Honing > Toepassingen

Honing oogsten

<< < (6/7) > >>

Bijker:
Nou waar blijven jullie met je reactie's.
Het gaat om een BIJzondere eigenschap van honing, en die zou ik graag genoemd zien worden.

De Baldadige Bij:
met pannenkoekenstroop en appelstroop heb je ongeveer hetzelfde effect... heeft het iets met de zoetheid te maken?

Isilme:
OK. Antwoord in de uitgebreidere versie.

Goede honing heeft een vochtpercentage van onder de 20%. Hierdoor is honing hygroscopisch (trekt water aan) t.o.v. stoffen met een hoger waterpercentage. Brood heeft een waterpercentage van 35%. Als je honing dus op brood doet (zonder boter) ertussen, komt een stof met een lager waterpercentage in contact met een stof met een hoger. Door de osmolariteit tussen deze twee stoffen zal het water van de stof met de hogere waterconcentratie (het brood)  getransporteerd worden naar de stof met de lagere concentratie (de honing) tot de concentratie van beiden gelijk is. Als je honing op brood doet (zonder boter) zal het water uit het brood m.a.w. naar de honing gaan, waardoor het brood droger wordt en de honing "vochtiger". Dit kan je gemakkelijk proefondervindelijk aantonen door de vochtigheidsgraad van de honing voor en een tiental minuten na je het op brood hebt gedaan te meten.

Honing onttrekt echter ook water aan de lucht, daarom is het belangrijk om potjes goed gesloten te houden én sluiten de bijtjes zelf hun raten af met een wasdekseltje om de kwaliteit (dus de vochtigheid) van de honing op peil te houden.

Voila  :)

Bijker:
Jij bent geslaagd! 8)
Dat is wat belangrijk is en ik heel graag vermeld wilde zien; honing is hygroscopisch!

Die vraag werd ons als keurmeesters weleens gesteld en hebben we uiteraard ook een keer gemeten.
Honing gaat dan van ca 18% zo naar de 25 - 30%
Daarom is de opmerking om de potjes goed af te sluiten ook zo belangrijk.
De honing onttrekt niet alleen vocht uit de omgeving maar neemt daarBIJ ook eventuele luchtjes op!

Belangrijk is dus ook een stalen deksel en geen plastic want dat is weer zuurstofdifuus!

Isilme je stuurt maar even het verzendadres op, kan ik je het receptenboekje toezenden.

Isilme:
Hoeraaaaaaaa :-D *dansdans*

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie