Auteur Topic: 1e keer mede maken!  (gelezen 22752 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Big Daddy Bee

  • Administrator
  • Dronken
  • *****
  • Berichten: 269
  • ik ben een alcoholist :)
    • Bekijk profiel
Re: 1e keer mede maken!
« Reactie #15 Gepost op: december 04, 2010, 02:30:33 pm »
In mijn ervaring is alcoholwaarde zelfs met "betere" meters compleet onbetrouwbaar (door veranderende verhoudingen water/alcohol/temperatuur/opgeloste gewicht aan suiker etc.) wordt daar op jullie cursus ook iets over gezegd daar ben ik wel benieuwd naar. Bijvoorbeeld bij wijn meet je het doorgaans niet, maar bereken je het percantage aan de hand van hoeveel suiker je er al in hebt zitten, wat je uiteraard netjes bijhoudt  ;)  Voor mede is het me nog nooit goed gelukt.

Aangezien hier vaak misverstanden over zijn heb ik een thread aangemaakt onder zelf mede maken:
Alcoholpercentage meten
http://www.debaldadigebij.nl/smf/index.php/topic,103.0.html

Bijdrages welkom!
`8{]]]> Sí man i yulma nin enquantuva? :P

Maarten

  • Eerste hoorn
  • **
  • Berichten: 71
  • bzzzz zzz
    • Bekijk profiel
    • Germaanse Joelfeest Wieringermeer
Re: 1e keer mede maken!
« Reactie #16 Gepost op: december 05, 2010, 06:01:04 pm »
Intressante posts! Hou ons op de hoogte van jou experiment.

Ben ook erg benieuwd naar info en ervaringen over die metingen en zuurtwaarde
- Dwaze man, dwaze dronk -

Amthezia

  • New bee
  • *
  • Berichten: 25
  • Oehh bijtjes!!
    • Bekijk profiel
    • Bento Babe
Re: 1e keer mede maken!
« Reactie #17 Gepost op: december 06, 2010, 09:00:46 am »
Over het alcoholpercentage heb ik net in het desbetreffende topic een reactie geplaatst.
Over de zuurgraad is mijn leraar erg streng, want als de zuurgraad niet correct is in de mede, wordt het een soort zoet watertje wat nergens naar smaakt. Dus die zuurgraad schijnt heel belangrijk te zijn voor de smaak.

Het hoe en wat weet ik nog niet precies, ik weet alleen dat we hem dus moeten meten :)
Als ik meer weet, dan post ik dat nog wel!
Voor een fotoverslag van mijn eerste brouwsel, zie: www.bento-babe.nl

Poppe

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 158
    • Bekijk profiel
Re: 1e keer mede maken!
« Reactie #18 Gepost op: december 06, 2010, 02:57:47 pm »
Graag! ik ben benieuwd!
Geen mondkost is slechter
voor een mens op reis
dan overmaat aan mede!

Aegir

  • New bee
  • *
  • Berichten: 30
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Re: 1e keer mede maken!
« Reactie #19 Gepost op: maart 10, 2011, 12:24:17 pm »
Over het alcoholpercentage heb ik net in het desbetreffende topic een reactie geplaatst.
Over de zuurgraad is mijn leraar erg streng, want als de zuurgraad niet correct is in de mede, wordt het een soort zoet watertje wat nergens naar smaakt. Dus die zuurgraad schijnt heel belangrijk te zijn voor de smaak.

Het hoe en wat weet ik nog niet precies, ik weet alleen dat we hem dus moeten meten :)
Als ik meer weet, dan post ik dat nog wel!

Ik heb begrepen dat je zeker voorzichtig moet zijn met het toevoegen van zuren zoals uit citroenzuur (appelsien valt mee, daar zit ook nog wat smaak en zoetigheid aan verbonden). Omdat je al vrij gauw een citroenmede kan maken als je ermee overdrijft. 1 citroen per 3 à 6 liter mede volstaat in mijn ogen.

Het gebruik van (synthetisch?) citroenzuur in poedervorm, daar heb ik geen benul van. Ik vind het ook niet meer zo 'authentiek' zoals ik het zelf graag zou maken; maar ieder zijn voorkeur natuurlijk. Zonder veroordeling hé ;)

Maar als jij (of iemand anders) een andere theorie heeft, hoor ik ze ook graag :)
« Laatst bewerkt op: april 19, 2011, 02:24:43 am door Aegir »
Lief bijtje, zei de bij wil je met mij vrije, wacht even zij de bij ik ben zo bij je.

Big Daddy Bee

  • Administrator
  • Dronken
  • *****
  • Berichten: 269
  • ik ben een alcoholist :)
    • Bekijk profiel
Re: 1e keer mede maken!
« Reactie #20 Gepost op: maart 11, 2011, 11:47:23 pm »
1 citroen per 3 à 6 liter mede volstaat in mijn ogen.

Ja ongeveer dat hanteer ik ook, maar dan ongeveer per 4-5 liter, en dan citroentjes of limoentjes, van de biowinkel! Geen nepcrap  :o  Als je er meer fruitsap bij wilt is appel of peren prima, tenminste voor mede die "gewoon" smaakt, anders krijg je smaakjesmede.
`8{]]]> Sí man i yulma nin enquantuva? :P