Auteur Topic: Soorten honing  (gelezen 11991 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

  • Eerste hoorn
  • **
  • Berichten: 71
  • bzzzz zzz
    • Bekijk profiel
    • Germaanse Joelfeest Wieringermeer
Soorten honing
« Gepost op: september 29, 2010, 05:18:13 pm »
Ben benieuwd wat voor soorten honing jullie graag gebruiken voor de mede...

Tot nu toe werk ik zelf met bloemenhoning..
- Dwaze man, dwaze dronk -

Big Daddy Bee

  • Administrator
  • Dronken
  • *****
  • Berichten: 269
  • ik ben een alcoholist :)
    • Bekijk profiel
Re: Soorten honing
« Reactie #1 Gepost op: september 29, 2010, 07:48:24 pm »
Ik gebruik eigenlijk altijd bijenhoning  ::)

Maar voor de info: ik heb me ooit laten vertellen dat de honing die je voor het eerste stuk gisting gebruik niet heel veel invloed heeft op de smaak (als in, goed terug te proeven is in de mede), dat is het punt dat je hele droge mede hebt, maar dat de honing waarmee je daarna de mede aanzoet veel meer de smaak bepaalt, zoals bijvoorbeeld donkere berg/bos honing of klaverhoning maakt dan nogal een verschil in smaak.

Let wel altijd op als je honing koopt dat er op de pot staat dat het 100% honing is, dus niet met toegevoegde suiker.
`8{]]]> Sí man i yulma nin enquantuva? :P

Maarten

  • Eerste hoorn
  • **
  • Berichten: 71
  • bzzzz zzz
    • Bekijk profiel
    • Germaanse Joelfeest Wieringermeer
Re: Soorten honing
« Reactie #2 Gepost op: september 30, 2010, 04:05:57 am »
Het aanzoeten... is dat na een tijd van het gistingsproces gewoon nieuwe honing erbij gooien en roeren? Zelf nog nooit gedaan eigenlijk..


Als er toegevoegde suikers in de honing zitten, wat doet dat dan met het proces en de smaak?
- Dwaze man, dwaze dronk -

De Baldadige Bij

  • Laveloos
  • *****
  • Berichten: 590
  • The Queenbee
    • Bekijk profiel
    • de Baldadige Bij
Re: Soorten honing
« Reactie #3 Gepost op: september 30, 2010, 08:10:05 pm »
Suiker wordt eigenlijk ook gewoon omgezet in alcohol, maar ja de smaak... Honing is toch wel de meest lekkere zoetstof, suiker is gewoon rotzooi. Honing is veel zuiverder en interessanter van smaak. In honing zit veel meer smaak dan zoet alleen. Kijk alleen al naar de variaties in honing, zoveel bloemen, zoveel soorten honing en even zoveel smaken. Ook heeft de kleur van de honing invloed op de kleur van de mede. En zonder honing is t geen mede meer, maar suikerwijn ofzo :)

Voor een mislukt suikerexpiriment verwijs ik je door naar Big Daddy Bee, die ging eens proberen om van pannenkoekenstroop likeur te maken ;) 
Kabooom!

Braadvraat

  • Eerste hoorn
  • **
  • Berichten: 92
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Re: Soorten honing
« Reactie #4 Gepost op: oktober 02, 2010, 08:32:33 pm »
Hier ook een mislukt suikerexperiment: suiker gebruiken om bij te zoeten. Het werd inderdaad zoeter (en sterker), maar het eindresultaat smaakte naar jenever met een hint van honing...

Big Daddy Bee

  • Administrator
  • Dronken
  • *****
  • Berichten: 269
  • ik ben een alcoholist :)
    • Bekijk profiel
Re: Soorten honing
« Reactie #5 Gepost op: oktober 03, 2010, 09:16:53 pm »
Pannenkoekenstroop ja, dat klopt, lekker goedkoop, zelfde recept als voor mede, maar honing vervangen dus. Prima gisting, tussen door geproefd, heerlijk, de geur die eraf kwam was zo lekker....  en toen was het klaar! Maar oh ach en wee, het was vies en ranzig! Ik moest alles door de gootsteen gieten, oh als ik eraan terug denk... *pinkt een traantje weg*

Voor de volledigheid, van mijn experiment met drop bij de mede werd ik na 1 slok misselijk, maar verder maak ik alleen maar lekkere drank  :)
`8{]]]> Sí man i yulma nin enquantuva? :P

Karlo

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 141
  • I'm the reason we're out of mead
    • Bekijk profiel
    • www.medeproeverij.nl
Re: Soorten honing
« Reactie #6 Gepost op: oktober 05, 2010, 06:32:26 pm »
Drop kan wel goed. Ik ga binnenkort colaprosecco proberen... of energydrinkprosecco... ik twijfel nog. Maar dat is even terzijde
Om even terug te komen op de beginvraag, ik gebruik zonnebloemhoning. Ik heb 1x een grote emmer gehaald en daar kun je best even mee doen. Dit heb ik gehaald bij een erkende imker (geen idee door wie hij erkend is. misschien wel zijn moeder) Ik koos voor zonnebloemhoning omdat mijn vriendin en ik wat hebben met zonnebloemen. Dus die keus was makkelijk.
Karlo

Aegir

  • New bee
  • *
  • Berichten: 30
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Re: Soorten honing
« Reactie #7 Gepost op: maart 10, 2011, 12:02:18 pm »
Hier ook een mislukt suikerexperiment: suiker gebruiken om bij te zoeten. Het werd inderdaad zoeter (en sterker), maar het eindresultaat smaakte naar jenever met een hint van honing...

Een recept dat ik gebruikte beschreef op 5 liter mede ook 50 gram witte (dus geraffineerde) suiker die je aan het begin ook toevoegd. Dit zal nu wel niet de jenever opleveren die jij beschrijft, maar deze suiker is misschien sneller 'bereikbaar' voor de gist dan de suikers uit de honing? Of maakt die 50 gram suiker écht geen flut uit denken jullie ?
Daarbij... kan je met geraffineerde witte suiker dan 'makkelijker' aan hogere alcoholpercentages geraken?
Lief bijtje, zei de bij wil je met mij vrije, wacht even zij de bij ik ben zo bij je.