Mede > Historie

Vroeger mede maken

<< < (5/5)

habraxis:

--- Citaat van: Poppe op november 30, 2010, 03:17:06 pm ---Juist omdat ik zeer ben geintereseerd in de germaanse cultuur, vraag ik me al een tijdje af hoe ze dat vroeger maakte.
- Hadden ze toen watersloten? Zo ja van welk materiaal?
- Flessen of Vaten. Hoe beinvloed dat de smaak?
- Hoe de $#@%$ kwamen ze aan de gist? Deden ze dat met spontane gisting?

Vragen mensen vragen!!

--- Einde van citaat ---

Dan weet je ook dat ze dat uit de bron van mirmir haalde of van wodans geit heidrun

Braadvraat:

--- Citaat van: Poppe op november 30, 2010, 03:17:06 pm ---- Flessen of Vaten. Hoe beinvloed dat de smaak?
--- Einde van citaat ---
Vaten of emmers, want flessen hadden ze ook niet. Aardewerk, dat zou ook nog kunnen.
Hout beïnvloed de smaak wel, afhankelijk van de houtsoort.

m.kolsters:
Ze hadden vroeger zakken van huit van rendieren, daar werd de honing in weg gehaald van de bijen
en als deze niet is verzegeld gaat het spontaan gisten.
Na weken lopen en overnachten  en dan tuisgekomen hadden ze gegiste honing en werden ze gezellig zat.
Wat darmen betref is het niet zo lang geleden dat ik varkens darmen heb zuivergemaakt voor verseworst, dus.
Wat dat condoom betreft, in een darm leg je een knoop en klaar, of werd er maagdepalm gegeten door de vrouwen
om niet zwanger te raken ??????????

MakanaMede.nl:
Ik zal binnenkort een bericht posten over hoe ze in de middeleeuwen mede maakte. Om de zure en wassmaak te verwijderen gebruikte men onder meer houtskool en eigeel.

Houtskool om nare smaken te filteren, eigeel zoals bij een tradioneel frans kookproces waarbij je eiwit ook kan opscheppen uit de pan bijvoorbeeld bij een bouillon.

Laterssss meer, ik ben niet bij mijn database  :'(

bart martinszoon:
mede werd gebrouwen in ijseren of koperen kook kerels en waarschijnlijk ook hierin vergist doormiddel van spontane gisting of het torvoegen van restjes mede watersloten bestondehn nog niet en glas was zo duur dat het een fortuin zou kosten zelfs een drinkglas was een zeer kostbare bezitting
de mede werd waarschijnlijk gegist in de ketel waarin het gebrouwen was of overgegoten in een houten vat als ze de ketel niet konden missen

(of althans zo deden de vikingen het )

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie