Auteur Topic: recept Tej  (gelezen 6984 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

De Baldadige Bij

  • Laveloos
  • *****
  • Berichten: 590
  • The Queenbee
    • Bekijk profiel
    • de Baldadige Bij
recept Tej
« Gepost op: augustus 26, 2010, 11:04:00 pm »
Volgende recept van internet geplukt, nog niet zelf uitgetest :)
Citaat
Tej

Een populaire drank in Ethiopie is Tej. Dit is een soort mede (honingwijn) met een enigszins bittere smaak. Bij de bereiding wordt een plant gebruikt die hetzelfde effect heeft als hop in bier. Met het volgende recept maak ik mijn eigen Tej. Ik gebruik hopkorrels om de bittere smaak te krijgen. De Ethiopische Tej wordt gemaakt door een open gisting die vanzelf op gang komt. Zelf volg ik de techniek waarbij ik begin met een most die steriel is (door koken) en waaraan ik zelf gist toevoeg. Het resultaat is helderder dan de echte Ethiopische Tej en de smaak is iets droger. Het is mijn favoriete wijnrecept.

Ingredienten voor 20 liter Tej:

5,4 kilo honing (vloeibaar goud)
50 gram hopkorrels (geperste korrels van gedroogde en gemalen hopbloemen, vaak te koop in winkels die spullen verkopen voor het brouwen van bier)
3 theelepels supergist
4 theelepels gistvoeding
2 koppen sterke thee
water
De honing in kokend water oplossen. Even doorkoken, roeren en schuim eraf scheppen. De hop in twee of drie liter water aan de kook brengen en een paar minuten laten pruttelen. Alles in een grote emmer gieten. Twee koppen thee erbij. Afdekken met een doek. Af laten koelen. Gistvoeding en gist erbij. Twee keer per dag roeren. Na 6 dagen zeven door een dubbele theedoek. Aanvullen met gekookt water tot 20 liter. In vat met waterslot erop. Als de gisting vrijwel gestopt is (s.g. ongeveer 1.002) een keer afhevelen. Bottelen en nog een paar maanden laten rijpen. Vaak wordt het een mousserende wijn omdat op het moment van bottelen er nog suikers aanwezig zijn.
« Laatst bewerkt op: augustus 26, 2010, 11:06:08 pm door De Baldadige Bij »
Kabooom!

Maarten

  • Eerste hoorn
  • **
  • Berichten: 71
  • bzzzz zzz
    • Bekijk profiel
    • Germaanse Joelfeest Wieringermeer
Re: recept Tej
« Reactie #1 Gepost op: september 24, 2010, 05:54:26 pm »
Geniaal, bijzonder recept. Voor de toekomst... wil ik hem nog wel eens proberen
- Dwaze man, dwaze dronk -

Karlo

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 141
  • I'm the reason we're out of mead
    • Bekijk profiel
    • www.medeproeverij.nl
Re: recept Tej
« Reactie #2 Gepost op: september 25, 2010, 05:38:04 am »
thee erbij? de bladeren of gewoon earl grey? OF kan de alpenthee van lipton ook? :P
Of wordt gewoon de manier van kruiden toevoegen bedoeld? Welke kruiden dan?

ikke niet snap
Karlo

De Baldadige Bij

  • Laveloos
  • *****
  • Berichten: 590
  • The Queenbee
    • Bekijk profiel
    • de Baldadige Bij
Re: recept Tej
« Reactie #3 Gepost op: september 26, 2010, 07:03:57 pm »
Ik vermoed dat er gewoon zwarte thee bedoeld wordt. En vanwege de sterkte van de thee is het waarschijnlijk om het looizuur te doen dat in de thee voorkomt.
Kabooom!