Auteur Topic: gestart met maken van mede, vragen over methode en alcohol  (gelezen 5681 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stavik

  • New bee
  • *
  • Berichten: 1
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
gestart met maken van mede, vragen over methode en alcohol
« Gepost op: februari 18, 2017, 02:01:16 pm »
Beste mensen,

Ik hoop dat ik hier wat goede tips kan krijgen met betrekking tot het maken van een redelijke mede.
Alvorens met probleem neer te leggen zal ik beginnen met hoe ik gestart ben. Heb op inet veel gelezen over het maken van mede. Hierbij kwam ik filmpje tegen op youtube waar het een en ander werd voorgedaan en uitgelegd. https://www.youtube.com/watch?v=c2ueyNQfnfE&t=639s
Deze methode heb ik gestart op 27 aug 2016. 4,5 ltr bronwater en 1,5 kg honing van de imker in 40 graden laten samensmelten.  MJ Mead gist toegevoegd (met beetje warm water)  Deze gist zit in een zakje van 10 gr. goed voor 25 ltr mede van hoog percentage (volgens de informatie.) Hiervan heb ik 3 gram gebruikt op 4,5 liter mede/water. Daarna een sinasappel in partjes toegevoegd met een handje rozijnen. Deze helemaal uit laten bubbelen en overgeheveld in ander vat. Vervolgens op 28 nov 2016 in kleine flesjes gebotteld. Vandaag 18 feb 2017 gemeten met een  reflecto meter gemeten op 4 % alcohol en 25 OE

Op 5 januari 2017 een tweede brouwsel gestart met dezelfde handelingen, alleen heb ik 3 gram gistzout toegevoegd, 2 Kg bloemenhoning gebruikt en de gisting constant op een temperatuur van 22 gr gehouden (au bain marie met thermostaat). Heb ook  het sg gemeten, met wijnmeter en kwam off scale uit (meter geeft tot +20 aan (zou dus 1200 OE zijn)) Denk bij inschatting dat de meter 35 zou moeten zijn (1350 OE). Zelf vindt ik deze waarde wel heel erg hoog. Op 31 januari overgeheveld naar ander vat en een OE waarde met wijnmeter gemeten van -3 OE (970 OE).
Vandaag met reflecto meter gemeten op 5 % alcohol en 25 OE (zou volgens papieren 1025 moeten zijn)

Zo een heel verhaal....
Nu de vragen....
Hoe zit het met de verschillen in de gemeten waardes van de wijnmeter en de reflecto meter.
Hoe kan ik het alcohol gehalte omhoog krijgen ? wil ongeveer rond de 11-12 % uitkomen
Hoe kan ik het eerste brouwsel wat zoeter van smaak krijgen ? 2e brouwsel smaakt iets zoeter en lijkt meer op mede, al is ze smaak nu nog wel wat rauw)
Wat kan ik in een volgende op te starten brouwsel nog iets aanpassen? doel is om het brouwsel DAARNA 10 ltr voor het echie te gaan maken.

Ben dus nu nog ernstig zoekende om een goede methode te vinden om een lekkere mede te krijgen zonder verdere smaakjes.

groetjes Will (Stavik)  :≈  ))J

m.kolsters

  • Global Moderator
  • Dronken
  • *****
  • Berichten: 419
  • Mede imker
    • Bekijk profiel
Re: gestart met maken van mede, vragen over methode en alcohol
« Reactie #1 Gepost op: februari 18, 2017, 03:33:02 pm »
Ja Wil is niet moeilijk maar je moet 2 potten water een pot  honing tot 50 gr. verhitten om snel te werken.
Dan voedings zout en gist toe voegen niet boven de20 gr.
 en op 20 gr. weg zetten dit is zoette mede op tijd proeven..
Je kan alles toevoegen maar dat is de smaak die je wil.

Tinus.

tel 06-15203088

Yurg

  • New bee
  • *
  • Berichten: 10
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Re: gestart met maken van mede, vragen over methode en alcohol
« Reactie #2 Gepost op: februari 21, 2017, 05:15:16 pm »
De vraag is, wat voor gist gebruik je? Gist heeft een bepaalde alcohol acceptatie. Als je dus gist met een acceptatie van 6% alcohol in je mede doet, zal hij de 11% natuurlijk niet gaan bereiken. Wil je je alcoholpercentage verhogen? Probeer een nieuwe giststarter (zakje gist, evt. wat gistvoeding, een liter appelsap en een dag wachten en dan toevoegen). Als dat niet werkt dan ligt het probleem in je most.

Het verschil tussen refractometer en vinometer zal waarschijnlijk te maken hebben met je restsuikers, ik zou zeggen probeer beide op een fles wijn waar je het alcoholpercentage van weet, dan kom je er vanzelf achter welke meter betrouwbaarder is.

Ik neem aan dat je met OE Original Extract bedoelt? Dat is in het nederlands vaak Soortelijk gewicht (SG) of Soortelijke massa (SM). 1350 is ook wel erg zoet, ik ben bang dat je dus te veel honing of andere zoetstoffen in je most hebt gedaan, waardoor de gist er moeite mee heeft.

Wil je een zoeter brouwsel dan kan je ingrijpen op het gistingsproces door je gist te verwarmen tussen de 40 en 60 graden, waardoor je gist afsterft, of een mengsel sulfiet met giststopper in je mede te doen (Ik raad het eerste aan). Ben je te laat? Geen probleem, verhit dan alsnog je mede tussen de 40 en 60 graden, en voeg daarna honing toe tot gewenste smaak. Wacht dan weer totdat het helder is en een wat gerijpt heeft (een maand of 3 is daarbij toch wel t minimale wat ik aan zou raden).

Hopelijk heb ik nu al je vragen beantwoord :)


Bijker

  • Dronken
  • ****
  • Berichten: 369
  • Bijen, monitor van ons milieu!
    • Bekijk profiel
    • Bits and Bees. BIJna alles over bijen
Re: gestart met maken van mede, vragen over methode en alcohol
« Reactie #3 Gepost op: februari 26, 2017, 11:34:45 am »
Stavik, inderdaad maak je er een heel verhaal van.
Waarom alles zo moeilijk?
Medemaken is eenvoudig als je maar geduld kan opbrengen.
En dat is voor velen juist het probleem!

Waarom bronwater? Altijd, en gewoon kraanwater toepassen en dit erst aan de kook brengen!
Waaom zo zuinig met gist, dat spul kost nauwelijks wat.
Gewoon erbij voegen en geen mengsels maken.
 Je voegt het bij een lauwwarme ( ca 25grC) mengsel van gekookt water en de honing.
Waarom die sinasappel partjes? Voor de zuurtjes?? dan beter citroen of wijnsteenzuur.
Waarom die rozijnen erbij?
Waarom 5 liter opgezette mede na drie maanden overhevelen naar kleine flesjes?
Bedoel je met reflectometer een refractometer?
En zo ja welk soort gebruik je hiervoor?
Er zijn refractometers voor honing, suiker, maar ook voor antivries!
Dat is dus ook bepalend.
Beter is een densometer te gebruiken voor de SM meting.
Waar meet je het alcoholgehalte mee? Ben daar benieuwd naar want 4% = wel heel vreemd.
Themeratuur houden op 22grC is nergens voor nodig.
Dat de gemaakte batche tussen 05-01 en 31-01 van 1350 naar 970 is veranderd is een wereldwonder.
En met slechts 5% alcohol ????
Allemaal en beetje zeer apart m.i.

Je vragen:
Maak eens een plaatje van je wijnmeter en je reflectometer.
Alcoholgehalte eens meten met een alcoholmeter, 4 of 5% blijft wel een vreemd resultaat.
Mede gereed na enkele weken of maanden is een vreemd verschijnsel. Uitgegist, maar met een SM van 1025 zou een zoete mede moeten wezen.
Dat betreft dan een subjectief smaakpatroon.
EEn echte mede maken?
Lees eerdere informatie hier op het forum.
Even zoeken of een goed boekje aanschaffen waar eea uitgebreid staat beschreven.
Wanneer je dan de basis kent van het medemaken kan je verder uigebreid gan experimenteren met grondstoffen van vruchtensappen, specerijen enz.

Wil je puur natuur ga dan niet over tot extremen in temperatuur en toevoegingen als sulfiet, giststoppers, bentoniet en andere spullen.
Mede maken vraagt geduld en respect.
Het is als omgaan met een mooie vrouw die je wilt veroveren en wilt verwennen.
Zoals Tinus eerder melde: "mede is als een mooie vrouw, je weet nooit hoe ze reageren"" , altijd anders dan je verwacht.
Bitsandbees.nl BIJna alles over bijen.