Auteur Topic: Droge mede  (gelezen 5221 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Yurg

  • New bee
  • *
  • Berichten: 10
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Droge mede
« Gepost op: februari 19, 2015, 03:03:16 pm »
Hallo Mensen,

Nadat mijn eerste batch mede in December klaar was kwam ik er achter dat deze wel erg droog was. Dat is nou niet mijn smaak (en ook niet die van mijn vrienden), dus ging ik deze mede bijzoeten toen deze al in de fles zat. Dit is natuurlijk niet wenselijk, gezien het feit dat je dan geen constant product kan maken.

Nu vraag ik me af hoe het komt dat deze mede zo droog is geworden. Dit zal wel te maken hebben met de hoeveelheid en mogelijk het type honing wat ik gebruikt heb. Ik heb daarin een verhouding gebruikt van ongeveer 1/3e deel honing op 2/3e deel water, zonder extra toevoegingen (buiten de gist en gistvoeding uiteraard). Is dit te weinig?

Verder vraag ik me af of er verschil in resultaat is als je de honing in meerdere stappen in de most toevoegt, krijg je dan een andere smaak, of is dit gewoon beter te controleren bij het brouwproces?

m.kolsters

  • Global Moderator
  • Dronken
  • *****
  • Berichten: 419
  • Mede imker
    • Bekijk profiel
Re: Droge mede
« Reactie #1 Gepost op: februari 20, 2015, 03:03:27 pm »
Je kan altijd bijvullen, maar je moet de honing dan wel koken als je het op de fles wil doen om te voorkomen dat deze stuk springen.
Je kan altijd bijvullen in het brouw proces en telkens proeven dan is het nooit te droog denk wel dat het alcohol % omhoog gaan.
Maar dat is wel lekker, heb mede van 21 % die is 8 jaar oud is likeur nu moet je een kleinere borrel nemen.
Tinus.

tel 06-15203088

Yurg

  • New bee
  • *
  • Berichten: 10
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Re: Droge mede
« Reactie #2 Gepost op: februari 22, 2015, 10:09:05 am »
Maar je alcoholpercentage is toch ook afhankelijk van de acceptatie van je gist? Dus als je gistacceptatie 15% is, zal de mede toch niet hoger worden dan deze 15%?

Nu we toch op deze vraag zitten. Ik heb het internet opgezocht naar formules om op basis van het SG gehalte een alcoholpercentagie uit te rekenen, maar ik kwam bij iedere formule op een andere uitslag uit. De meeste formules zijn gemaakt om het alcoholpercentage van wort uit te rekenen voor bier, maar in hoeverre zijn deze toepasbaar op mede?

m.kolsters

  • Global Moderator
  • Dronken
  • *****
  • Berichten: 419
  • Mede imker
    • Bekijk profiel
Re: Droge mede
« Reactie #3 Gepost op: februari 22, 2015, 11:26:12 am »
In mijn ervaring gaat het gisten door tot de suiker  of honing op is en meet je na 3-4-5 jaar maar weer hoe hoog deze is.
Tinus.

tel 06-15203088