Onze leden maken mede (en bier!) > Mede (en andere brouwsels) logboek

1e keer mede maken!

<< < (2/5) > >>

De Baldadige Bij:
Met een giststarter kan je wel heel goed nog te zoete uitgegiste wijn redden. Had ik bij druivenwijn gedaan waar we teveel suiker ingegooid hadden.
Maak een giststarter, met bijv water en suiker en gist, als ie goed gist dan doe je er net zoveel als je giststarter hebt van je " slapende" wijn bij. Tot dat weer goed gist, en zo steeds blijven verdubbelen en tadaaa: hij blubt weer en het teveel aan suiker word weer keurig door gistcelletjes opgesnoept. Na deze behandeling was de wijn wel weer lekker geworden. (en ook wel vrij sterk haha)

Karlo:
kijk een honingwaterverhouding van 50/50. :D dat is het betere werk. Ik ben benieuwd. Ik heb zelf nog nooit met een giststarter gewerkt.... omdat ik lui ben. :P Wat is de reden van je leraar om met een giststarter te werken?

Amthezia:
Er zit nu in totaal 7 liter in de fles, en er komt langzamerhand nog 2-3 liter water bij :) dus niet helemaal 50/50  ::)

Draak:
Je most ziet er zo op de foto in ieder geval goed uit :-) Ben benieuwd wat hij gaat doen. Met een giststarter heb ik eigenlijk nog nooit gewerkt en voedingszout eigenlijk ook niet. Meestal gaat de boel vanzelf wel gisten. Mijn laatste brouwsel stond gewoon na 2 uur al te bloepen.

Poppe:
Ik gebruik altijd wel giststarter, maar het stinkt dan een beetje naar amoniak. Misschien omdat het ammoniumfosfaat heet:P
Echt smerig. Daarna duurt het ook een kleine 12 uur voordat er iets begint.
Misschien volgende keer geen zout! Onze kleine vriendjes redden zichzelf wel!

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie