Onze leden maken mede (en bier!) > Mede (en andere brouwsels) logboek

Mijn eerste Mede experimenten

(1/4) > >>

Atala:
Niet echt een vraag, maar ik heb gisteren (11 mrt) 2 experimenten gedaan met 5l. Ik wil graag de recepten opschrijven en jullie op de hoogte houden. En als ik ergens iets opschrijf wat echt niet kan dan hoop ik dat ik het met jullie hulp nog kan herstellen (tenzij ik eigenwijs ben natuurlijk)

Recept 1; 5l

* 3 Citroenen + schil (geschild met een speciale rasp waardoor er absoluut geen wit meekomt)
* 3 Sinaasappelen + schil (idem)
* 1l Appelsap bio
* Oregano (8gr) thee
* Gist starter
* Gist
* 1800gr Bloemenhoning
* bijgevuld met water (plusminus 1l)
Recept 2; 5l

* 8 Sinaasappelen + schil
* 1 Citroen + schil
* 1l Appelsap bio
* 8 gr. Tijm thee
* 8 gr. Rozemarijn thee
* 1l. water
* 1800gr. Bloemenhoning
* Gist starter
* Pectine ii (afgestreken theelepel)
* Gist[/list][/list]

De Baldadige Bij:
Klinkt lekker, ben erg benieuwd naar je mede met oregano, leuk idee!
is het inmiddels al aan het gisten geslagen?

Atala:
Nee nog steeds niet.
Moet je ook elke dag roeren? Komen er dan geen bacterien in?

De Baldadige Bij:
schudden kan ook, liever de fles dicht laten, gist is niet zo dol op zuurstof geloof ik

Big Daddy Bee:
Ja maar dan niet "schudden" zoals je een spuitbus verf zou shudden voor gebruik :) beter meer heen en weer dan op en neer, zodat de inhoud gaat draaien enzo, met een 5 literfles is dit prima te doen als hij niet te vol zit, voor grotere flessen is dit steeds minder veilig.

Bij wijn maken trouwens moet je de most ook regelmatig roeren, ze waarschuwden ons alleen dat er geen fruitvliegen bij mochten komen, maar als je gewoon een goed schoongemaakte roerstaaf o.i.d. hebt zou dat verder geen probleem moeten zijn. Natuurlijk moet je niet in de fles niezen enzo.

Even de stop van de fles om te roeren is trouwens geen probleem ook, als de fles redelijk vol zit en hij is nog goed aan het gisten, dan is het beetje lucht wat erbij komt zo weer weg zodra je het waterslot terug zet. Lang lang geleden maakten ze zelfs drank in open vaten, als je gewoon probeert netjes te werken heb je weinig risico. Ik heb maar 1x meegemaakt dat een fles mede "per ongeluk" helemaal fout is gegaan (gelukkig maar 3 liter ofzo) en dat was omdat ik er veel te laat achter kwam dat op een gegeven moment al het water uit het waterslot verdampt was  :-\

De andere flessen die mis gingen waren experimentele recepten  :))

Maar leuke draad hier van een nieuwe medemens ;) Post hier vooral hoe het gaat, dan kunnen we je waar nodig tips geven aangezien je voor het eerst aan de slag bent! Foto's ook altijd goed, dan kan iedereen mooi profiteren van de info hier en betere mede maken  ;) :P

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie