Auteur Topic: Imkers gezocht  (gelezen 19324 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Poppe

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 158
    • Bekijk profiel
Imkers gezocht
« Gepost op: november 20, 2010, 11:06:38 am »
Het is natuurlijk veel leuker om honing van een echte imker te kunnen kopen. Ikzelf zou een beter gevoel hebben als ik mede maak met dat soort honing dan honing uit een supermarkt.
Laten we in dit topic alle imkers die we kennen bekendmaken.
Heeft iemand hier misschien natuurlijke honing?
Kent iemand een Imker in de buurt?
Ervaring met Imkers (zijn ze niet te BIJ-gelovig)

Post maar raak!

edit: kan iemand dit topic verplaatsen naar de goede plek? Per ongeluk hier neergezet.
« Laatst bewerkt op: november 21, 2010, 06:33:14 pm door De Baldadige Bij »
Geen mondkost is slechter
voor een mens op reis
dan overmaat aan mede!

Amthezia

  • New bee
  • *
  • Berichten: 25
  • Oehh bijtjes!!
    • Bekijk profiel
    • Bento Babe
Re: Imkers gezocht
« Reactie #1 Gepost op: november 23, 2010, 12:58:59 pm »
Inmiddels ken ik hele bergen imkers, maar de meeste verkopen hun honing alleen maar viavia.
Wat ik je aanraad is contact leggen met de imkervereniging in je buurt. Lidmaatschap is vaak heel goedkoop,  en kan je ook fijn meegenieten van lezingen, ervaringen en een netwerk aan imkers. (en misschien zelfs een leuke bijencursus doen  8))

Als jullie in de buurt van Utrecht wonen, dan kan ik nog wel iets betekenen voor je honing :)
Voor een fotoverslag van mijn eerste brouwsel, zie: www.bento-babe.nl

Draak

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 245
  • bee bee king
    • Bekijk profiel
    • Het Rad
Re: Imkers gezocht
« Reactie #2 Gepost op: november 23, 2010, 08:39:54 pm »
In de tijd dat ik nog wel eens mede haalde voor de asatru-groep waarvan ik deel uit maak, haalde ik bij diezelfde imker ook honing voor mijn eigen gemaakte mede. Sindsdien is hij in andere handen overgegaan, maar als ik naar de site kijk is de bedrijfsvoering min of meer hetzelfde gebleven. Het is een imkerij in Rhenen, de Werkbij. Je kunt er ook honing bestellen en die thuis laten afleveren.
Less good than belief would have it
Is mead for the sons of men:
A man knows less the more he drinks,
Becomes a befuddled fool.
(Havamal 12)

Karlo

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 141
  • I'm the reason we're out of mead
    • Bekijk profiel
    • www.medeproeverij.nl
Re: Imkers gezocht
« Reactie #3 Gepost op: november 23, 2010, 08:52:57 pm »
Ik ben er een keer langs geweest. Leuke mensen, lekkere honing.
Karlo

Poppe

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 158
    • Bekijk profiel
Re: Imkers gezocht
« Reactie #4 Gepost op: november 23, 2010, 09:33:18 pm »
Dus imkers zijn het liefst undercover?
Lijkt me juist zo stoer om dan met paard en wagen naar zo'n imker te gaan en 3 potten honing op te halen.
Dat vervolgens te ruilen voor 3 speren en een lap leer. Zo moet het zijn!!
Ik zit in Amsterdam. Maar zolang ik de honing nog kan vervoeren in de trein, dan wil ik best een middagje imkeren in Utrecht!
Geen mondkost is slechter
voor een mens op reis
dan overmaat aan mede!

Bijker

  • Dronken
  • ****
  • Berichten: 369
  • Bijen, monitor van ons milieu!
    • Bekijk profiel
    • Bits and Bees. BIJna alles over bijen
Re: Imkers gezocht
« Reactie #5 Gepost op: december 31, 2010, 02:21:21 pm »
Imkers gezocht? dat is toch niet zo moeilijk?
De meesten zullen nu (BIJna) geen honing meer hebben. Maar in het voorjaar, dus begin juni na de voorjaarsdracht en in de zomer hebben de meeste imkers normaal zat honing die best per emmer willen verkopen, scheelt die imkers een boel werk.
Geen potten en etiketten en je hebt dan pure honing zonder vreemde buitenlande bewerkingen enzo.

http://www.bijenhouders.nl/afdelingen.php
Hier kan je een landelijke opgave vinden van afdelingen van de grootste imkervereniging.
En ga dan eens bij een imker op bezoek, kijk in en BIJ zijn stal en help hem eens bij het honingoogsten/slingeren.
Hij blij en kan je een boel vertellen en jij direct verse honing!

Er zijn  ook veel imkershops die weer honing opkopen bij de imkers zoals de werbij in Rhenen.
Ook op http://www.bitsandbees.nl staat onder de kop adressen overzicht per regio een heleboel adressen.
Dus zo undercover zijn ze niet, en ze kunnen er genog van laten zien/horen van de bijtjes.
Bitsandbees.nl BIJna alles over bijen.

Poppe

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 158
    • Bekijk profiel
Re: Imkers gezocht
« Reactie #6 Gepost op: januari 04, 2011, 11:17:21 pm »
Kijk aan deze info heb ik wat:)
Ik wist wel dat dit forum een imker nodig had:P
Geen mondkost is slechter
voor een mens op reis
dan overmaat aan mede!

De Baldadige Bij

  • Laveloos
  • *****
  • Berichten: 590
  • The Queenbee
    • Bekijk profiel
    • de Baldadige Bij
Re: Imkers gezocht
« Reactie #7 Gepost op: januari 04, 2011, 11:29:56 pm »
Kijk aan deze info heb ik wat:)
Ik wist wel dat dit forum een imker nodig had:P

zeker, ik vroeg me al af waar ze bleven :)
Kabooom!

m.kolsters

  • Global Moderator
  • Dronken
  • *****
  • Berichten: 419
  • Mede imker
    • Bekijk profiel
Re: Imkers gezocht
« Reactie #8 Gepost op: januari 29, 2011, 04:53:50 pm »

Als ik het goed begrijp zoeken jullie honing in plaats van imkers.

Dag mede makers ik heb nog honing, en als je er moet hebben kan je mij mailen.
Ik bezit 50 kasten met bijen en dan heb je ook honing voor mede.
We proeven elke dag mede, en het liefste elke dag een andere smaak.
Maar de echte mede maak je met honing en water op 20 gr. zonder gist of andere toe behoren.
Maar je moet dan wel 3 jaar kunnen wachten met proeven.
Tinus.

tel 06-15203088

De Baldadige Bij

  • Laveloos
  • *****
  • Berichten: 590
  • The Queenbee
    • Bekijk profiel
    • de Baldadige Bij
Re: Imkers gezocht
« Reactie #9 Gepost op: januari 29, 2011, 05:07:33 pm »
We zoeken ook imkers hoor :) We vinden het namelijk ook leuk om te horen hoe het zit met bijen houden. Maar we zijn zeker ook uit op je honing.

Met de echte mede... bedoel je daarmee de oldschool mede zoals ze vroeger maakten op primitieve wijze? 3 jaar wachten om te proberen kan ik wel, heb nog genoeg andere mede inmiddels die wel tussendoor gedronken kan worden. Maar wat bedoel je precies met honing en water op 20gr??? 20 gram van iets of 20 graden celsius? Mijn huis heeft geen plaats waar een constante temperatuur van 20 graden is... geen cv. Maar dat was er in vroeger tijden ook niet, hoe deden ze dat toen dan? Ik heb wel een kelder maar daar is het denk ik wat kouder.
En laat je dat dan in een open vat staan met een doek erover of wel in een fles met waterslot?
Kabooom!

m.kolsters

  • Global Moderator
  • Dronken
  • *****
  • Berichten: 419
  • Mede imker
    • Bekijk profiel
Re: Imkers gezocht
« Reactie #10 Gepost op: januari 30, 2011, 11:17:34 am »
Bij mij in het bakhuis is de temp. wel 16- 20 graden, maar als je de fles voor het raam zet waar ook de zon bij kan komt het wel goed.

Ik maak de mede zoet, en dan moet je een pot honing en 2 poten water nemen, dit met water van 25 graden en gewoon laten staan geduld is een schone zaak.
Wel op tijd proeven of er genoeg honing in zit anders bij voegen.
Tinus.

tel 06-15203088

Aegir

  • New bee
  • *
  • Berichten: 30
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Re: Imkers gezocht
« Reactie #11 Gepost op: juli 12, 2011, 12:59:14 pm »
Zijn hier eigenlijk ook Belgische of imkers van tegen de grens te vinden? :-)  De lokale imkers in mijn buurt, hebben nogal een kleine oplage van honing (weinig kasten). Plus, door wat problemen (varroa) zijn er sommige aan het vechten voor de bijenbevolking groot te houden.

Wie kan mij helpen? :)
Lief bijtje, zei de bij wil je met mij vrije, wacht even zij de bij ik ben zo bij je.

Bijker

  • Dronken
  • ****
  • Berichten: 369
  • Bijen, monitor van ons milieu!
    • Bekijk profiel
    • Bits and Bees. BIJna alles over bijen
Re: Imkers gezocht
« Reactie #12 Gepost op: juli 25, 2011, 04:53:35 pm »
Aegir, het gebied in Oost-Vlaanderen zou wel een goede oogst aan honing hebben (vertellen sommige Belgische imkers)
Of dat BIJ jou in de buurt is weet ik niet.
Maar anders weet Tinus Kolsters wel wat adressen!
Informeer maar eens BIJ hem.
Maar in ZO-Brabant was het inderdaad weer erg droog vandaar weer een geringe zomeroogst.
Bitsandbees.nl BIJna alles over bijen.

Aegir

  • New bee
  • *
  • Berichten: 30
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Re: Imkers gezocht
« Reactie #13 Gepost op: augustus 13, 2011, 10:27:46 am »
Aegir, het gebied in Oost-Vlaanderen zou wel een goede oogst aan honing hebben (vertellen sommige Belgische imkers)
Of dat BIJ jou in de buurt is weet ik niet.
Maar anders weet Tinus Kolsters wel wat adressen!
Informeer maar eens BIJ hem.
Maar in ZO-Brabant was het inderdaad weer erg droog vandaar weer een geringe zomeroogst.

Bedankt Bijker. Heb inderdaad een imker gevonden... Maar wat denken jullie van 5-euro per 500 gram ? Ik had er zo mijn bedenkingen bij en weet van winkels die vele dichter zijn (lees: besparing brandstof AKA €uro's) dat er voor dat geld ook degelijke honing bij hen te koop is. Als het nu heidehoning of woudhoning kon zijn, oké... maar 10 e / kg voor een mix :|
Lief bijtje, zei de bij wil je met mij vrije, wacht even zij de bij ik ben zo bij je.

Jawi

  • New bee
  • *
  • Berichten: 10
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Re: Imkers gezocht
« Reactie #14 Gepost op: oktober 01, 2011, 11:32:02 am »
Ik ben dus imker in Amsterdam, en ben juist (net) begonnen met het maken van mede, omdat ik zoveel honing over heb. Ik geef veel weg, en verkoop wat aan vrienden  en collega's(4 euro per potje van 450 gr). maar het grootste deel verkoop ik per emmer voor 3,50 per kilo. Ik hou nu voor het derde jaar bijen, en langzaam nbegin  ik een afzetmarkt te krijgen, maar het blijft veel werk. Als iemand dus nog honing wil kopen, je kunt het altijd vragen. Puur natuur, en gewoon afkomstig uit Amsterdam.
What three things does drink especially provoke?

Marry, sir, nose-painting, sleep, and urine. Lechery, sir, it provokes, and unprovokes. It provokes the desire, but it takes away the performance.