Auteur Topic: Mijn eerste batches  (gelezen 17908 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Mijn eerste batches
« Reactie #15 Gepost op: november 18, 2011, 09:46:39 pm »
De wald mede, heeft echt een rare smaak, zal wel aan het soort "honing" liggen, ik vind hem niet echt lekker, maar hij moet ook nog een tijdje want hij blubt nog steeds wel wat af en toe.

De tijm mede is al wat verder gevorderd, maar er zijn 2 problemen, ten eerste is de mede smaak zelf erg waterig en flauw, en ten tweede is de tijm smaak juist weer erg sterk. Hoe krijg je dat weer goed? Want het is niet echt te drinken zo.

de rietsuikerwijn is nog veel te zoet, moet een deel vervangen worden door water om verder te kunnen gisten.

m.kolsters

  • Global Moderator
  • Dronken
  • *****
  • Berichten: 419
  • Mede imker
    • Bekijk profiel
Re: Mijn eerste batches
« Reactie #16 Gepost op: november 19, 2011, 09:06:40 am »
  Bulls.            De wald mede.
Wald honing is bladluizen poep ( is zoetstof voor bijen ) en is donker van kleur even als paarden bloem en ruikt een beetje na gier ( urine ) zeggen ze in Brabant.
Ook balsemien honing geeft een vieze smaak, en deze word veel gewonnen in de biesbos.
Maar heide honing is heel goed voor mede, en zeer lekker.
Tinus.

tel 06-15203088

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Mijn eerste batches
« Reactie #17 Gepost op: november 19, 2011, 10:56:22 am »
Ja dat van de Wald honing wist ik, maar wilde het toch proberen. Het is dan wel niet van nectar, maar komt in elk geval wel van bijen. Wellicht kan ik het nog een keer met iets mengen.

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Mijn eerste batches
« Reactie #18 Gepost op: februari 15, 2012, 08:37:16 pm »
Ik heb eindelijk een keer de tijd genomen om de rietsuikerwijn te verdunnen, hij was nog steeds aan het gisten, heel traag. Je zag nog steeds belletjes opstijgen terwijl hij mier zoet was. Deze staat al een behoorlijke tijd samen met die andere 2. Heb ongeveer een derde deel afgetapt en bijgevuld met water en nog wat gistvoeding/activator en gist toegevoegd, want het was gewoon te zoet om goed te verlopen. Dit zien we dus later wel weer.

De tijm mede heb ik een tijd geleden met wat eikenhout laten staan, was eigenlijk 2 week max de bedoeling, maar is 2 maand geworden. Heb hem nog niet weer geproefd omdat ik eerst stuk of wat flessen wilde afhevelen voordat ik een proef/meet sessie ga houden.

Ik heb in een boekje staan dat je toch vrij vaak moet hevelen als er een laag bezinksel zichtbaar is. Omdat als de wijn te lang op de dode gist staat dat de wijn muf kan worden. Dus het hevelen van alle flessen had mijn prioriteit.


Wanneer kan er eigenlijk gebotteld worden? Ik zie hier en daar nog heel af en toe een belletje opstijgen en het waterslot blubt zo nu en dan maar niet vaak, dan moet je echt een tijd staan wachten en alle flessen in de gaten houden. Moet het echt volkomen uit geblubt zijn omdat je anders poppende kurken kan krijgen?

De Baldadige Bij

  • Laveloos
  • *****
  • Berichten: 590
  • The Queenbee
    • Bekijk profiel
    • de Baldadige Bij
Re: Mijn eerste batches
« Reactie #19 Gepost op: februari 18, 2012, 05:39:40 pm »
JA !!!   +X+
je kan het proberen niet te doen, maar is zo zonde van je mede!
Kabooom!

Big Daddy Bee

  • Administrator
  • Dronken
  • *****
  • Berichten: 269
  • ik ben een alcoholist :)
    • Bekijk profiel
Re: Mijn eerste batches
« Reactie #20 Gepost op: februari 18, 2012, 07:53:03 pm »
Je zou een keer in de mede kunnen roeren, als er dan meteen enorm veel bellen komen, beter nog even wachten.

Als hij nog een heel klein beetje gist kun je in principe best bottelen, als je avontuurlijk ingesteld bent :)

Maar pak dan beter flessen met beugelsluiting. Ik had laatst een fles met water en (niet eens zo veel) kersenextract... géén gist toegevoegd, altijd in de koelkast gestaan, nou, ik denk oh jee die fles laat ik hem maar eens weggooien, ik maak hem open, en boem! Echt ALLES zat onder, en die fles was bijna leeg, een soort turbo-champagne effect... dus dat kan ook gebeuren hahaha.

Maar anderzijds, we hebben ook een keer mede gehad die gewoon "wijn met bubbels" te noemen was, geen gistsmaak meer, licht bruisend, en heerlijk uit de koelkast op een hete zomerdag. (Misschien leuk om te weten: daarvoor hadden we champagnegist gebruikt.)
`8{]]]> Sí man i yulma nin enquantuva? :P

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Mijn eerste batches
« Reactie #21 Gepost op: februari 18, 2012, 09:18:23 pm »
Ik heb nog een appelcider staan, die is al helemaal klaar met gisten en helder (10x sneller dan mede) Die wil ik bottelen met een beetje suiker zodat het na gist op de fles voor de bubbels. Heb daar ook cider gist voor gebruikt van 8%.

Maar dat roeren is wel een goed idee, na het hevelen heb je ook geen droesem wat je er weer door roert    :)

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Mijn eerste batches
« Reactie #22 Gepost op: juli 27, 2012, 08:47:01 pm »
Ik heb eindelijk een keer de tijd genomen om de rietsuikerwijn te verdunnen, hij was nog steeds aan het gisten, heel traag. Je zag nog steeds belletjes opstijgen terwijl hij mier zoet was. Deze staat al een behoorlijke tijd samen met die andere 2. Heb ongeveer een derde deel afgetapt en bijgevuld met water en nog wat gistvoeding/activator en gist toegevoegd, want het was gewoon te zoet om goed te verlopen. Dit zien we dus later wel weer.


Nou dit is dut niets geworden, het was wel flink gaan gisten, maar het smaakt nu totaal nergens meer na, waarschijnlijk is alle suiker vergist maar van de smaak is ook niets overgebleven. Misschien teveel verdunt, who knows. Weet niet wat ik er verder mee ga doen, heb nog geen flessen te kort dus kan nog wel even staan. Misschien ga ik het nog weer aanzoeten en zien we wel wat er verder van terecht komt.