Van de Redactie > Wie is wie?

Hallo

<< < (2/2)

Tom:
Ik heb een keer een experiment gedaan. Ik heb mede gemaakt zonder het te aromatiseren. Tijdens het bottelen heb ik bij elke fles iets anders gedaan om te aromatiseren. Op die manier kan je met 10 liter veel soorten uitproberen.  Ik heb van mijn experimenten 3 goede mede-recepten overgehouden.

Pruimenmede  4 kilo honing, 26 gedroogde pruimen, giststarter en een plens water, in totaal 10 liter laten gisten. Als het uitgegist is, filteren en bottelen.
Geweldig goede wijn.

Abrikozenmede  4 kilo honing, 26 gedroogde abrikozen, giststarter en een plens water, in totaal 10 liter laten gisten. Als het uitgegist is, filteren en bottelen.

Vanillemede  4 kilo honing, 4 vanillestokjes, giststarter en een plens water, in totaal 10 liter laten gisten. Als het uitgegist is bottelen en zorgen dat de vanillestokjes niet meekomen.
Geweldig goede wijn!!!

Is dit informatie die je zoekt ?
Hoe dan ook, succes.

Jules:
Bedankt voor de info!

Bier maken is niet zo heel lastig hoor: wat wel heel lastig is is een reproduceerbaar bier maken. En er zijn gewoon veel stappen die invloed hebben op de smaak. Dus als je iets uitdenkt en zo wil maken en er is een temperatuur 2-3 graden anders of een paar minuten langer of korter en de smaak is anders.
Dat maakt het ook leuk: iedere keer een verassing wat het wordt!

Ja mede maken lijkt me idd een kwestie van schoon werken en veel geduld. Gelukkig is dat bij bier wat minder nodig ;)

Ik ben zelf van het zo weinig mogelijk toevoegen: geen klaringsmiddelen en sulfiet en aanverwante stoffen.
Voorlopig heb ik een kleine batch staan en ondertussen lees ik mede gerelateerde dingen en probeer er werkbare info van te maken.
Sommige dingen zijn een kwestie van kiezen: zoals honing koken of niet... Ik ga voor de niet koken versie. Ik begrij[p dat het dan nog wat langer duurt met klaren maar dat vind ik niet erg: die fles staat me niet in de weg ;)

Jules

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie