Auteur Topic: Vieze smaak in sinaasappelmede bij hevelen  (gelezen 6951 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

threecats

  • New bee
  • *
  • Berichten: 4
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Vieze smaak in sinaasappelmede bij hevelen
« Gepost op: augustus 15, 2013, 04:59:56 pm »
Hoi,

Ik heb half juli een sinaasappelmede opgestart en vandaag heb ik deze geheveld. Hoewel er aan de buitenkant niets te zien is aan de mede viel het mij op dat er een beetje aparte geur vanaf kwam anders was dan ik verwacht had, het smaakte als een brut champagne met een vleugje schimmelige sinaasappel. Ik heb een sulfiettabletje toegevoegd aan de mede en het vocht aangevuld met water. Is deze mede gewoon mislukt of moet ik gewoon doorgaan en kijken/hopen dat het bij trekt,

Agravain

  • Tipsy
  • ***
  • Berichten: 147
  • Tweede batch gebotteld.
    • Bekijk profiel
Re: Vieze smaak in sinaasappelmede bij hevelen
« Reactie #1 Gepost op: augustus 17, 2013, 11:26:25 am »
Heb je de sinaasappels wel goed schoongemaakt voor je ze ging gebruiken? Een schimmel smaak lijkt mij niet normaal. Maar ik heb nog geen mede gemaakt met sinaasappels.
Komop gistjes, een beetje doorwerken. Mijn vorige batch is bijna op.

Hobbes

  • New bee
  • *
  • Berichten: 39
  • Iccarus Mede
    • Bekijk profiel
    • Iccarus Mede
Re: Vieze smaak in sinaasappelmede bij hevelen
« Reactie #2 Gepost op: augustus 17, 2013, 01:17:29 pm »
Ruikt het naar riool, maar smaakt het verder goed? Kan gebeuren, heb ik ook een paar keer gehad. Gewoon wat geurstof kopen om de lucht te filteren. Gist kan helaas soms zo ruiken
We kunnen er rustig vanuit gaan dat Rembrandt nooit gevoetbalt heeft. thans niet in clubverband

threecats

  • New bee
  • *
  • Berichten: 4
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Re: Vieze smaak in sinaasappelmede bij hevelen
« Reactie #3 Gepost op: augustus 19, 2013, 05:19:27 am »
Nee, het rook een beetje schimmelig, ik heb alleen sinaasappelsap gebruikt die ik dan wel zelf geperst had, dus geen schillen. Bij een tweede test smaakte het meer gewoon naar Brut champagne.

mrperq

  • New bee
  • *
  • Berichten: 49
    • Bekijk profiel
Re: Vieze smaak in sinaasappelmede bij hevelen
« Reactie #4 Gepost op: augustus 19, 2013, 01:34:24 pm »
Hoewel er aan de buitenkant niets te zien is aan de mede viel het mij op dat er een beetje aparte geur vanaf kwam anders was dan ik verwacht had, het smaakte als een brut champagne met een vleugje schimmelige sinaasappel.

Half juli? Bubbels? Je mede is gewoon nog aan het gisten. Gist ruikt en smaakt wat muf, en soms wat raar,
dus als dit je eerste mede is (je kent de geur nog niet echt) zou ik me echt geen zorgen maken.
Gistende mede is bij mij zelden zelfs nog maar drinkbaar eens de meeste suiker weg is, laat
staan dat er een vleugje champagbe op zit. Verbluffend hoe lekker het eindresultaat dan soms
is.

Heb je de sinaasappels wel goed schoongemaakt voor je ze ging gebruiken? Een schimmel smaak lijkt mij niet normaal. Maar ik heb nog geen mede gemaakt met sinaasappels.

Ik wel, met schil en al. Nog nooit problemen mee gehad, integendeel.
Wel kook ik alles, uitgezonderd de honing en de gist, die in de fles
gaat.
-

threecats

  • New bee
  • *
  • Berichten: 4
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Re: Vieze smaak in sinaasappelmede bij hevelen
« Reactie #5 Gepost op: augustus 19, 2013, 04:56:27 pm »
Met andere woorden, gewoon doorzetten en kijken wat het word. Waarschijnlijk is er niks aan de hand... Mijn 'gewone' mede doet het trouwens uitstekend. 30 juli gestart en begint nu al vrij helder te worden. Ik ben nog maar net begonnen met mede maken. Het is flink verslavend. Ik kan aan een paar kilo pruimen komen voor nada. Ik moet mezelf echt inhouden om daar niet ook een mede mee te maken, maar het moet ook nog een keer opgedronken worden en volgend jaar nieuwe kansen.