Auteur Topic: op temperatuur houden  (gelezen 5336 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Liempdenaar

  • Gast
op temperatuur houden
« Gepost op: december 19, 2013, 11:36:34 pm »
Sinds een half jaar heb ik een huisje van 200 jaar oud.
Jullie zullen snappen dat de isolatiewaarde niet zo hoog is en ik niet heel de nacht en werkuren de verwarming aan heb.
Nu wil ik mijn eerste mede erg vertroetelen en dus lekker op temperatuur houden.
Afgelopen week ben ik begonnen met de vergistingsfles in een emmer met warm water te zetten zodat de mede weer op temperatuur komt als ik weg ben.
Nu ben ik gaan kijken of er geen manier is om de mede langer op temperatuur te houden. toen kwam ik een oude elektrische deken tegen die de vorige bewoonster niet mee had genomen. Wat denken jullie daarvan of hebben jullie een beter idee. Brand los

Agravain

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 147
  • Tweede batch gebotteld.
    • Bekijk profiel
Re: op temperatuur houden
« Reactie #1 Gepost op: december 20, 2013, 07:44:49 am »
Emmer water met een aquarium verwarmingselement er in. Die kun je regelen, zijn niet zo duur. Verder zijn het standaard artikelen, dus goed uitontwikkeld. Ook zijn er types voor verschillende aquarium groottes, dus je kunt vrij makkelijk een type vinden wat geschikt is voor jou. Regeling is na instellen automatisch, dus hoef je verder niet meer naar om te kijken. De emmer zelf kun je dan eventueel ook nog isoleren om het energieverbruik in de perken te houden.
Komop gistjes, een beetje doorwerken. Mijn vorige batch is bijna op.

Liempdenaar

  • Gast
Re: op temperatuur houden
« Reactie #2 Gepost op: januari 19, 2014, 07:51:25 pm »
Hoe belangrijk is het dat de temperatuur tijdens het gisten op een gelijke temperatuur blijft?

m.kolsters

  • Global Moderator
  • Dronken
  • *****
  • Berichten: 419
  • Mede imker
    • Bekijk profiel
Re: op temperatuur houden
« Reactie #3 Gepost op: januari 20, 2014, 03:15:03 pm »
Zet het in de kamer is altijd 18 gr. of hoger en dat is voldoende.
Tot dat het op houd met gisten, dan mag het kouder en donker.
Tinus.

tel 06-15203088

Liempdenaar

  • Gast
Re: op temperatuur houden
« Reactie #4 Gepost op: januari 21, 2014, 03:56:33 pm »
Als 18 graden het minimum is dan is de woonkamer iet voldoende...