Auteur Topic: Flessen  (gelezen 12942 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Flessen
« Gepost op: juli 31, 2011, 08:14:55 pm »
Meteen maar een vraagje, ik ben alvast lege wijnflessen aan het sparen. Is het ook mogelijk om kurken in een schroefdop fles te doen? Of is daarvoor het glas te dun en bestaat het risico dat het glas barst. Aangezien steeds meer wijnflessen met schroefdop in plaats van kurk verkocht worden is het sparen van goede kurk flessen redelijk moeilijk. (hangt natuurlijk af van hoeveel je drinkt)

De Baldadige Bij

  • Laveloos
  • *****
  • Berichten: 590
  • The Queenbee
    • Bekijk profiel
    • de Baldadige Bij
Re: Flessen
« Reactie #1 Gepost op: augustus 01, 2011, 03:26:15 pm »
Zou inderdaad kunnen dat die flessen niet sterk genoeg zijn voor kurk, ik heb het nog nooit geprobeerd. Ik heb zelf ooit een doos 75 cl Beugelflessen aangeschaft om mede in te doen, erg praktisch en mooi.

En anders gewoon vragen aan al je vrienden en familie om in plaats van in de glasbak, de lege flessen bij jou te dumpen.

Kabooom!

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Flessen
« Reactie #2 Gepost op: augustus 01, 2011, 03:52:49 pm »
Ja, ik denk dat ik het risico niet neem met schroefdopflessen, stel dat het met testen wel goed gaat en vervolgens met je mede erin wel fout gaat. Dat zou zonde zijn. Anders ga ik wel langs een kroeg, daar hebben ze vast ook wel genoeg staan.

Bijker

  • Dronken
  • ****
  • Berichten: 369
  • Bijen, monitor van ons milieu!
    • Bekijk profiel
    • Bits and Bees. BIJna alles over bijen
Re: Flessen
« Reactie #3 Gepost op: augustus 01, 2011, 05:38:24 pm »
Hallo Bulls, weer een Noordeling erBIJ ))J Prima zo! 8)
Indertijd heb ik in de Ketel 1 flessen, dus met schroef gewoon kurken gebruikt en dat gaat zonder probleem!
Of wijnflessen dunner zijn weet ik zo niet, maar volgens mij dus geen probleem.
Maar er zijn ook prima kunststof "kurken" tegenwoordig in de handel, en die zijn ook goed.
Je laat je mede toch niet zo lang liggen ;D

Kom zaterdag maar eeens naar Zuidlaren voor de Markt van Melk en Honing.
BIJ de stand van het Bijkersgilde kan je dan ook nog wat informatie verkrijgen over medemaken.
Er wordt gekeurd en het boekje Mede, maken drinken en genieten is nog wel beschikbaar.
zie ook www.bijkersgilde.nl
(van Roelien mag ik af en toe reclame maken!!) ::)
Bitsandbees.nl BIJna alles over bijen.

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Flessen
« Reactie #4 Gepost op: augustus 01, 2011, 08:00:15 pm »
Had ik inderdaad al gelezen over Zuidlaren, maar heb helaas geen tijd zaterdag.

Dus volgens jou kun je gewoon kurken in schroefdopflessen stoppen? Nouja bij gebrek aan beter zou ik het wel kunnen doen, maar voor mijn eerste batch ga ik denk ik toch een paar mooie nieuwe witte wijnflessen aanschaffen. Die kun je dan toch hergebruiken later.

Medeblander

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 113
  • Fan van het Goede Medeleven :D
    • Bekijk profiel
    • De Delftse Mederij
Re: Flessen
« Reactie #5 Gepost op: augustus 29, 2011, 09:05:30 am »
Zoals Bijker al zegt, hoeft 't geen probleem te zijn.
Ik vind het er alleen niet uit zien dus doe ik het niet. Ik heb een deal met een wijnproeverij bij mij in de buurt, dat ik de dag na de proeverij hun lege flessen op kan halen. Misschien is er een slijter bij jou in de buurt die ook zoiets doet?
Dien heren, die nu waren so fier, Dat si Reinaerde waenden bier
Tsinen lachter hebben ghebrouwen, Ic wane wel, in rechter trouwe,
Dat hi sal weder mede blanden, Dien si drinken sullen met scande.

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Flessen
« Reactie #6 Gepost op: augustus 29, 2011, 09:19:28 am »
Ik vind mede toch het beste staan in witte flessen, dan zie je de kleur van de drank zelf het best. En kun je ook mooi de verschillen zien in samenstelling want elke mede heeft een andere tint.

Er zijn wel 2 kroegen hier in het dorp, misschien ga ik daar wel een keertje langs. Ik heb nu eerst een aantal nieuwe witte bourgogne flessen besteld, die zijn maar 60 cent per stuk en wie weet gaan ze jaren mee. (tenzij je flessen weggeeft uiteraard)

Medeblander

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 113
  • Fan van het Goede Medeleven :D
    • Bekijk profiel
    • De Delftse Mederij
Re: Flessen
« Reactie #7 Gepost op: augustus 29, 2011, 10:07:38 am »
Ja, wanneer ik kan neem ik ook witte flessen. Erg mooi, maar vrij lastig te vinden, omdat alleen rosé en zoete witte wijn in witte flessen worden verkocht.
Daarnaast zijn sommige medes ook wel interessanter als je ze in een donkere fles bottelt, zoals een Rookmede (gemaakt met labsang souchon thee... niet echt een aanrader, de mede smaakt naar bacon). Trouwens, ik heb ergens gelezen dat mede ook wel eens kan verkleuren door blootstelling aan zonlicht, misschien is dat weer een argument om donkere flessen te gebruiken...
Dien heren, die nu waren so fier, Dat si Reinaerde waenden bier
Tsinen lachter hebben ghebrouwen, Ic wane wel, in rechter trouwe,
Dat hi sal weder mede blanden, Dien si drinken sullen met scande.

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Flessen
« Reactie #8 Gepost op: augustus 29, 2011, 10:09:28 am »
Zolang de smaak niet veranderd door de verkleuring lijkt me dat niet zo'n probleem. En meestal heb je de mede toch in een kelder of kast staan en niet voor het raam  ;)

m.kolsters

  • Global Moderator
  • Dronken
  • *****
  • Berichten: 419
  • Mede imker
    • Bekijk profiel
Re: Flessen
« Reactie #9 Gepost op: augustus 30, 2011, 11:11:55 am »
Dag mede makers nieuwe flessen kosten 0,35 ct. zeg maar hoeveel ik er moet halen.   0,75 liter.
En dan kurken zijn er ook in meermaten dus kijk even voor je ze gebruikt of het de goede maat is. ))J
Tinus.

tel 06-15203088

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Flessen
« Reactie #10 Gepost op: augustus 30, 2011, 11:22:44 am »
Kun je ze ook verzenden dan? Ik heb net een klein partijtje bij Brouwmarkt gekocht, 20 om te kurken en 10 met beugel voor eventuele mousserende varianten. Uiteraard wil ik er veel meer hebben maar was nog niet nodig op dit moment.

Welke soort flessen zijn het? Witte Bourgogne vind ik eigenlijk het mooist. Maar misschien zou ik met de tijd wel 100 willen hebben mocht het een beetje doenbaar zijn.

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Flessen
« Reactie #11 Gepost op: augustus 31, 2011, 03:10:11 pm »
Vandaag een deel van mijn bestelling van Brouwmarkt ontvangen, 1 collo van 3  :'( het was de doos met uitsluitend lege flessen. 30 stuks, maar de doos was al aardig groot, dus was een beetje te voorbarig en optimistisch om gelijk over 100 flessen te hebben.

m.kolsters

  • Global Moderator
  • Dronken
  • *****
  • Berichten: 419
  • Mede imker
    • Bekijk profiel
Re: Flessen
« Reactie #12 Gepost op: september 01, 2011, 06:31:54 pm »
Mooie heldere flessen en dat kan je zien op het plaatje hier langs.
Ik haal er toch voor mij, kan je altijd nog op halen.
Tinus.

tel 06-15203088

De Baldadige Bij

  • Laveloos
  • *****
  • Berichten: 590
  • The Queenbee
    • Bekijk profiel
    • de Baldadige Bij
Re: Flessen
« Reactie #13 Gepost op: september 28, 2011, 03:49:31 pm »
Ik heb witte 75 cl beugelflessen van de brouwmarkt, en kleine bruine 33 cl beugelflesjes, ook van de brouwmarkt
en als ik weggeef vraag ik de fles gewoon weer terug, liefst gevuld met nieuwe mede natuurlijk :)

ik heb ook nog een boel 33 cl witte en groene wijnflesjes staan, maar ik ben sinds knallende kurkjes niet meer zo dol op kurkflessen.
Kabooom!

Big Daddy Bee

  • Administrator
  • Dronken
  • *****
  • Berichten: 269
  • ik ben een alcoholist :)
    • Bekijk profiel
Re: Flessen
« Reactie #14 Gepost op: september 29, 2011, 09:31:14 pm »
Een jaartje of wat terug heb ik eens een partij gebotteld in bruine aardewerken kruiken met beugelsluiting (halve liters), zeer sfeervol!

Ze waren ook speciaal voor een middeleeuws getint feest, met een grote gelagtafel, vol met mijn kruikjes mede, oh oh wat werd het toch gezellig ;)
`8{]]]> Sí man i yulma nin enquantuva? :P