Auteur Topic: Koolzuur in mede  (gelezen 5396 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

The Gourmet

  • New bee
  • *
  • Berichten: 2
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Koolzuur in mede
« Gepost op: februari 23, 2015, 01:07:48 pm »
Ik heb sinds 12-11-2014 m'n eerste 5l aan mede opgezet en inmiddels is de gist eruit, maar zit er toch nog veel koolzuur erin. Gaat dit vanzelf eruit, moet ik het waterslot hiervoor dan verwijderen, of is er iets anders wat er mee kan gebeuren zodat het koolzuur eruit gaat?
Het is voor mij vrij nieuw, en vraag me af of ik iets van de bovenstaande dingen kan/moet doen of gewoon geduld hebben.
Eender wat, het wordt wel lekker!  :))

Agravain

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 147
  • Tweede batch gebotteld.
    • Bekijk profiel
Re: Koolzuur in mede
« Reactie #1 Gepost op: februari 23, 2015, 05:56:01 pm »
Staat je waterslot nog naar buiten toe? Dat betekent dat je overdruk in je fles hebt. Dan is waarschijnlijk je gisting nog bezig. Als je zachtjes de fles zwenkt zou het koolzuur vrij moeten komen uit de vloeistof en zie je weer belletjes door je waterslot komen.
Als je dit na een paar dagen weer doet, en je ziet weer belletjes, dan weet je vrijwel zeker dat de gisting nog bezig is.
Komop gistjes, een beetje doorwerken. Mijn vorige batch is bijna op.

m.kolsters

  • Global Moderator
  • Dronken
  • *****
  • Berichten: 419
  • Mede imker
    • Bekijk profiel
Re: Koolzuur in mede
« Reactie #2 Gepost op: februari 23, 2015, 05:56:17 pm »
Is de mede gekookt of op 25 graden op gezet, als je mede maakt hou er dan rekening mee dat het een jaar duurt voor deze op de fles kan.
En dan kan er de kurk nog uit komen, als je de mede op 25 graden op zet denk dan maar aan 4/5 jaar voor het op de fles kan.
Maar een jaar met water slot is heel normaal, en pas op met flessen die open knallen.
Tinus.

tel 06-15203088

The Gourmet

  • New bee
  • *
  • Berichten: 2
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Re: Koolzuur in mede
« Reactie #3 Gepost op: maart 10, 2015, 11:55:10 am »
De mede is op 25 graden opgezet.
Het waterslot staat inderdaad naar buiten, en als ik de fles zwenk krijg ik ook inderdaad belletjes door het waterslot.

Hartstikke bedankt voor de informatie! :D Zoals ik wel gelezen heb is mede inderdaad geduld. :P
Maar het loont zich wel!!