Auteur Topic: Honing om (brand)wonden te behandelen  (gelezen 6524 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Big Daddy Bee

  • Administrator
  • Dronken
  • *****
  • Berichten: 269
  • ik ben een alcoholist :)
    • Bekijk profiel
Honing om (brand)wonden te behandelen
« Gepost op: augustus 31, 2010, 03:03:17 pm »
Dus toch een argument om honing niet te verhitten....

Overigens is dit iets wat ik ook ooit als tip kreeg op een cursus BHV i.v.m. brandwonden specifiek.

Citaat
Volgens Postmes laat een aantal studies zien dat wonden sneller genezen met honing dan met welk ander geneesmiddel ook. Dit geldt volgens hem voor alle soorten wonden.

Hij schreef hier een boekje over “Honing en brandwonden”. Wat voor hem van belang is, is dat honing in staat is te zorgen voor schone wonden ook wanneer men door onhygiënische omstandigheden smerige, stinkende en etterige wonden ontwikkelt.

Dierproeven en klinisch onderzoek laten zien dat honing op brandwonden deze sneller laat genezen dan het veelal gebruikte flammazine (zilver-sulfadiazine). Onderzoek laat zien dat brandwonden behandeld met honing binnen 7 dagen voor 91% bacterievrij zijn, tegenover 7% van de met flammazine behandelde brandwonden. Na 2 weken schijnt 87% van de wonden te zijn genezen, tegenover 10% van de met flammazine behandelde wonden.

Volgens Postmes komt dat doordat honing water aantrekt. Honing onttrekt het wondvocht aan de wond en daarmee ook de bacteriën dan wel gifstoffen. Door zeer regelmatig honing op een wond aan te brengen blijft vocht zich van binnen naar buiten bewegen. Daarbij komt nog dat honing een zelf steriliserende werking heeft waardoor bacteriën en schimmels niet kunnen overleven.

Als honing verdund raakt bv. door wondvocht zet het enzym glucose-oxidase (een enzym uit de voedselsapklier van de bij) glucose om in gluconzuur en waterstofperoxide, hetgeen de bacteriën doodt. Om er voor te zorgen dat honing deze zelfsteriliserende werking behoudt, moet de honing in het donker bewaard worden bij een temperatuur die niet hoger is dan maximaal 5 graden Celsius.

Een andere werking is stimulatie van epitheelvorming (dus de bovenste laag van de cellen van de huid) van wondranden.

Postmes vergeleek de werking van 4 soorten honing Linde, -fruit, -klaverlinde, - en acaciahoning. In tests bleek dat lindehoning het hoogste gehalte aan waterstofperoxide heeft dus de beste antibacteriële werking heeft. Gevolgd door Acacia, fruit en klaverlinde.

De beste honing is koud-geslingerde eco-honing. Het is immers een vereiste dat de honing pesticide vrij is.

van http://www.klassiek-homeopaat.info/Artikelen/artikel-129.htm
`8{]]]> Sí man i yulma nin enquantuva? :P

Bijker

  • Dronken
  • ****
  • Berichten: 369
  • Bijen, monitor van ons milieu!
    • Bekijk profiel
    • Bits and Bees. BIJna alles over bijen
Re: Honing om (brand)wonden te behandelen
« Reactie #1 Gepost op: januari 02, 2011, 08:01:53 am »
Als nieuweling loop ik een beetje door de - ook dus oudere- berichten door en las ook deze inzending.
Daarom is honing ook zo belangrijk en toepasbaar voor andere doeleinden.
Daarover heb ik nog eens een stukje geschreven op:
http://www.bitsandbees.nl/enzymglucoseoxidase.htm

Leuk dat ze dat op de BHV cursus vertelden, toen ik dat jaren geleden op de EHBO cursus wilde uitleggen moet ik haast  de zaal verlaten, ze wilden er niets van horen want er staat niets over in de instructieboekjes....

En daarom is het ook van belang om Nederlandse honing te gebruiken!
Bitsandbees.nl BIJna alles over bijen.