Auteur Topic: Gegroet allen!  (gelezen 7827 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fermentor

  • New bee
  • *
  • Berichten: 6
  • Nunc est bibendum
    • Bekijk profiel
Gegroet allen!
« Gepost op: mei 05, 2011, 06:26:43 pm »
Hallo bewoners van deze baldige bijenkorf!

Ik vindt het erg leuk dat ik dit forum heb gevonden!
Eindelijk een forum en website met Nederlandse mede-brouwers.

Even een korte uiteenzetting wie ik ben en wat mij drijft om me alhier aan te melden!

Mijn naam is Martijn, 35 jaar oud, ben van origine Brabander maar verhuisd naar Deventer waar ik werk als operatie-assistent.
Mijn interesse voor het brouwen van o.a. mede is gekomen doordat ik in het verleden ook opleiding tot microbiologisch analist heb gevolgd. Mijn interesse toen lag vooral bij de technische microbiologie; het kweken en selecteren van micro-organismen voor
industrieele doeleinden (bijv voor levensmiddelenbereiding, milieutechnische vraagstukken etc..)
Mijn grootste hobby is (nog) niet het brouwen van mede maar het bestuderen van vogels en insecten.

Ik heb vroeger al eens getracht bier te brouwen, maar dat is nogal mislukt toen... en ik heb het daarna nooit meer geprobeerd.
Onlangs begon het toch weer te kriebelen om eens weer een poging tot een brouwsel te wagen.
Ik heb mijn oude studiemateriaal er weer bij gepakt, diverse websites geraadpleegd en dacht: de oudste alcoholische drank ter wereld, dat moet ik eens gaan proberen! Als ze het vroeger al konden, dan kan ik het ook!

Ik heb me goed ingelezen op de gotmead en stormthecastle websites, met als resultaat dat er nu 4x5 liter godendrank staat te fermenteren in mijn keukenkastje! 2 redelijk traditionele mede's en 2 melomels. Ieder met diverse gistsoorten en met chemische  -gistvoeding-supplementen of natuurlijke gistvoedingsmiddelen.
En nu maar zien wat er van gaat komen..
Ik zal jullie op de hoogt houden van mijn vorderingen op mijn brouw-queeste!

Als er overigens bij jullie behoefte is aan theoretische achtergronden over het hoe en wat van alcoholische vergisting dan hoor ik het
graag van jullie, ik kan daar wel eens een stuk over opschrijven, heb mijn kennis weer helemaal bijgespijkerd onlangs, het was toch al weer 14 jaar weggezakt....

Ik hoop hier veel op te steken over het brouwen van mede's

Groeten!

Martijn a.k.a. Fermentor


 

De Baldadige Bij

  • Laveloos
  • *****
  • Berichten: 590
  • The Queenbee
    • Bekijk profiel
    • de Baldadige Bij
Re: Gegroet allen!
« Reactie #1 Gepost op: mei 05, 2011, 07:09:28 pm »
Welkom Martijn, a.k.a. Fermentor:) leuke naam heb je uitgekozen! En hartelijk dank voor je uitgebreide introductie. Ik denk dat we van jou ook wel veel kunnen leren als ik dat zo lees.
Inmiddels zijn er op het forum ook wel goede tips en rampverhalen ( en hoe dit te voorkomen) te lezen, vergeet vooral niet het topic over geduld :)
En je grootste hobbie is o.a. het bestuderen van insecten? Heb je toevallig ook bijen?
Groeten,
De baldadige Bij
Kabooom!

Fermentor

  • New bee
  • *
  • Berichten: 6
  • Nunc est bibendum
    • Bekijk profiel
Re: Gegroet allen!
« Reactie #2 Gepost op: mei 05, 2011, 08:01:43 pm »
Bijen houden zal niet direct een hobby van gaan worden denk ik,
ik ben meer van het kijken naar vogels en insecten in de vrije natuur!
Vooral zweefvliegen (deze kunnen overigens verdacht goed op bijen lijken..) en libellen kunnen mij het meeste bekoren.
Dit doe ik overigens al sinds mijn jonge jaren, ik ben jaren lang lid geweest van JNM (Jeugdbond voor Natuur en Milieustudie).
Overigens zijn de diverse wilde bijen-soorten in Nederland waanzinnig interessante beestjes, die vaak ook huisvesting bieden aan diverse parasitaire wespensoorten, maar dat terzijde!

Mijn eerste brouwsels zijn overigens nog niet in een ramp geeindigd gelukkig!!
batch #1.0 begint al behoorlijk alcoholisch en aromatisch te worden!
Dus ik heb de stille hoop dat het deze keer wel gaat goedkomen met mijn brouw-aspiraties!

groet!

Fermentor


Arhodus

  • New bee
  • *
  • Berichten: 31
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Re: Gegroet allen!
« Reactie #3 Gepost op: mei 05, 2011, 09:53:51 pm »
Hallo Fermentor,

Welkom!

IK ben wel benieuwd naar je recept(en) en hoe je het hebt aangepakt, je 4x5 liter batch!
Over vogels gesproken, ken je ook deze site: http://www.ustream.tv/decoraheagles
Ik volg ze al sinds een week nadat ze waren geboren, echt leuk en leerzaam om te zien hoe ze zich ontwikkelen!
Ik ben niet echt fan van vogels (ben meer fan van katachtigen :o), maar zeker wel interessant om dit te zien.
Er is ook een documentaire hierover en over dit nest.

Groeten,


Draak

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 245
  • bee bee king
    • Bekijk profiel
    • Het Rad
Re: Gegroet allen!
« Reactie #4 Gepost op: mei 06, 2011, 04:41:02 pm »
Welkom hier op ons gezellige forum. Leuk dat je mededoet! ))J
Less good than belief would have it
Is mead for the sons of men:
A man knows less the more he drinks,
Becomes a befuddled fool.
(Havamal 12)

Soro

  • New bee
  • *
  • Berichten: 34
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Re: Gegroet allen!
« Reactie #5 Gepost op: mei 08, 2011, 06:33:35 pm »
hoi welkom hier :)
Lekker bezig al zo te lezen!

Big Daddy Bee

  • Administrator
  • Dronken
  • *****
  • Berichten: 269
  • ik ben een alcoholist :)
    • Bekijk profiel
Re: Gegroet allen!
« Reactie #6 Gepost op: mei 08, 2011, 06:45:32 pm »
met als resultaat dat er nu 4x5 liter godendrank staat te fermenteren in mijn keukenkastje!

Jaja, misschien kun je straks als ie klaar is de flessen direct op de kraan aansluiten, als ze toch al in het keukenkastje staan, wel zo handig! Eigenlijk vind ik het zo'n goed idee, dat ik het ga onthouden voor ooit in mijn eigen keuken, dan komt er naast de gewone kraan ook een gouden kraan, waar dan mede uit komt. Een douche en badkuip gaan ook op de planning  ;D

Maar welkom :)
`8{]]]> Sí man i yulma nin enquantuva? :P

Fermentor

  • New bee
  • *
  • Berichten: 6
  • Nunc est bibendum
    • Bekijk profiel
Re: Gegroet allen!
« Reactie #7 Gepost op: mei 09, 2011, 11:10:52 am »
mmmm,  een mede tapkraan in de keuken, patent op aanvragen en later als mededrinken
bij iedereen een geaccepteerd verschijnsel is geworden samen met philips een apparaat voor bedenken: de Medeo!  >:D


Braadvraat

  • Eerste hoorn
  • **
  • Berichten: 92
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Re: Gegroet allen!
« Reactie #8 Gepost op: mei 10, 2011, 07:16:38 pm »
Pads met mede-poeder?