Auteur Topic: Een korte recap en begin eerste mede  (gelezen 7559 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

WatZullenWeDrinken

  • New bee
  • *
  • Berichten: 2
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Een korte recap en begin eerste mede
« Gepost op: februari 12, 2014, 04:56:24 pm »
Hallo baldadige bijtjes,

Na wel vaker met het idee in mijn hoofd gespeeld te hebben om mede te maken, heb ik eindelijk besloten om een eerste batch te gaan maken. Aangezien mijn ervaring met mede enkel bestaat uit het drinken en ik nog nooit iets gebrouwd heb, had ik de nodige vragen. Al enige tijd ben ik aan het nalezen op soortgelijke forums en graag zou ik hier mijn bevindingen delen en vragen stellen zodat ik gelijk goed van start ga.
Reinigen en schoonhouden van apparatuur:
Dit kan naar mijn begrip ook gewoon met (verdunt) bleekwater. Echter zie ik dat er vrij veel chemische oplossingen zoals Star San of sulfiet gebruikt wordt. Aangezien mijn plan is om alles bij de brouwmarkt te bestellen en sulfiet niet veel kost, lijkt het mij wijs om dit direct mee te bestellen. Is dit echter nodig? Naast het verpesten van het brouwproces indien dit niet gebeurd, heeft ooit iemand van jullie nadelen ondervonden qua smaak indien het brouwproces wel goed ging?

Het apparatuur:
Op het eerste ook schijn ik niet meer nodig te hebben dan twee gistingsflessen (een tweede voor het overhevelen), een waterslot, optioneel een Hydro-meter en een hevel slang.
Gist, gistvoeding en gist starters:

Hier begint het een klein beetje verwarrend te worden. Er zijn vee soorten gist beschikbaar, maar gist blijft gist! Ergens heb ik moeite om me in te beelden hoe groot de verschillen zijn tussen bakkersgist, wijngist of zelfs speciale mede varianten. Wel heb ik begrepen dat het alcoholpercentage bij bakkersgist over het algemeen lager ligt en dat dit (eventueel) een broodachtige smaak kan geven aan de mede mits deze niet met andere fruit op smaak gebracht wordt.
Het gistingsproces zelf start nadat honing en gist samenvoegt in de gistingsfles waarbij het gist de suikers begint om te zetten in alcohol. Ik heb vernomen dat honing vrij weinig voedzame voedingsstoffen bevat om dit proces op gang te helpen of gaande te houden. Hier komt gistvoeding om de hoek kijken. Ik lees veel over voedingszouten en citroenzuur wat meer voedingsstoffen zou moeten toevoegen. Dit kan echter ook bereikt worden door bijvoorbeeld rozijnen toe te voegen? Zit er nog een groot verschil in tussen voedingsgist of voedingszout behalve de prijs? En versnelt dit het brouwproces?
Als laatste zijn er giststarters beschikbaar. Het schijnt dat sommige soorten honing (uit de supermarkt) middelen er in hebben zitten om het gistingsproces te belemmeren, vertragen of tegen te gaan. Hierbij zouden giststarters kunnen helpen? Is het aan te raden om zelf een gist starter te maken in plaats van kant en klare pakken te kopen?

Het overhevelen:
Kort maar krachtig. Kan dit in plaats van een andere gistingsfles ook gewoon in een emmer gebeuren mits deze op goede wijze gereinigd is of komt er dan teveel zuurstof bij?

Duur van het gistingsproces:
Schijnbaar is het normaal om na ongeveer een maand de (eerste) overheveling te doen. Tussentijds kan gewoon geproef worden? Ook heb ik gelezen dat het twee maanden verder vaak al prima drinkbaar is maar dat het van de mede afhangt. Klopt het als je geen bellen in het waterslot meer ziet het gisten is afgelopen? Is het aan te raden om langer te wachten? Het idee om binnen 3 maanden mede beschikbaar te hebben is uiteraard erg verleidelijk.

Het was best wel een read through. Maar dit zijn toch dingen waar ik graag wat meer grip op zou willen hebben voor dat ik begin. Mijn plan is om binnenkort al het materiaal aan te schaffen en te beginnen aan mijn eerste vijf liter mede. Hopelijk kunnen jullie mij op weg helpen. Ik zal deze thread blijven uitbreiden gedurende het verloop van de eerste batch ongeacht het resultaat.

Medeblander

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 113
  • Fan van het Goede Medeleven :D
    • Bekijk profiel
    • De Delftse Mederij
Re: Een korte recap en begin eerste mede
« Reactie #1 Gepost op: februari 13, 2014, 06:00:45 am »
Welkom!
Wat een lap tekst zeg, hopelijk kan ik al je vragen beantwoorden.
Alles altijd goed schoonhouden, zeker voordat je het gaat gebruiken. Sta wel stil waar je mee reinigt en of je moet voorkomen dat er wat van in je drank komt. Bij Sulfiet is dat niet zo heel erg, bij bleekwater of andere middelen wel, dus goed spoelen achteraf.
Sulfiet: om te reinigen een prima middel, kleine restjes zijn absoluut niet erg. Het wordt/werd vaak ook in grotere hoeveelheden aan wijn toegevoegd om te stabiliseren, dan zullen jouw restjes sulfietoplossing verwaarloosbaar zijn.
Wijngist is een soort bakkersgist, het is alleen een andere mutatie dan de gist die bakkers gebruiken. Je zou in theorie vrijwel alle bakkersgisten kunnen proberen, maar sommigen laten inderdaad een smaakje achter. Zoek een goede, robuuste gist uit, honing is van zichzelf al niet erg herbergzaam, vele gistsoorten houden niet van honing. Bordeauxgist vind ik zelf altijd wel een goeie.
Gistvoeding: Niet noodzakelijk maar wel heel erg aan te raden, zeker als je mede maakt zonder vruchten. Rozijnen zijn ook goed, zeker in combinatie met een citrusvrucht. Wat ook erg goed werkt is om je honing te verdunnen met thee in plaats van water: in thee zit ook veel gistvoeding.
Giststarters: Laat je vooral niet afzetten, je beste pre-mixed giststarter is appelsap. Meet 250ml appelsap (welke dan ook) af, voeg hier je gist aan toe, goed schudden, afdekken met een lapje stof of een waterslot en 8 uur wachten.
Overhevelen: Ja, als je maar zorgt dat het oppervlakte van de mede die je aan het overhevelen bent niet te veel wordt beroerd.
Proeven: je kunt altijd proeven, maar elke keer dat je proeft, zeker aan het begin van het proces, is er een kleine kans op besmetting, dus het beste is om GEDULDIG te wachten tot het waterslot niks meer doet.
Duur: Het kan zelfs een half jaar tot een jaar duren, als je omstandigheden niet al te beste zijn (bijv. als je de gistingsflessen in een koude kelder hebt gezet ipv in een warme woonkamer). Laat de mede bepalen wanneer het klaar is. Als het waterslot regelmatig begint in te ademen is het wel redelijk zeker uitgegist.

Een tip: Investeer in een SG meter (hydrometer), het is je beste vriend.

Veel succes!
Dien heren, die nu waren so fier, Dat si Reinaerde waenden bier
Tsinen lachter hebben ghebrouwen, Ic wane wel, in rechter trouwe,
Dat hi sal weder mede blanden, Dien si drinken sullen met scande.

WatZullenWeDrinken

  • New bee
  • *
  • Berichten: 2
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Re: Een korte recap en begin eerste mede
« Reactie #2 Gepost op: februari 13, 2014, 07:58:11 am »
Beste Medeblander,

Bedankt voor de vlotte reactie. Ik ben blij dat ik gewacht heb op goedkeuring voor de registratie van deze website.

Ik zal zeker niet besparen op een SG meter of een extra gistingsfles voor het overhevelen. Na het lezen van uw reactie zal ik toch Sulfiet gaan bestellen. Waarom immers risico nemen? De kosten zijn nagenoeg verwaarloosbaar.

Er is mij nog het enige onduidelijk over gistvoeding. Aangezien dit mijn eerste mede is wil ik toch een (met gebrek aan een beter woord) zo 'schoon' mogelijke mede maken. Als ik kijk op de volgende link: hebben ze het zowel over gistvoedingscomplexen als gistvoedingszouten. Zit hier een groot verschil in?

Ik wist niet dat het maken van een gist starter zo simpel was! Dit is zeker het proberen waard en scheelt een hoop geld. Ik zie echter bij meerdere zakjes gist zoals: [url]http://www.brouwmarkt.nl/wijngist-bordeaux-max-14-alcohol-zakje-van-10-gram-p-1578.html]http://www.brouwmarkt.nl/gistvoeding-starter-c-255_127.html [/url ]hebben ze het zowel over gistvoedingscomplexen als gistvoedingszouten. Zit hier een groot verschil in?

Ik wist niet dat het maken van een gist starter zo simpel was! Dit is zeker het proberen waard en scheelt een hoop geld. Ik zie echter bij meerdere zakjes gist zoals: [url]http://www.brouwmarkt.nl/wijngist-bordeaux-max-14-alcohol-zakje-van-10-gram-p-1578.html
  of http://www.brouwmarkt.nl/wijngist-professional-max-16-alcohol-zakje-van-10-gram-p-1310.html dat het ZONDER giststarters toegevoegd moet worden. Ik zal hier dus goed op letten.

Mijn plan is om gewoon honing uit de supermarkt te gebruiken (er is geen imker in de regio) en het gewoon op mijn kamer te laten gisten, die altijd tussen de 15-20 graden is. Misschien niet optimaal, maar het is wat het is.

Nogmaals bedankt voor uw hulp. Binnenkort ga ik alles bestellen en dan start ik het proces!

m.kolsters

  • Global Moderator
  • Dronken
  • *****
  • Berichten: 419
  • Mede imker
    • Bekijk profiel
Re: Een korte recap en begin eerste mede
« Reactie #3 Gepost op: februari 13, 2014, 12:02:45 pm »
Maar de meningen lopen uit een, mede kan je maken met honing zonder welke toevoeging dan ook,
een pot honing en twee potten water laat maar staan, honing en water op 20 graden mengen.
Ga maar proeven na een jaar maar is dan nog gistig en ook na twee jaar.  MAAR IS OOK HEEL LEKKER MET HEI HONIG.
Reinigen met bleek is zeer goed maar wel met heet water na spoelen.
Sulfiet daar word ik ziek van dus wordt hier niet gebruikt, maar wat wel kan is oxi dit gebruik ik bij het bier flesjes reinigen.
Mede kannen kan je hier halen en kosten niets inhout 10 l. EN GEBRUIK GEEN THEE.
De gist die ik gebruik is Bacchus cultuurgist 250gr. 10 euro.
Een thee lepeltje voor 5 liter most dan voedingszout en als je vruchten gebruikt nog pecto-enzyme 1.
Te koop DE GIER DROGISTERIJEN  MOLENBOCHT PLEIN TILBURG.
Tinus.

tel 06-15203088

Agravain

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 147
  • Tweede batch gebotteld.
    • Bekijk profiel
Re: Een korte recap en begin eerste mede
« Reactie #4 Gepost op: februari 13, 2014, 05:31:22 pm »
Hoi WatZullenWeDrinken,

zelf gebruik ik ook oxi, werkt perfect om te reinigen. Als ik je een tip mag geven: haal maar wat meer gistingsflessen. Ik heb er eerst drie gehaald, maar dat bleek al snel te weinig. Bij mij duurt het (tot dusverre) 9 maanden tot een jaar voordat de zaak is uitgegist. Tussendoor begint het wel te kriebelen, en dan is het fijn als je al een volgende batch in kan zetten.
Giststarters kun je inderdaad het beste zelf maken met appelsap, zoal medeblander al aanstipte.

En over thee zijn de meningen verdeeld, zelf doe ik het wel altijd (al heb ik nu één batch lopen zonder).

Verder veel gistplezier toegewenst
Komop gistjes, een beetje doorwerken. Mijn vorige batch is bijna op.