Auteur Topic: Isilme  (gelezen 6337 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Isilme

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 108
  • No bee soars 2 high when it soars on its own wings
    • Bekijk profiel
Isilme
« Gepost op: december 31, 2010, 09:16:42 am »
Hallo allemaal! Ik zal me even kort voorstellen en daarbij ook de medes die ik al gemaakt heb :-) Ik ben Isilme en kom uit België. Ik ben bioloog en hou van alles dat met de natuur te maken heeft. Ik ben erg geïnteresseerd in het "leven van vroeger" waar je alles zelf moest maken. Naast brouwen ben ik ook bezig met herborie (daar komen de geneeskrachtige medes aan!!!). De "naam" van mijn "brouwerij" (het is niet veel soeps, maar elk kind moet een naam hebben denk ik dan maar) is "Soothy Maelidectes". Als ornitholoog is de naam voor mijn brouwerij geïnspireerd op een orde van vogels die men de honingzuigers noemt. Een (niet zo bekende) soort van honingzuiger is de sooty melidectes (roetkophoningzuiger; Melidectes fuscus). Omdat ik hoop dat mijn mede zo lekker wordt dat je er helemaal rustig en vredig van wordt, heb ik een extra "H" toegevoegd aan de naam en zodoende is het kind Soothy Maelidectes gedoopt :-) (biologen... ;)).

Ik ben nog maar net begonnen met mede te maken (zo'n dikke maand geleden), maar ik ben er al zo aan verhangen dat er geen enkel potje onvergiste honing meer in huis is ;-) De drie medes de ik al gemaakt heb zijn (even overgenomen uit een post van mij op een Engelstalig forum, ik moet snel snel te deur uit):

1) Soothy Maelidectes: 5l tap water, 1500g organic wildflower honey, cinnamon stick, 20 raisins, two cloves, pinch of nutmeg and a pinch of 5-spices powder; yeast nutrition, citric  acid, all-purpose wine yeast
--> completely fermented now, the first two weeks were really intense! It stopped bubbling now for two or three weeks and I racked it yesterday into a new  carboy. After  racking I put it warm to see whether  fermentation would again start but it did not. I placed it in a cool room today to clear.

2) Bengal Spice  mead: 2l water, 900g locally harvested honey, two teabags of Bengal Spice tea, 3 allspice berries; yeast nutrition, citric  acid, Bioferm Champagne yeast
--> Made it yesterday (29th December); repitched yeast today because there was no sign of  fermentation so far (I'll be gone for a few days so I could not wait any longer to see whether it would kick in). It seems that fermentation started now.

3) Plain  Pyment: 1l organic grape juice, 500g locally harvested honey; yeast nutrition, Bioferm Doux yeast
--> Made it today. Hope  fermentation kicks in! At the first  racking I want to add some spices, but I am not sure yet which I want to add.

Met mijn volgende projecten wil ik graag een mede maken met fruit (granaatappel of blauwe bessen) en met geneeskrachtige kruiden.

Ik hoop hier veel bij te leren en de beste mede te maken die ik kan!

Isilme

Draak

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 245
  • bee bee king
    • Bekijk profiel
    • Het Rad
Re: Isilme
« Reactie #1 Gepost op: december 31, 2010, 11:27:08 am »
Welkom hier, Isilme, en leuk dat je je zo uitgebreid voorstelt.
Less good than belief would have it
Is mead for the sons of men:
A man knows less the more he drinks,
Becomes a befuddled fool.
(Havamal 12)

De Baldadige Bij

  • Laveloos
  • *****
  • Berichten: 590
  • The Queenbee
    • Bekijk profiel
    • de Baldadige Bij
Re: Isilme
« Reactie #2 Gepost op: december 31, 2010, 11:56:02 am »
Hoi Isilme, welkom! en een leuk voorstelverhaaltje inderdaad.

Ik heb ook eens Bengal Spice mede gemaakt met die thee, maar dat was achteraf niet meer te proeven helaas. Dus ik ben benieuwd of ie dat bij jou wel doet :) Wellicht had ik de theezakjes langer moeten laten zitten in de most. Het werd overigens wel erg lekkere mede, ik heb hem nog een tijdje op houtsnippers laten rijpen en daarna is ie in een weekend op gegaan toen we gingen zeilen als piraat. Dus Draak kan beamen dat ie lekker was. Maar van het kruidige was dus niets te proeven, het hout wel.
Kabooom!

Isilme

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 108
  • No bee soars 2 high when it soars on its own wings
    • Bekijk profiel
Re: Isilme
« Reactie #3 Gepost op: december 31, 2010, 12:41:33 pm »
Ik was ook aan het denken om hem nog op hout te zetten na de eerste "racking" (ik ken enkel de Engelse terminologie). Hoe doe je dat juist? Ik kan me indenken dat je het hout er best geen weken laat opstaan.

Braadvraat

  • Eerste hoorn
  • **
  • Berichten: 92
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Re: Isilme
« Reactie #4 Gepost op: januari 03, 2011, 11:15:22 am »
Alee, een Vlaming hier? Welkom. :D

Wat is 'racking'? Ik weet wat het is als je het bij een mens doet, maar ik zie niet hoe dat dan bij mede zou moeten werken...

Isilme

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 108
  • No bee soars 2 high when it soars on its own wings
    • Bekijk profiel
Re: Isilme
« Reactie #5 Gepost op: januari 03, 2011, 12:28:35 pm »
Racking = overhevelen van één vat in een ander om van de drab op de bodem af te raken en om te klaren. :)

Jaja; een Vlaamse  ;D

Braadvraat

  • Eerste hoorn
  • **
  • Berichten: 92
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Re: Isilme
« Reactie #6 Gepost op: januari 03, 2011, 10:01:51 pm »
Ah, hevelen dus. :)