Auteur Topic: Koolzuur  (gelezen 22478 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Draak

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 245
  • bee bee king
    • Bekijk profiel
    • Het Rad
Re: Koolzuur
« Reactie #15 Gepost op: november 12, 2010, 11:51:36 am »
Mede met ananas heeft een vriend van me eens geprobeerd. De ananas voegde eigenlijk enkel een wat rare en nare bijsmaak toe.
Less good than belief would have it
Is mead for the sons of men:
A man knows less the more he drinks,
Becomes a befuddled fool.
(Havamal 12)

Maarten

  • Eerste hoorn
  • **
  • Berichten: 71
  • bzzzz zzz
    • Bekijk profiel
    • Germaanse Joelfeest Wieringermeer
Re: Koolzuur
« Reactie #16 Gepost op: december 05, 2010, 05:48:23 pm »
Goed topic, het forum is erg leerzaam... gebeuren goede dingen hier.


Even ontopic over dat geschuim... Kan het misschien aan de gistsoort liggen die schuim? Ik heb wel een mede van de schrale bakkersgist, die schuimt ook graag. Misschien dat de kwaliteit van d egist dus wat met het schuimen te maken heeft?

Ik ben tevens benieuwd naar het effect van 'klimaat' op het gistingsproces... zo ook de duur.
- Dwaze man, dwaze dronk -

Aegir

  • New bee
  • *
  • Berichten: 30
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Re: Koolzuur
« Reactie #17 Gepost op: maart 10, 2011, 12:33:32 pm »
Goed topic, het forum is erg leerzaam... gebeuren goede dingen hier.


Even ontopic over dat geschuim... Kan het misschien aan de gistsoort liggen die schuim? Ik heb wel een mede van de schrale bakkersgist, die schuimt ook graag. Misschien dat de kwaliteit van d egist dus wat met het schuimen te maken heeft?

Ik ben tevens benieuwd naar het effect van 'klimaat' op het gistingsproces... zo ook de duur.

1ste gisting: mag het aardig warm zijn en nog 'redelijk' schommelen: 18~26° lijkt me doenbaar. Natuurlijk mag er beweging zijn en wals je best af en toe met je fles of DJ.
2de gisting (zo noem ik het proces als hij na een paar dagen heftig gisten op fles met waterslot gaat): dan probeer ik toch al wel meer een stabiele warme temperatuur te behouden.

Algemeen kan je zeggen, en da tgeld voor alle voedingsmiddelen:
- Hoge temperatuurschommelingen = geen goede zaak.
- Koudere temperatuur = trage processen, dus bij mede ook tragere gisting -> er zou meer body in je mede komen. Of dit écht merkbaar is en bv. meer doet dan een half jaar gewoon langer laten staan... geen idee.

Volgens mij zorg je ook best, dat je mede nooit in de vlakke zon staat. Zon 'bleekt' altijd wel af. En zorgt voor een hogere temperatuur aan de buitenkant van je gistende mede. Een mede in de tocht of nabij een raam, krijgt natuurlijk ook andere en sneller wisselende temperaturen (wind) aan zijn buitenste zijden, dus ja... vaak is de kelder of garage een ideale plaats qua klimaat denk ik dan. :)
Lief bijtje, zei de bij wil je met mij vrije, wacht even zij de bij ik ben zo bij je.

Agravain

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 147
  • Tweede batch gebotteld.
    • Bekijk profiel
Re: Koolzuur
« Reactie #18 Gepost op: augustus 25, 2012, 05:41:12 am »
Onze mede was al maanden klaar met bloepen (bloeben?). Gaan we het overgieten, schuimt het ineens als verse cola!  :o
Dus maar weer teruggeschonken in de mandfles, en om de paar dagen goed schudden.

Dus nog nog een paar maanden langer wachten.  :-(
Iets dergelijks hadden vrienden van me ook. Eigenlijk wilde hun mede geheel niet bloepen. Totdat een van hen het even schudde. Toen bruiste een groot deel van de mede ineens de fles uit. Net alsof iemand een menthos in de cola gooide.

Wat ook mogelijk kan zijn (om maar weer naar de begin vragen te gaan) is dat het wel blijft gisten, maar dat het koolzuur opgelost blijft in de vloeistof, en niet overgaat in gasvorm.
Dit kan gebeuren als er geen groeikernen zijn waar het koolzuur van opgeloste toestand naar gas kan gaan. Als je naar een glas champagne kijkt (of bier of fris, maar champagne heeft mooie kleine belletjes) zie je dat de bubbel slierten altijd starten op de glaswand. Meestal is dit startpunt een (onzichtbaar) krasje of iets dergelijks.
Een vergelijkbaar fenomeen is het oververhitten van water. Hier zit water van meer dan 100 graden in een glas. Eigenlijk zou het moeten koken, maar ook hier zijn geen groeikernen om stoom te maken. Een kleine verstoring (trilling oid) kan dan een explosieve verdamping veroorzaken.
zie ook het volgende filmpje:
Mythbusters experiment, oververhit water
« Laatst bewerkt op: augustus 26, 2012, 08:24:39 pm door Agravain »
Komop gistjes, een beetje doorwerken. Mijn vorige batch is bijna op.

De Baldadige Bij

  • Laveloos
  • *****
  • Berichten: 590
  • The Queenbee
    • Bekijk profiel
    • de Baldadige Bij
Re: Koolzuur
« Reactie #19 Gepost op: augustus 26, 2012, 07:27:30 am »
je linkje doet het helaas niet....
Kabooom!

Agravain

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 147
  • Tweede batch gebotteld.
    • Bekijk profiel
Re: Koolzuur
« Reactie #20 Gepost op: augustus 26, 2012, 08:25:10 pm »
Nu zou hij het wel moeten doen.
Komop gistjes, een beetje doorwerken. Mijn vorige batch is bijna op.

m.kolsters

  • Global Moderator
  • Dronken
  • *****
  • Berichten: 419
  • Mede imker
    • Bekijk profiel
Re: Koolzuur
« Reactie #21 Gepost op: augustus 27, 2012, 09:19:39 am »
Moet je aardbijen nemen dan kan je na 3 jaar de flessen horen knallen, neem dan wijnflessen die meer druk kunnen hebben zit aan de onderkant een verhoging in ( geen vlakke bodem )
Tinus.

tel 06-15203088

Agravain

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 147
  • Tweede batch gebotteld.
    • Bekijk profiel
Re: Koolzuur
« Reactie #22 Gepost op: september 02, 2012, 01:00:44 pm »
Heeft iemand eigenlijk ervaring met doorgisting in beugelflessen? Het lijkt me dat, als de druk door het gisten te hoog wordt het gas langs de rubber ring gaat ontsnappen. Ook heb je bij deze flessen geen noodzaak om ze te laten liggen. Er is immers geen kurk die vochtig moet blijven.
Komop gistjes, een beetje doorwerken. Mijn vorige batch is bijna op.

Bulls

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 195
  • Amateur Brouwer
    • Bekijk profiel
Re: Koolzuur
« Reactie #23 Gepost op: september 02, 2012, 04:34:52 pm »
Ik heb een keer nog niet volledig uitgegiste most in een beugel fles gedaan, en na 2 week vertrouwde ik het toch niet, toen ik hem met gestrekte armen en afgewend hoofd open deed knalde de kurk incl. beugel tegen het plafond en bruiste de volledige inhoud uit de fles. Dat was erg leuk om op te ruimen :)

Ik heb wel een paar flessen appelcider die met nagisting in beugels staan, en die ploppen aardig als een grolsch, wellicht iets te veel suiker nog ingedaan want ook hier bruist het iets te veel, niet een beetje zoals bij champagne maar er komt aardig wat uit de fles.

Als het goed is moet er niets ontsnappen langs het rubberen ringetje, als ze maar niet zo oud zijn dat je oma ze nog heeft gebruikt net als die gare weckfles ringen :D

Big Daddy Bee

  • Administrator
  • Dronken
  • *****
  • Berichten: 269
  • ik ben een alcoholist :)
    • Bekijk profiel
Re: Koolzuur
« Reactie #24 Gepost op: september 07, 2012, 10:37:58 pm »
Jaja, probeer dan maar eens met 2 kratten met 12 flessen mede achterin de auto, buiten 30 graden, in de auto ietsje meer, van Tilburg naar eindhoven te rijden. Met mede die te vroeg gebotteld is.

Ik kan je verzekeren dat je erg voorzichtig over drempels gaat. Echt om de 10 minuten knalde er een kurk af, lekkere plakzooi in de auto, daarna zsm al die flessen in de koelkast en opdrinken ;)


Maar wat betreft die mede: die was dus letterlijk nog aan het gisten, na een poosje in de koelkast had het een onverwacht lekker champagne-mede effect, lekker koel met warm weer, en een nog lekker ongecompliceerd smaakje eraan, perfect zomerdrankje.

Als er zoals anderen in deze draad ook zeggen geen gisting meer is, maar nog wel koolzuur in de vloeistof, dan gaat deze er inderdaad deels uit met acties als overhevelen enzo, an anders ach, dan heb je een beetje fizzy mede, niks mis mee als je het mij vraagt.
`8{]]]> Sí man i yulma nin enquantuva? :P

Avicenna

  • Global Moderator
  • Eerste hoorn
  • *****
  • Berichten: 99
  • Low profile medebrouwer
    • Bekijk profiel
Re: Koolzuur
« Reactie #25 Gepost op: oktober 07, 2012, 08:01:30 pm »
Vandaag had ik een soort van zelfde ervaring.

Een nieuwe mede opgestart (lindehoning, ruikt erg lekker!) en weg gezet. Nu ben ik gewend dat na een paar uur de bellen al beginnen te komen maar deze keer gebeurde er na 4 uur nog niks. Mijn redenatie was dat ik de gist te snel in de most gedaan had voor het genoeg was afgekoeld. Dus ik nog maar een giststarter gemaakt en er bij gegooid. Dop er weer op en even geschud om de nieuwe gist te mengen. Vervolgens werd zo'n beetje mijn hele waterslot leeggeblazen door de hoeveelheid koolzuur die ineens vrij kwam.
67 liter smaakvolle mede gebrouwen.