactie #2 Gepost op: september 01, 2011, 06:43:29 am »
Oh dit is heel mooi, het gaat dus nu puur om de temperatuur van 24°C te hebben voor een snelle gisting, maar koken hoeft eigenlijk niet (honing kook ik liever niet omdat ik meer in de mede wil dan alleen het suiker gehalte van de honing)

Braadvraat

  • Eerste hoorn
  • **
  • Berichten: 92
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Re: Water
« Reactie #3 Gepost op: september 08, 2011, 07:50:18 pm »
Het is mijn ervaring dat gist niet zo blij wordt van te warm water (lees: gaat dood); eerder liet ik het daarom eerst helemaal afkoelen. Nu doen we het zo: 1 helft koken, 1 helft koud. Dat bij elkaar, dan is het handwarm. Misschien nog iets te warm voor de gist, maar dat gaat er wel af als de honing erdoor gaat, én de honing lost op deze manier makkelijker op.

Medeblander

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 113
  • Fan van het Goede Medeleven :D
    • Bekijk profiel
    • De Delftse Mederij
Re: Water
« Reactie #4 Gepost op: september 09, 2011, 05:37:54 am »
Precies, bij grote hoeveelheden doe ik 't ook zo. Beetje behoud van energie formules erop los laten, en je komt wel ergens rond de 27 graden uit :D
Dien heren, die nu waren so fier, Dat si Reinaerde waenden bier
Tsinen lachter hebben ghebrouwen, Ic wane wel, in rechter trouwe,
Dat hi sal weder mede blanden, Dien si drinken sullen met scande.

Big Daddy Bee

  • Administrator
  • Dronken
  • *****
  • Berichten: 269
  • ik ben een alcoholist :)
    • Bekijk profiel
Re: Water
« Reactie #5 Gepost op: september 09, 2012, 03:36:13 pm »
Het "praktisch bronwater kwaliteit" dacht ik ook, maar dat is niet zo.

Sinds een jaar of twee gebruik ik een actief-koolstof waterfilter voor alle water wat ik drink, waar ik mee kook, en mede mee maak. (Hij staat op het aanrecht naast de kraan, en dan kun je kiezen of je gefilterd of gewoon kraanwater wilt.)

Hier in nijmegen is geen hard water, en dan ook gecombineerd met het erg goed aangeschreven nederlandse kraanwater, top dus zou je denken... maar een glaasje uit de filter heeft desalniettemin een opvallend andere smaak. Veel zachter, natuurlijker, rustiger zou je bijna zeggen.

Wat betreft water koken: als je water kookt om het steriel te maken, moet je geloof ik ongeveer 20 minuten koken om alles wat er in zit kapot te krijgen (larven en eitjes van sommige microben kunnen aardig wat hebben), maar dan zijn ze alleen dood, en nog niet uit je water, inclusief alle andere ongewenste stoffen die dan wel gekookt zijn, maar verder nergens naartoe gaan.

Koken is dus omslachtig, kost veel energie en is zeer beperkt effectief. Alleen nodig om zoals hierboven gezegd je water op een goede lauwe temperatuur te krijgen voor de gist.

Een filter haalt gewoon alles eruit. Klaar. Bij normaal gebruik vervang je ongeveer iedere 6 maanden de filtermodule.

Deze heb ik:
aQix

Het ding is ongeveer zo groot als een waterkoker :)

Bijzonder veel plezier van gehad al, niet alleen vanwege de betere smaak met koken enzo, maar zeker ook omdat goed water ook belangrijk is voor je gezondheid.
`8{]]]> Sí man i yulma nin enquantuva? :P