Auteur Topic: Leergierig  (gelezen 7644 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Liempdenaar

  • Gast
Leergierig
« Gepost op: december 18, 2013, 10:31:40 pm »
Afgelopen maand ben k begonnen met mijn eerste fles 4 liter Mede.
Nu heb ik tussendoor geproefd en vind ik het nog niet te zuipen. Te veel alcohol en een bittere afdronk. Maar daar gaat deze post eigenlijk niet over. Ik heb echter een paar vragen die ik graag beantwoord zie. Ik heb namelijk nogal wat tegenstrijdige verhalen gelezen. Nu heb ik hier op het forum de meeste informatie gevonden en dus ben ik blij dat ik er eindelijk op mah

1 hoevaak moet je de fles schudden. Ik heb elke dag gelezen maar ook zo min mogelijk omdat er anders zuurstof in de mede komt en de wijn door kan slaan naar azijn.
2 welke verhouding houd ik aan voor een lekkere mede. Alles tussen de 1 ror 3 liter ben ik voor 5 liter tegen gekomen.
3 moet je de honing eerst verhitten. ik heb gelezen dat het moet om de was eruit te halen maar ook dat het juist niet warmer mag worden dan zo'n 40 graden omdat dan de honing zijn smaak verliest.
4 Iedereen hoor ik van alles in de mede stoppen. Is het soms niet lekker met alleen honing?
5 Ik heb er op aanrade thee in gedaan. Ik had alleen jasmijnthee in huis. gooi je er dan een kopje gewoon drinkbare thee in of een kopje thee die 1 nacht heeft getrokken.
6 In de supermarkt ben ik honing tegen gekomen van €1.31 per 450 gram. nu wil ik als deze fles een beetje smaakvolle mede heeft gelevert overstappen op honing van een imker in de buurt. deze is echter aanzienlijk duurder (€3.50 per 450 gram) Maakt het in de smaak zoveel uit dat dit prijsverschil kan verantwoorden?

Dat was het wel even. Hier liep ik al tegenaan voor ik de vergistingsfles had.

m.kolsters

  • Global Moderator
  • Dronken
  • *****
  • Berichten: 419
  • Mede imker
    • Bekijk profiel
Re: Leergierig
« Reactie #1 Gepost op: december 19, 2013, 10:03:21 am »
Zijn te veel vragen kom maar proeven, afstand 12 km.
Dan kan je wat leren als je dat wil.
Tinus.

tel 06-15203088

m.kolsters

  • Global Moderator
  • Dronken
  • *****
  • Berichten: 419
  • Mede imker
    • Bekijk profiel
Re: Leergierig
« Reactie #2 Gepost op: december 28, 2013, 02:44:55 pm »
Ik ga je vragen beantwoorden, heb al begrepen dat je te zuinig bent voor goede mede.

Hoe vaak moet ik schudden , een of twee keer per week en dat een maand dan laten staan en als hij niet meer blupt weer schudden.
Welke verhouding, 2 water en een honing is zoet.
Moet je honing verhitten, nee maar dan moet je 4-5 jaar wachten voor deze op de fles kan.
Mede kan je maken van alle vruchten, en als je de hele raat bezit is dit nog veel lekkerder.
En als je er thee in gaat doen kan je de mede zo wel weg gooien.
En als je honing gaat kopen dan bij een echte imker en geen troep van 1 euro de kg.
En als je zelf imker bent moet je dit begrijpen.
Tinus.

tel 06-15203088

Liempdenaar

  • Gast
Re: Leergierig
« Reactie #3 Gepost op: december 31, 2013, 10:47:11 am »
1 Ok ik denk dat ik mijn Mede doodgeschud heb. Hij doet niets meer en als ik schud gebeurt er niets. Ook is de mede al aan het klaren en smaakt deze gruwelijk naar alcohol. (op een niet lekkere jeneverachtige manier)
2 de verhouding is dat er nu 2 liter mede in een vergistingsfles van 5 liter zit de rest is water en een kopje thee.
3 Ik ben geen imker en heb daar ook niet de ruimte voor en zin in. ik zal dus bij een imker op zoek moeten naar een heel raat. Wel ben ik benieuwd wat het verschil in kwaliteit is en hoe ik dat verschil kan herkennen.[/li][/list]
 
Daarnaast wil ik eigenlijk wel weten waarom dat ik tegenkom dat het toevoegen van thee echt niet kan en ik dat wel op verschillende plekken tegen kom.

m.kolsters

  • Global Moderator
  • Dronken
  • *****
  • Berichten: 419
  • Mede imker
    • Bekijk profiel
Re: Leergierig
« Reactie #4 Gepost op: december 31, 2013, 01:27:19 pm »
Maak gewoon mede zonder thee en proef zelf maar.
Ik heb veel smaken maar niets met thee .
Ik heb een les gehad in mede maken en dat was met thee, nooit meer.
Prettige jaar wisseling.
Tinus.

tel 06-15203088

Japie Bee

  • New bee
  • *
  • Berichten: 18
  • Hoort de wind waait!
    • Bekijk profiel
    • BIJENRAADSEL
Re: Leergierig
« Reactie #5 Gepost op: januari 05, 2014, 10:04:11 pm »
In mijn eerste batch in 2012 heb wel thee gebruikt om tanine te vervangen.
Zwarte thee, met salie blaadjes een nachtje in een literfles. Daarna bij 14 liter honing/water mengsel gevoegd. Das best een fijne smaak geworden.
De batch waarmee ik november 2013 gestart ben de gehele raat gebruikt, alles er op en eraan, met de stoomwassmelter opgevangen en gebruikt verder geen toevoegingen, smaakt nu meer richting bockbier.

m.kolsters

  • Global Moderator
  • Dronken
  • *****
  • Berichten: 419
  • Mede imker
    • Bekijk profiel
Re: Leergierig
« Reactie #6 Gepost op: januari 12, 2014, 01:41:21 pm »
Deze kolom heeft een foute naam ( leergierig )
Dit moet zijn   ( EIGENWIJS ) is ook wijs.
Tinus.

tel 06-15203088

Liempdenaar

  • Gast
Re: Leergierig
« Reactie #7 Gepost op: januari 13, 2014, 03:41:06 pm »
Ik wil zeker niet eigenwijs zijn. Ik wil juist iets leren.
Daarbij is de redenatie dat ik iets niet moet doen omdat jij dat vind, niet voldoende.
Er is een reden dat thee toegevoegd word voor de tanine. ik wil weten of dit moet en zo ja waarom.

mij is op school geleerd dat de uitleg belangrijker is dan het antwoord.

Avicenna

  • Global Moderator
  • Eerste hoorn
  • *****
  • Berichten: 99
  • Low profile medebrouwer
    • Bekijk profiel
Re: Leergierig
« Reactie #8 Gepost op: maart 29, 2014, 03:31:10 pm »
Vroeger dachten mensen dat ze rechtop moesten slapen omdat er ander te veel bloed naar het hoofd zo stijgen. Tegenwoordig liggen de meeste horizontaal en slapen ze met al dat bloed in hun hoofd best lekker.

Waarom men denkt dat er thee in moet weet ik niet, ik heb het bij mijn eerste 3 flessen ook gedaan en je proefde het. Daarna nooit meer gedaan en ik merk alleen dat de smaak er op vooruit is gegaan.
 ))J
67 liter smaakvolle mede gebrouwen.