Auteur Topic: Gistingsproces  (gelezen 9052 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

  • Eerste hoorn
  • **
  • Berichten: 71
  • bzzzz zzz
    • Bekijk profiel
    • Germaanse Joelfeest Wieringermeer
Gistingsproces
« Gepost op: september 24, 2010, 06:23:31 pm »
Wat is jullie tip/mening over het gistiningsproces.

Ik heb verschillende dingen vernomen... Koken of niet koken (wat al enigzins is besproken op het forum). Vervolgens de gist toevoegen (in fases of gewoon in zijn gehee bij de mede op normale temperatuur?).
En dan: laten gisten in een emmer of gewoon gelijk in een fles met waterslot gieten en laten gisten?
- Dwaze man, dwaze dronk -

Karlo

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 141
  • I'm the reason we're out of mead
    • Bekijk profiel
    • www.medeproeverij.nl
Re: Gistingsproces
« Reactie #1 Gepost op: september 25, 2010, 05:34:08 am »
Ik zou voor de emmer met waterslot gaan. Emmers springen minder gauw kapot bij het gisten. Bij glas gaat dat eerder. Na gisting overgieten in de glazen stulpfles. Koken is in Nederland wat minder van belang. We hebben goed water hier. Welke gist gebruik je? Gebruik je vloeibare of korrels?
Karlo

Maarten

  • Eerste hoorn
  • **
  • Berichten: 71
  • bzzzz zzz
    • Bekijk profiel
    • Germaanse Joelfeest Wieringermeer
Re: Gistingsproces
« Reactie #2 Gepost op: september 25, 2010, 09:35:26 am »
korrels/poeder. Ik heb ook een draadje geopend voor tips over soorten gist, ben ik erg benieuwd naar
- Dwaze man, dwaze dronk -

De Baldadige Bij

  • Laveloos
  • *****
  • Berichten: 590
  • The Queenbee
    • Bekijk profiel
    • de Baldadige Bij
Re: Gistingsproces
« Reactie #3 Gepost op: september 26, 2010, 07:19:10 pm »
ehm een waterslot laat de druk uit de fles ontsnappen dus een glazen fles knapt daardoor echt niet door de gisting hoor. Ik gooi alles het liefst gewoon meteen in bolle glazen flessen met een waterslot erop. Tenzij er grote lompe objecten inzitten die niet makkelijk door de hals van de fles te proppen zijn of als het na een paar dagen alweer gezeefd moet worden ofzo. Zoals bijvoorbeeld bij paardenbloemenwijn, dan stop ik alles in een emmer, ofwel met een theedoek afgesloten voor een open gisting, of met een waterslot.
En ik gebruik ook korreltjes gist.
Kabooom!

Maarten

  • Eerste hoorn
  • **
  • Berichten: 71
  • bzzzz zzz
    • Bekijk profiel
    • Germaanse Joelfeest Wieringermeer
Re: Gistingsproces
« Reactie #4 Gepost op: september 28, 2010, 05:07:32 pm »
Check! Ik gebruik nu nog in de eerste fase een emmer en dan roer ik het regelmatig. Maar een fles is denk ik wat makkelijker aangezien ik meerdere medes te gelijk in het gistingsproces wil zetten
- Dwaze man, dwaze dronk -

Braadvraat

  • Eerste hoorn
  • **
  • Berichten: 92
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Re: Gistingsproces
« Reactie #5 Gepost op: oktober 02, 2010, 08:36:14 pm »
Koken is, zoals gezegd, in NL niet nodig. Wel is het handig (vinden wij dan) om warm water te nemen om de honing in op te lossen (door de warmte vloeit de honing beter).
Punt van aandacht is daarbij dat het water weer niet te warm moet zijn als je het gist (de gist?) erbij gooit; gist lijkt niet zo goed tegen te hoge warmte te kunnen. Na het mengen even laten afkoelen dus.

Draak

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 245
  • bee bee king
    • Bekijk profiel
    • Het Rad
Re: Gistingsproces
« Reactie #6 Gepost op: oktober 12, 2010, 10:14:08 am »
Wat betreft gist in warm water: Ik heb een paar keer de 'fout' gemaakt het gist op te lossen in water dat net vijf minuten van de kook af was. Gevolg was dat het inderdaad wat langer duurde voordat het gistingsproces op gang kwam, maar vervolgens heeft het steeds prima mede opgeleverd. Echt een groot probleem lijkt het me dus niet.
Less good than belief would have it
Is mead for the sons of men:
A man knows less the more he drinks,
Becomes a befuddled fool.
(Havamal 12)

Aegir

  • New bee
  • *
  • Berichten: 30
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Re: Gistingsproces
« Reactie #7 Gepost op: maart 10, 2011, 12:06:19 pm »
Water uit flessen kook ik uiteraard niet, maar ik proef wel van het water. Water met een al te sterk smaakje (toegevoegd calcium) laat ik absoluut staan! Water uit de kraan (Belgie, Antwerpen) is ook van dermate goede kwaliteit, mag geen probleem zijn.

DE ENIGSTE reden om het water wél te koken is om misschien de chloor te verdampen! Je kan het water dan een paar minuten met de honing verwarmen of het water een dag laten staan in open lucht. Nu, dat laatste lijkt me zeker géén goed idee, want je gaat dan wel vreemde zaken in je wate rkrijgen.

Het aantal chloor-partikels is nu ook niet ZO groot, dus ja... Het kan, maar het hoeft niet. Kook je het water via je waterkoker, bestaat de kans er ook in dat je vuiligheid meeneemt of extra kalk van kalkaanslag. Dus voor - mijzelf - als beginner: ik gebruik kraantjeswater of water uit een fles zonder enige bijsmaak :)
Lief bijtje, zei de bij wil je met mij vrije, wacht even zij de bij ik ben zo bij je.