Auteur Topic: Gistingsvraag..  (gelezen 7099 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jules

  • New bee
  • *
  • Berichten: 9
  • ZzZzZzelfgemaakt is beter!
    • Bekijk profiel
Gistingsvraag..
« Gepost op: mei 23, 2014, 12:45:01 pm »
Hallo medebrouwers,

In het geval van bier brouwen is de vergistingstemperatuur nogal belangrijk voor het smaakprofiel van het bier. Een paar graden verschil kan behoorlijk wat smaakverschil opleveren. Vandaar dat mijn bieren in een "klimaatkast" vergist worden. Hierin kan ik de temperatuur binnen een halve graad nauwkeurig instellen.

Mijn vraag is of wijngist hier net zo gevoelig voor is? Of kan deze gist meer temperatuurschommeling aan?

jules

Pieter-Jan

  • New bee
  • *
  • Berichten: 13
    • Bekijk profiel
Re: Gistingsvraag..
« Reactie #1 Gepost op: mei 24, 2014, 04:10:15 am »
Voor zover ik weet kun je wijn rustig in een kamer, of op zolder zetten. Zie de foto's ergens op dit forum.


It takes two to get together. It takes time to make it last
Sure we'll all end up in some ways like the drink in last nights glass

Jules

  • New bee
  • *
  • Berichten: 9
  • ZzZzZzelfgemaakt is beter!
    • Bekijk profiel
Re: Gistingsvraag..
« Reactie #2 Gepost op: mei 24, 2014, 01:27:02 pm »
Dat viel me idd op, ook opmerkingen links en rechts doen mij vermoeden dat de smaak niet veel veranderd door een paar graden temperatuurverschil...

Dat is wel fijn want dan houdt ik mijn klimaatkast vrij voor mijn bieren! :D

Jules

mrperq

  • New bee
  • *
  • Berichten: 49
    • Bekijk profiel
Re: Gistingsvraag..
« Reactie #3 Gepost op: mei 26, 2014, 08:31:36 am »
Op extremere temperaturen na heb ik geen weet van sterke invloed van temperatuur op mede.

Gebruik je dezelfde gist voor je bier als voor je mede?
Ik vermoed dat temperatuur-gevoeligheid sterk afhangt van de gebruikte gist,
en dat dit minder een probleem is bij gisten veel gebruikt voor mede.
Moest je dezelfde gist gebruiken misschien toch wat voorzichtig zijn?
-

Jules

  • New bee
  • *
  • Berichten: 9
  • ZzZzZzelfgemaakt is beter!
    • Bekijk profiel
Re: Gistingsvraag..
« Reactie #4 Gepost op: mei 29, 2014, 07:03:28 pm »
Nee, biergist is anders dan wijngist. Oa de alcoholtolerantie is lager: bier heeft meestal een lager alcohol gehalte, uitzonderingen daargelaten.

Bij bier is de gistsoort van zeer grote invloed op de smaak. Als je een batch wort splitst, er twee verschillende biergisten bij doet en op de zelfde plek wegzet komen er twee zeer verschillende bieren van. Van de andere kant: splitsen met dezelfde gist en verschillende temperatuur aanhouden brengt ook grote verschllen aan in smaak..

ik heb voor mn mede arsegan mede gist gebruikt, dus ik verwacht dat t snor zit!

Jules

Tom

  • New bee
  • *
  • Berichten: 7
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Re: Gistingsvraag..
« Reactie #5 Gepost op: juni 18, 2014, 05:33:41 pm »
Ik maak al vele jaren wijn. In mijn huis verschilt de temperatuur per seizoen. In de winterperiode tussen 12 en 16 graden, en in de zomerperiode bepaalt het weer de temperatuur in huis, en dan kan het rustig 28 graden worden. Mijn ervaring is dat de temperatuur geen invloed heeft op de gisting.  Je moet er wel rekening mee houden dat gist dood kan gaan, als het te warm is. Dus geen giststarter verhitten, en de gist bij de te warme giststarter doen.