Auteur Topic: Mijn eerste brouwpogingen!  (gelezen 3298 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fermentor

  • New bee
  • *
  • Berichten: 6
  • Nunc est bibendum
    • Bekijk profiel
Mijn eerste brouwpogingen!
« Gepost op: mei 05, 2011, 07:46:13 pm »
Graag laat ik jullie kennismaken mijn eerste mede-brouwpogingen,
Ik ben in eerste instantie begonnen om mijn interesse in het kweken van micro-organismen een nieuwe boost te geven.
Veel gelezen op diverse websites en daarmee aan het experimenteren geslagen.
Ik wil eerst eens testen hoe het verschil uitvalt tussen chemische gistvoeding en gistvoeding uit natuurlijke bron.

Ik had op gotmead.com het recept gevonden van "ancient orange" een natuurlijk gevoedde mede.
Ik heb dit getracht te reproduceren en sinds 15 april staat het in mijn keukenkastje te bubbelen...
recept: Alle ingredienten zijn overigens met eko-keurmerk van natuurvoediingswinkel (geen pesticiden in mijn fermentor!)
2 kilo bloemenhoning
1 sinasappel in 8 partjes gesneden
30 rozijnen
1 kaneelstokje
snufje nootmuskaat (vers geraspt)
2 kruidnagels.

De honing heb ik opgelost in 2,5 liter afgekoeld gekookt water (15 minuten gekookt), daarna alle andere ingredienten toegevoegd.
Alles in fermentatiefles en 5 minuten geschud ter oxygenatie

3 gram gedroogde bakkersgist, 1 uur opgestart in oplossing van 100 ml water met 20 gram glucose.
Na oxygenatie van de most is de gist erbij gegaan.
Nogmaals geschud ter homogenisatie van de gist.
Daarna is de fles afgevuld tot 5 centimeter onder de rand met afgekoeld gekookt water.
Waterslot erop en dit mengsel staat nu sinds 15 april te fermenteren.
Eerste 2 weken was het fermeteren redelijk heftig, ging gelukkig niet te hard, nu begint het langzaamaan wat trager te gaan.
Heb ondertussen enkele malen proeftesten gedaan, het begint al erg alcoholisch te worden (denk inmiddels al wel 12%) en kruidig
Ik benieuwd of het zin heeft om de inhoud over te hevelen om het klaringsproces te versnellen, of heeft gewoon geduld net zo veel effect?

Inmiddels zijn er nog 3 andere brouwsels bijgekomen:
Eentje met een vergelijkbaar recept als bovenstaand, alleen met andere giststam (universele wijngist van webwinkel)
Merk iets verschil met bakkersgist, gisting gaat iets heftiger.

Heb ondertussen ook direct gepoogd om twee 'melomels' op te starten.
1 met bramen als primair fruitingredient
1 met bosvruchten als fruitingredient
De vruchten heb ik uit de diepvries uit de natuurwinkel.
Met als kanttekening dat ik de vruchten dmv verhitting heb gesteriliseerd, de meeste pitjes eruit heb gezeefd en daarna een dagje met pectinase heb laten staan alvorens ze toe te voegen aan most.
Deze twee vruchtenmede's zijn ook met universeel wijngist gestart.
Vergisting gaat erg heftig bij deze twee laatste mede's tot nu toe.

Als alles goed blijft gaan heb ik binnenkort dus 20 liter van diverse medesoorten!!  ))J

groet!
Fermentor