Auteur Topic: Cider (of misschien toch Cyser)  (gelezen 4926 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Agravain

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 147
  • Tweede batch gebotteld.
    • Bekijk profiel
Cider (of misschien toch Cyser)
« Gepost op: maart 31, 2017, 04:37:21 pm »
Vandaag maar weer eens wat opgestart.
Dit wordt een Cider of misschien toch een Cyser, daar ben ik nog niet uit.

2017-03-31:
  • een paar liter appelsap (uit een 5 liter pak van een lokale fruitteler)
  • 7 gram (1 pakje) Bioferm Aromatic gist
Het pak sap heeft een aantal dagen in de keuken gestaan en is omgevingstemperatuur.
Tap een bodem appelsap in de gistingsfles. Doe het zakje gist erbij. Vul aan met appelsap tot ongeveer 3 liter. Ik heb deze keer bewust geen extra gistvoeding, zuren en thee (tannine) toegevoegd omdat het sap al van zichzelf troebel is. Het is namelijk appelsap van een lokale fruit teler en niet (industrieel) helder gefilterd. Ik hoop dat er daarom voldoende stoffen in zitten voor de gist.


2017-04-01:
Gisting is aangeslagen en staat nu lekker te bubbelen.

2017-04-15:
Vandaag voor het eerst overgeheveld en de fles gevuld tot ongeveer 5 liter met appelsap.
De cider smaakt goed, met een licht prikkeltje van het koolzuur. Misschien dat er nog een potje honing bij gaat bij de volgende overheveling. Dat is afhankelijk hoe de smaak zich ontwikkeld. Ten opzichte van de appelsap wat er bij is gegaan deze keer, smaakt de cider beduidend minder zoet, dus er is al flink wat suiker omgezet.

2017-07-16:
Tweede overheveling. Smaak is goed.

2017-10-28:
Derde overheveling. 2x 0.75l gebotteld en de rest in een schone fles overgeheveld en weer met verse appelsap aangevuld tot 4.5 a 5 liter.

2017-12-30:
Vierde overheveling.
« Laatst bewerkt op: december 30, 2017, 02:31:12 pm door Agravain »
Komop gistjes, een beetje doorwerken. Mijn vorige batch is bijna op.

Agravain

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 147
  • Tweede batch gebotteld.
    • Bekijk profiel
Re: Cider (of misschien toch Cyser)
« Reactie #1 Gepost op: oktober 28, 2017, 06:47:14 pm »
Vandaag heb ik twee flessen van 0.75l gebotteld van deze cider. Hierna de rest overgeheveld en de fles weer aangevuld met nieuwe appelsap.
Ik hoop dat de gisting weer aanslaat.

Het restje van het overhevelen ben ik nu aan het proeven. Het is een lekker licht acoholische cider geworden, omdat er geen extra suiker of honing is toegevoegd.
Komop gistjes, een beetje doorwerken. Mijn vorige batch is bijna op.

Agravain

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 147
  • Tweede batch gebotteld.
    • Bekijk profiel
Re: Cider (of misschien toch Cyser)
« Reactie #2 Gepost op: december 30, 2017, 02:33:00 pm »
Wederom overgeheveld, omdat er weer gisting is geweest van het toegevoegde appelsap.
Het restje geproefd, dit is een lekker, licht tintelende cider geworden. Volgende keer weer wat bottelen en weer opnieuw afvullen met nieuwe appelsap.
Komop gistjes, een beetje doorwerken. Mijn vorige batch is bijna op.