Auteur Topic: Asian Temple mede  (gelezen 4669 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Isilme

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 108
  • No bee soars 2 high when it soars on its own wings
    • Bekijk profiel
Asian Temple mede
« Gepost op: februari 01, 2011, 07:24:04 pm »
Ik wilde al lang een mede maken met bloemblaadjes, dus toen ik groene thee zag staan met rozen en viooljes dacht ik: "Dit is de moment!"

Voor 5l:
1650g bloemenhoning
80g bijenpollen
halve dosis gistvoeding
thee van drie zakjes Asian Temple thee van Lipton
BIOFERM Champagnegist

Ja je ziet het goed, bijenpollen :) In navolging van het artikel van Roldán et al. (2011) uit Food Chemistry, waaruit bleek dat pollen niet alleen de fermentatie maar ook de smaak bevorderen, heb ik besloten om eens pollen te gebruiken om mijn gistjes genoeg voedingsstoffen te geven. Voor alle zekerheid heb ik ook een halve dosis gistvoeding toegevoegd.

Ben aan't wachten tot hij koel genoeg is om de gist er bij te doen.

Poppe

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 158
    • Bekijk profiel
Re: Asian Temple mede
« Reactie #1 Gepost op: februari 04, 2011, 10:36:24 am »
Ik ben benieuwd.
Persoonlijk wel zonde van die halve dosis gistvoeding.
Het was natuurlijk helemaal tof geweest als alleen die pollen er in zaten. Dan heb je 100% natuurlijke mede :)
Geen mondkost is slechter
voor een mens op reis
dan overmaat aan mede!

Isilme

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 108
  • No bee soars 2 high when it soars on its own wings
    • Bekijk profiel
Re: Asian Temple mede
« Reactie #2 Gepost op: februari 06, 2011, 11:03:48 am »
I know, ik was aan't twijfelen of ik de voeding er nu bij zou doen of niet. Eerst dacht ik van niet, maar toen begon ik mij wel wat zorgen te maken dat de mede zou mislukken omdat de gist niet genoeg "start"stikstof zou hebben. De pollen bevatten namelijk wel veel eiwitten (bijen gebruiken ze ook als eiwitbron), maar niet in een vrije vorm. De gisten moeten deze korrels dus "opeten" en afbreken. Daarom heb ik er maar een halve dosis in gedaan als start. Het zou namelijk ook zonde geweest zijn als al die lekkere honing door de gootsteen had moeten gaan.

Volgende keer probeer ik een kleinere batch met enkel pollen. Als dat goed lukt, is het vanaf nu enkel nog 100% puur natuur hier!