Auteur Topic: Brothers mede  (gelezen 8856 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hermy78

  • New bee
  • *
  • Berichten: 5
  • Mede; wijn met een bij-smaak
    • Bekijk profiel
Brothers mede
« Gepost op: januari 07, 2016, 08:55:02 pm »
Hallo,
afgelopen augustus begonnen met mede maken. 10 liter opbasis van goedkope supermarkthoning.
tsja wat zal ik zeggen, het reageerde met de gist maar dat was het dan wel. Een maandje later had mijn broer (die imker is, en vandaar ook dat ik mn mede Brothers Sweet Mead noem) een partij honing met een te hoog vochtgehalte. Hiermee 15 liter mede gestart. Deze ging als een speer! Ik kwam er achter dat in industriehonning NIETS meer zit en in de (dure) imkerhoning essentiele enzymen. Om een lang verhaal kort te houden, deze eerste probeersels samengevoegd en afgelopen november gebotteld! afgelopen kerst een nieuwe partij gestart op 50/50 basis industriehoning en imkerhoning en die staat nu heerlijk te bluppen.
De reeds gebottelde mede ligt te rijpen al heb ik pas, ter controle, een fles soldaat gemaakt. Man man wat lekker! Wel  een iets bittere afdronk, niet hinderlijk maar als iemand van u tips hebt hoe ik dat kan voorkomen dan houd ik me aanbevolen!

Japie Bee

  • New bee
  • *
  • Berichten: 18
  • Hoort de wind waait!
    • Bekijk profiel
    • BIJENRAADSEL
Re: Brothers mede
« Reactie #1 Gepost op: januari 08, 2016, 08:03:19 pm »
Hoi Hermy,
welkom bij de mede broeders, wat een sublieme smaak kan dat hebben he!
Toen ik het voor het eerst proefde viel ik bijna van stoel....
Ja een wat bittere na smaak, heb je nog een tannine gebruikt of donkere honing van heide of boekweit?
Zelf maak ik mede van alles uit de bijenkast (was, propolis, stuifmeel en honing) heel rijk aan smaak,
wel ruim een jaar gisten.....
succes met de smaak sensaties

erik

  • Eerste hoorn
  • **
  • Berichten: 78
  • heerlijk helder mede
    • Bekijk profiel
Re: Brothers mede
« Reactie #2 Gepost op: februari 05, 2016, 09:09:44 am »
Hoe staat het met de brother sweat mede? Zijn de smaken al meer in balans? Hoeveel keer heb je al over geheveld?

Hermy78

  • New bee
  • *
  • Berichten: 5
  • Mede; wijn met een bij-smaak
    • Bekijk profiel
Re: Brothers mede
« Reactie #3 Gepost op: maart 03, 2016, 11:28:57 am »
Nou, inmiddels heft de mede 3 maanden gerijpt. Iets te vroeg gebotteld, zit nog wat droesem in de flessen. Heerlijke zoete mede, geen bittere nasmaak. Heb ook geen tannine toegepast. Voor herhaling vatbaar! (3de partijtje staat inmiddels al in open gisting)

Hermy78

  • New bee
  • *
  • Berichten: 5
  • Mede; wijn met een bij-smaak
    • Bekijk profiel
Re: Brothers mede
« Reactie #4 Gepost op: april 20, 2016, 04:45:49 am »
Poeh, laatste fles van mijn eerste partij staat in de koelkast. Vind mede gekoeld toch het lekkerst. Man eigenlijk moet ik door de week geen flesje aanslaan want hij gaat in 1 avond leeg terwijl mijn vrouw niet drinkt.
2de partij ligt momenteel te rijpen in de kelder, nog een maandje of 2 te gaan.
Heb wel gemerkt dat in ieder geval een deel imkerhoning een must is voor mede maken. Anders komt het hele proces niet op gang.
Het vreemde is dat ik hier veel lees dat de mede maanden tot wel anderhalf jaar in de gistingsfles zit. Bij mij zit het een maand of 2 in de gistingsfles, dan moet ik het overhevelen om te klaren en dan is het de maand, anderhalve maand daarna nog een paar keertjes klaren en dan kan ik bottelen.
Wil binnenkort een 5 liter flesje starten met de volledige raat en die dan in een een eiken vaatje laten rijpen. Heeft 1 van u misschien een indicatie hoe lang ik de mede in dat vaatje moet laten rijpen alvorens te bottelen?

Bijker

  • Dronken
  • ****
  • Berichten: 369
  • Bijen, monitor van ons milieu!
    • Bekijk profiel
    • Bits and Bees. BIJna alles over bijen
Re: Brothers mede
« Reactie #5 Gepost op: april 23, 2016, 09:50:57 am »
Geniet en drink met maten!!
Dat je het zo snel al uitgegist is, is wel vreemd.
Het duurt echt veel lange dan je voorstelt.
Heb van een badge van januari 2015 van 2 * 25 liter een maand terug nog een fles 10 liter overgeheveld.
In 6 flessen 0,7 en in 5 liter.
Zelfs die 5 liter zegt soms nog "plop"
En de flessen doen bij openen ook nog "plop".
Dat geeft aan dat de mede na ruim een jaar nog niet geheel is uitgegist.
Alcohol percentage ligt op ruim 13% met een prachtige afdronk.
Een nieuwe badge moet inderdaad na 1 maand worden overgeheveld.
Daarna over ca 3 maanden.
Met een volledige raat bedoel je een stuk raathoning?
Dus met verzegelde raat?
Die honing zal er wel uit moeten (ontzegelen) om het fermentatieproces te kunnen starten.
Het meten van suikergehalte wordt dan wel lastig.
Dan moet je gewicht en vochtgehalte van het stuk raathoning weten voor een eindresultaat.
Wel een leuk initiatief om te proberen.
Eikenhout bepaalt uiteindelijk smaak en kleur van de mede.
Denk aan whisky!
Het soort hout en wat er daarvoor in is gelagerd bepaalt eindresultaat.
Een beetje malt-whisky is wel op leeftijd!
Hiervoor zijn ook hout-supplementen in de vorm van blokjes en snippers van "oude" vaten.
Die bepalen uiteindelijk je smaak.
Tot over een jaar of tig......
Om eens te proeven.
P.S. Wijn is gemaakt van druiven! en mede is een honingdrank!!
Bitsandbees.nl BIJna alles over bijen.

Hermy78

  • New bee
  • *
  • Berichten: 5
  • Mede; wijn met een bij-smaak
    • Bekijk profiel
Re: Brothers mede
« Reactie #6 Gepost op: mei 04, 2016, 05:12:44 am »
Hah, nou, dank je voor de waarschuwing Bijker, voordeel is dat ik maar partijtjes van 15 liter per keer aanmaak, dus dat is zeg 20 flesjes om een half jaar mee te doen.
Ik moet zeggen dat het mij ook nogal verbaasd dat het proces zo snel gaat. 3 tot 4 maandjes in de gistingsfles en dan laat ik het 3 maanden gebotteld rijpen.
Met die volle raat wil ik eerst wel ontzegelen hoor, en dat vochtgehalte? Mijn broer heeft, zoals iedere goede imker, een refractometer dus dat is moeiteloos te bepalen hoor. Suikergehalte maak ik me niet zo druk over, af en toe even sampelen (proeven), mocht hij niet zoet genoeg zijn voeg ik er wat honing aan toe (ben een echte zoetekauw).

Bijker

  • Dronken
  • ****
  • Berichten: 369
  • Bijen, monitor van ons milieu!
    • Bekijk profiel
    • Bits and Bees. BIJna alles over bijen
Re: Brothers mede
« Reactie #7 Gepost op: mei 05, 2016, 03:55:16 pm »
en dan laat ik het 3 maanden gebotteld rijpen.

Drank, of het nu mede, wijn of whisky is zal op fles geen verandering meer ondergaan.

Hou wel de verhouding honing/water aan met het door jou van te voren gewenste alcoholpercentage.
Te hoog suikergehalte resp. S.M. van je badge voorkomt de start van het gistingsproces.
Bitsandbees.nl BIJna alles over bijen.