Auteur Topic: Gereedschap steriliseren  (gelezen 8565 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Isilme

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 108
  • No bee soars 2 high when it soars on its own wings
    • Bekijk profiel
Gereedschap steriliseren
« Gepost op: april 24, 2011, 07:41:35 am »
Een hele basic vraag! Hoe maken jullie je brouwgerief, flessen en gistingsflessen/vaten schoon?

Ik steriliseer al mijn spullen met Chemipro Oxi (koop ik bij de brouwbenodigdheden-winkel). Dit is echter vrij duur, maar ik vind dit product geweldig omdat het 1) super gemakkelijk is in gebruik, gewoon in heet water doen en laten werken 2) je het nadien niet moet omspoelen (al doe ik dat soms toch een klein beetje) en 3) het milieu-vriendelijk is.

Ik weet dat je ook met bleekwater, sodakristallen en Campden-poeder (sulfiet) kan steriliseren, maar dit heb ik zelf nog nooit gedaan.

Ik vul mijn mandflessen en gistingsvaten ook altijd compleet met de steriliserende oplossing (al het andere gerief laat ik dan ineens mee weken). Bij gistingsvaten en mandflessen van 30l moet ik dan echter wel heel veel product gebruiken. Heeft iemand hier een meer economische oplossing voor?

De Baldadige Bij

  • Laveloos
  • *****
  • Berichten: 590
  • The Queenbee
    • Bekijk profiel
    • de Baldadige Bij
Re: Gereedschap steriliseren
« Reactie #1 Gepost op: april 24, 2011, 07:25:25 pm »
ik gebruik sulfiet en daarna heel goed naspoelen dus.
Kabooom!

Isilme

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 108
  • No bee soars 2 high when it soars on its own wings
    • Bekijk profiel
Re: Gereedschap steriliseren
« Reactie #2 Gepost op: april 25, 2011, 09:45:56 am »
Ik heb ook sulfiet nu (Campden), maar ik heb al verschillende methodes gelezen om het te gebruiken. Hoe doe jij het exact?

De Baldadige Bij

  • Laveloos
  • *****
  • Berichten: 590
  • The Queenbee
    • Bekijk profiel
    • de Baldadige Bij
Re: Gereedschap steriliseren
« Reactie #3 Gepost op: april 25, 2011, 07:08:08 pm »
Voor kleine dingetjes de wasbak met handwarm water en een lepeltje sulfiet vullen en alles er even inleggen en doorspoelen, en flessen vullen met wam water en een lepeltje sulfiet en schudden. En daarna alles dus heel goed afspoelen met warm en daarna nog eens met koud water.
En flessen voor het bottelen ook in een badje met sulfiet leggen.
En mandflessen die tijdelijk niet in gebruik zijn zet ik altijd weg met een laagje water (eventueel met wat sulfiet) erin.
Kabooom!

Draak

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 245
  • bee bee king
    • Bekijk profiel
    • Het Rad
Re: Gereedschap steriliseren
« Reactie #4 Gepost op: april 26, 2011, 09:46:25 am »
Meestal gebruik ik soda.
Less good than belief would have it
Is mead for the sons of men:
A man knows less the more he drinks,
Becomes a befuddled fool.
(Havamal 12)

Poppe

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 158
    • Bekijk profiel
Re: Gereedschap steriliseren
« Reactie #5 Gepost op: april 29, 2011, 11:44:06 pm »
Ik gooi alles in een bak met kokend water!
Flessen zelf gooi ik in de 150C hete lucht oven voor 10 minuten. Vaak laat ik een laagje water in de fles.

Werkt tot nu toe aardig goed. Heb tot heden maar 1 keer een rotte mede gehad, maar dat kwam omdat het waterslot niet genoeg water bevatte....Wel zonde zo 10 liter mede weg gooien....
Geen mondkost is slechter
voor een mens op reis
dan overmaat aan mede!

Big Daddy Bee

  • Administrator
  • Dronken
  • *****
  • Berichten: 269
  • ik ben een alcoholist :)
    • Bekijk profiel
Re: Gereedschap steriliseren
« Reactie #6 Gepost op: mei 05, 2011, 07:31:29 pm »
Wat sowieso helpt is dingen meteen na gebruik schoonmaken, dus niet de kans geven om in te drogen of te gaan schimmelen, gewoon meteen omspoelen met warm water, scheelt een hoop gedoe later.

En dan als je het een tijdje in de kast hebt staan, voor gebruik weer goed omspoelen met een sulfietoplossinkje, en daarna nog een keer of twee met gewoon water, om dat spul er ook zeker goed uit te spoelen.

Flessen helemaal vol en laten staan doe ik eigenlijk nooit (meer), alleen als er echt stukjes most spul tegen de binnenkant aan geplakt zitten.

Belangrijker dan je druk te maken over flessen enzo: was voor je aan de slag gaat goed je handen :)
`8{]]]> Sí man i yulma nin enquantuva? :P