Mede > Historie

Vroeger mede maken

(1/5) > >>

Poppe:
Juist omdat ik zeer ben geintereseerd in de germaanse cultuur, vraag ik me al een tijdje af hoe ze dat vroeger maakte.
- Hadden ze toen watersloten? Zo ja van welk materiaal?
- Flessen of Vaten. Hoe beinvloed dat de smaak?
- Hoe de $#@%$ kwamen ze aan de gist? Deden ze dat met spontane gisting?

Vragen mensen vragen!!

De Baldadige Bij:
Glas bestaat al heel erg lang, maar vanaf wanneer ze ook in staat waren om glas in de juiste vorm te blazen en hadden uitgevonden dat een waterslot wel handig was weet ik dus niet. Maar kan best zijn dat ze dat al heel lang hadden. Nu word er ook wel eens een soort ballonnetje gebruikt, misschien gebruikten ze vroeger wel schapendarmen om de boel mee af te sluiten. Dan kan er ook wel lucht uit, maar geen lucht in.

geschiedenis van glas

"op verzoek van een zeker iemand die mijn theorie te wazig vind wat toelichting:" Ze gebruikten schapendarmen vroeger ook als condooms, dus redelijk luchtdicht en stevig denk ik. Als je dan een ballon kan gebruiken met een gaatje erin, werkt een schapendarm met een knoop erin en een gaatje misschien ook wel. Ik heb het zelf ook niet uitgeprobeerd, denk dat ik het eerder een met stukje mensendarm zou proberen, maar dat is hetzelfde principe :P

 En gist, ja dat komt van nature voor op alle fruitsoorten, laat maar eens zo'n glazen fles met sap van de albert heijn, na de helft eruit gedronken te hebben, met de dop er weer op een dagje staan in een warme ruimte. Reken maar dat er spontane gisting optreed binnen 1 tot 2 dagen.

Karlo:
Daarnaast bakken ze al eeuwen brood, waar ook gist bij wordt gebruikt. Zelfs in de bijbel staan hier referenties naar. Iets met een mozes die een campeertrip uit egypte organiseerde.

De Baldadige Bij:
Daar gingen ze toch expres geen gist gebruiken om platte broden te maken zodat ze makkelijker te stapelen waren?
hmmm...
Verdacht!
Ze bespaarden gewoon gist door hun brood plat te maken zodat er meer gist was om mede van te maken!

Poppe:
Of het gist bespaart ons brood zodat er meer ruime is voor mede in onze magen!

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie