Auteur Topic: Koolzuur  (gelezen 22069 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Braadvraat

  • Eerste hoorn
  • **
  • Berichten: 92
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Koolzuur
« Gepost op: oktober 26, 2010, 07:47:23 pm »
Onze mede was al maanden klaar met bloepen (bloeben?). Gaan we het overgieten, schuimt het ineens als verse cola!  :o
Dus maar weer teruggeschonken in de mandfles, en om de paar dagen goed schudden.

Dus nog nog een paar maanden langer wachten.  :-(

Draak

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 245
  • bee bee king
    • Bekijk profiel
    • Het Rad
Re: Koolzuur
« Reactie #1 Gepost op: oktober 26, 2010, 07:57:09 pm »
Iets dergelijks hadden vrienden van me ook. Eigenlijk wilde hun mede geheel niet bloepen. Totdat een van hen het even schudde. Toen bruiste een groot deel van de mede ineens de fles uit. Net alsof iemand een menthos in de cola gooide.
Less good than belief would have it
Is mead for the sons of men:
A man knows less the more he drinks,
Becomes a befuddled fool.
(Havamal 12)

Braadvraat

  • Eerste hoorn
  • **
  • Berichten: 92
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Re: Koolzuur
« Reactie #2 Gepost op: oktober 26, 2010, 08:03:23 pm »
LOL

Zo ernstig was het bij ons niet, het had in het begin wel netjes gebloept, zoals het hoort.

Maar goed. Iemand enig idee hoe dit kan? Of beter: hoe we dit kunnen voorkomen in het vervolg?

De Baldadige Bij

  • Laveloos
  • *****
  • Berichten: 590
  • The Queenbee
    • Bekijk profiel
    • de Baldadige Bij
Re: Koolzuur
« Reactie #3 Gepost op: oktober 26, 2010, 08:06:28 pm »
geen idee, misschien werd het gist wakker geschud door temperatuurwisseling ofzo? Kent niemand hier een bioloog die alles van gist afweet om dit soort dingen te verklaren? Hier is het namelijk ook wel eens voorgekomen.
Kabooom!

Braadvraat

  • Eerste hoorn
  • **
  • Berichten: 92
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Re: Koolzuur
« Reactie #4 Gepost op: oktober 26, 2010, 08:23:29 pm »
geen idee, misschien werd het gist wakker geschud door temperatuurwisseling ofzo? Kent niemand hier een bioloog die alles van gist afweet om dit soort dingen te verklaren? Hier is het namelijk ook wel eens voorgekomen.
Dit doet me er aan denken (en komen we weer on-topic): de mede heeft wel de hele tijd in de bijkeuken gestaan, en dan vooral dicht bij het raam. En we hadden een koude winter, dus ik denk dat de mede in het begin veel kou heeft meegekregen.

Waar lag jullie mede, toen dat bij jullie voorkwam?

De Baldadige Bij

  • Laveloos
  • *****
  • Berichten: 590
  • The Queenbee
    • Bekijk profiel
    • de Baldadige Bij
Re: Koolzuur
« Reactie #5 Gepost op: oktober 26, 2010, 08:44:02 pm »
bij ons staat alles doorgaans in de kelder, maar ik denk dat die in de winter ook wel aardig koud geworden is. Maar toen heb ik de mede naar boven gehaald en een tijdje nog in de warmere woonkamer gezet, ging alles ook weer gisten even en daarna wekenlang niks, toen ging het dus niet meteen schuimen maar wel nagisten in de flessen, dat was die ploppende kurken ellende. En een deel van de toen gebottelde mede die niet geplopt was heb ik weer terug gegoten in een grote fles, en dat was toen weer wel flink aan het schuimen en gisten. Dus wellicht is het inderdaad een soort winterslapende gist?
Kabooom!

Big Daddy Bee

  • Administrator
  • Dronken
  • *****
  • Berichten: 269
  • ik ben een alcoholist :)
    • Bekijk profiel
Re: Koolzuur
« Reactie #6 Gepost op: oktober 27, 2010, 03:03:18 pm »
Klinkt op zich plausibel dat bij een koudere temperatuur de gistcellen op non-actief gaan. Midden in een hete zomer (zeg een weekje of twee 25-30 graden overdag) heb ik ook wel eens flessen zien gisten alsof hun leven ervan af hing.

Weet iemand / of heeft ervaring met of de duur (of intensiteit) van de gisting invloed heeft op de smaak? Of maakt dat weinig uit en ligt het eraan hoe lang je de mede daarna uberhaupt laat staan (dus is 3 maanden gisten + 9 maanden staan hetzelfde als 12 maanden gisten?)
`8{]]]> Sí man i yulma nin enquantuva? :P

De Baldadige Bij

  • Laveloos
  • *****
  • Berichten: 590
  • The Queenbee
    • Bekijk profiel
    • de Baldadige Bij
Re: Koolzuur
« Reactie #7 Gepost op: oktober 27, 2010, 06:04:58 pm »
Bij druivenwijn schijnt het wel uit te maken, hoe langzamer de gisting hoe beter. Zo heeft de smaak natuurlijk ook wel tijd om zich te ontwikkelen. Ik weet niet hoeveel tijd bepaalde stoffen nodig hebben om te binden qua smaak, en wat de invloed van gistcellen erop is, misschien krijgen sommige stoffen te weinig kans om hun smaak effectief af te geven bij een snelle vergisting omdat de gist ze opeet. Het is maar een theorie, maar ik kan me wel voorstellen dat het mischien zo werkt.
Kabooom!

Poppe

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 158
    • Bekijk profiel
Re: Koolzuur
« Reactie #8 Gepost op: oktober 28, 2010, 08:00:13 am »
Ok dus moet je nou alles blijven schudden?
Want ik hoor aan alle kanten dat je het na een week gewoon moet laten staan en wachten.
Is dat dan zo erg dat schudden?
Geen mondkost is slechter
voor een mens op reis
dan overmaat aan mede!

Big Daddy Bee

  • Administrator
  • Dronken
  • *****
  • Berichten: 269
  • ik ben een alcoholist :)
    • Bekijk profiel
Re: Koolzuur
« Reactie #9 Gepost op: oktober 28, 2010, 08:20:24 pm »
de wijnmevriouw van de drogist hier zei dat je bij wijn maken in de beginfases regelmatig flink moets roeren/schudden, en dan als het wat helderder begint te worden en je bijvoorbeeld een keer van fles gewisseld hebt om de eerste dikke laag bezinksel weg te halen (als het helder begint te worden), je hem met rust moet laten... zo iets :) experimenatie baart kunst is het devies.
`8{]]]> Sí man i yulma nin enquantuva? :P

Braadvraat

  • Eerste hoorn
  • **
  • Berichten: 92
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Re: Koolzuur
« Reactie #10 Gepost op: oktober 29, 2010, 09:36:47 pm »
Ehm, als je het blijft schudden wordt het niet helderder.
Of begrijp ik je nu niet goed?

Poppe

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 158
    • Bekijk profiel
Re: Koolzuur
« Reactie #11 Gepost op: november 05, 2010, 10:25:48 am »
Ik heb mezelf maar voorgenomen om te schudden totdat de gist het niet meer doet.
Lijkt me dat als je het daarna een week laat staan, al het troep wel naar de boden is gezakt.
Is dat goed? Ik vind het namelijk zo vies uitzien als je er veel fruit in hebt gedaan, dat er dan van die gistdrap op zit.
Zeg aub als ik er nu meteen van af moet blijven omdat ik het helemaal fout heb!
Geen mondkost is slechter
voor een mens op reis
dan overmaat aan mede!

Big Daddy Bee

  • Administrator
  • Dronken
  • *****
  • Berichten: 269
  • ik ben een alcoholist :)
    • Bekijk profiel
Re: Koolzuur
« Reactie #12 Gepost op: november 06, 2010, 11:08:56 am »
Volgens mij is dat gewoon een goed plan. Eerst flink laten gisten en schudden, en daarna de rommel eruit (met rommel bedoel ik natuurlijk zeer gewaardeerde ingredienten  :D) en dan laten staan om helder te gaan worden.
`8{]]]> Sí man i yulma nin enquantuva? :P

De Baldadige Bij

  • Laveloos
  • *****
  • Berichten: 590
  • The Queenbee
    • Bekijk profiel
    • de Baldadige Bij
Re: Koolzuur
« Reactie #13 Gepost op: november 06, 2010, 11:20:31 am »
Ik had gisteravond ook nog zo iets geks

ik ging wat mede aftappen uit een 5 liter fles die er al een tijdje stond, het gloeiende zwaard met kruidnagel en kaneel en peper enzo, en die begon dus ook enorm te schuimen toen ik hem overhevelde. maar er zat verder geen koolzuur in ofzo en hij was superlekker. Maar het was wel een beetje gek. Toen ik het daarna in glaasjes schonk schuimde het ook niet meer.

Over peper gesproken, dit waren gewone peperkorrels, maar we zaten te overwegen om eens te expirimenteren met echt pittige mede (maar het moet wel drinkbaar blijven) met spaanse pepers erin. Heeft iemand al eens zoiets geprobeerd? En zijn er suggesties voor eventuele andere ingredienten erbij voor een warme exotische smaak? Misschien kokos en mango ofzo........
Kabooom!

Karlo

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 141
  • I'm the reason we're out of mead
    • Bekijk profiel
    • www.medeproeverij.nl
Re: Koolzuur
« Reactie #14 Gepost op: november 12, 2010, 09:54:13 am »
ananasmede?
Karlo