Evenementen > Proeverijen

Keuring van mede

<< < (2/5) > >>

Isilme:
Wat zijn de regels waar de mede aan moet voldoen?

Bijker:
Het keuren van bijenproducten is in Nederland vastgelegd in het keuringsreglement van de Nederlandse Commissie voor Bijenproducten, het geheel is als pdf vrij te vinden en te downloaden.

http://www.bitsandbees.nl/Keuringsreglement.pdf

Maar er zijn een aantal wijzigingen in aantocht.
Op 19 maart is er voor alle keurmeesters een terugkom en informatiedag daarover.
En op 1 juli a.s. gaat het nieuwe reglement in.
Welke wijzigingen er komen weet ik dus ook niet precies.
Ik weet dus al wel dat het reglement van de medekeuring (klasse 14) helemaal over de kop gaat wat betreft de puntentelling.
In mijn bezit is al wel het concept maar die mag ik niet beschikbaar stellen, dus na 19 maart kan ik dat voor belangstellenden wel doen.


Isilme:
Ja lap, ik heb natuurlijk Belgische honing... Ik val uit de boot  :'(

Bijker:
Tuurlijk niet, mocht je in Nederland mede, (of andere bijenproducten) tijdens een keuring aanbieden, en ze keuren met/volgens de normen van het reglement mag je natuurlijk altijd meedoen.
Alleen dan moet er op het product staan waar de oorsprong ligt.
Dus honing of mede, - want het gaat natuurlijk over consumptie artikelen- moet staan land van herkomst.
En verder natuurlijk wat het is, houdbaarheid, naam en adres imker/producent, gewicht of inhoud en bij mede alcoholpercentage, en de productiecodering ivm herleidbaarheid ofwel de zg. keten(aansprakelijkheid) in geval er een probleem(pje) zich voor zou doen met de gezondheid of zo, dat men de herkomst kan achterhalen.
Daarom is een logboek ook belangrijk waarin je het proces of de producten kan beschrijven.

Maar dat is alleen voor een keuring, want verkopen mag niet, lekker zelf opdrinken :P

Dus zo ingewikkeld is het allemaal ook weer niet ;D ;D

Isilme:
Ah ok leuk om te weten  ;D

Heb namelijk een hele lekkere mede die staat te rijpen  ;)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie