Mede > Historie

zeewater bij de wijn?

(1/3) > >>

De Baldadige Bij:
Ik las in een boek over de geschiedenis van wijn, dat Romeinen hun (witte) wijnen, van druiven uiteraard, aanlengden met honing, kruiden en water, meestal zeewater. Dat vond ik toch wel een beetje gek. Weet iemand daar misschien de reden van, en of dat wel lekker is? Is het soms een manier om zeewater drinkbaarder te maken?

Verder gebruikten ze ook kruiden, die ze ook meenamen in een buideltje als ze op reis gingen zodat ze overal waar ze kwamen hun wijn konden drinken zoals thuis. Kan iemand me misschien vertellen welke kruiden dit precies waren?

De Baldadige Bij:
nog geen reactie helaas, ik vroeg het vandaag aan een Italiaanse, en ze kon wel uitzoeken welke kruiden precies, maar toen ik het over zeewater had keek ze alsof ze het in Keulen hoorde donderen, maar misschien kende ze wel iemand die het wel wist, dus wie weet komen we nog achter dit raadsel.

Draak:
Heb het ook nog niet kunnen achterhalen. Wel kwam ik een artikel tegen over welke kruiden de romeinen bij hun maaltijden gebruikten. Misschien dat dat ook wel wat over de smaak van de romeinen zegt en dat je daar zelf uit kunt halen welke kruiden het goed in een wat zoute wijn zouden doen. 

http://www.smulweb.nl/75337/artikel/Kruiden-bij-de-romeinen-i

De Baldadige Bij:
Mysterie opgelost:

Wist je dat...
... de Grieken hun wijn altijd met zout water dronken? Het toevoegen van zeewater zou de wijn zoeter maken en helpen tegen een kater de volgende dag.

bron: Villa Vino

Poppe:
Heeft het niet te maken met het voeden van de gist? Die kicken toch op Natrium zouten?
Misschien is dat toevallig.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie