Auteur Topic: Verantwoordelijke bijen houden?  (gelezen 15087 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Apis mellifera

  • New bee
  • *
  • Berichten: 19
  • BIJzaak
    • Bekijk profiel
    • Biologisch feitje
Verantwoordelijke bijen houden?
« Gepost op: mei 16, 2013, 06:58:25 am »
Hallo allemaal,
Sinds het begin van dit jaar volg ik samen met mijn vriend een imkercursus, 8 theorielessen, examen en dan 8 praktijklessen. We zijn inmiddels bij praktijkles 5 aangeland. We vinden de bijen zo leuk dat we zelf ook graag een aantal volkjes willen gaan houden, maar ik merk dat ik een aversie krijg tegen de manier waarop de bijencurus ons voorschrijft bijen te houden.

We zijn gericht op makkelijk veel honing verkrijgen. De koningin wordt geknipt zodat ze niet weg kan vliegen. We maken een verger om het natuurlijke zwermen te voorkomen. We hebben gisteren doppen gebroken (embrio koninginnen doodgemaakt) zodat je ook geen zwerm krijgt. En we behandelen de bijen met allerlei chemicalien tegen de varoa mijt.

Ik zou liever op een biologische manier de varoa mijt bestrijden, het volk natuurlijk laten zwermen en de zwerm weer vangen (wat niet heel moeilijk is, alleen wat timing vereist) en alleen de honing afnemen die de bijen niet nodig hebben, zodat ze geen suikerwater nodig hebben in de winter.

Graag zou ik willen weten of jullie ervaring hebben met het houden van bijen en hoe jullie dit aanpakken. Ik heb wel al gemerkt dat geen imker gelijk is en hetzelfde denkt over hoe te imkeren dus ik hoop door ook van andere bronnen informatie te krijgen ik voor mezelf een goede methode kan bedenken om mijn volkjes te houden.

:) BIJzaak :)

m.kolsters

  • Global Moderator
  • Dronken
  • *****
  • Berichten: 419
  • Mede imker
    • Bekijk profiel
Re: Verantwoordelijke bijen houden?
« Reactie #1 Gepost op: mei 16, 2013, 04:15:28 pm »
Als je nu elke dag rabarber bladen perst en dat vocht gebruikt tegen varoa is dat op gelost.
Of een keer in de week of 3 weken.

Ik zelf gebruik Hive clean met thimol gemengd  in een druk spuit fles.

 En dan de moer knippen je moet je schamen het zelfde als een arm afkappen.

Laat ze maar zwermen doe ik ook, een zwerm komt er af tussen 11 uur en 14 uur
« Laatst bewerkt op: mei 17, 2013, 08:02:44 am door m.kolsters »
Tinus.

tel 06-15203088

Apis mellifera

  • New bee
  • *
  • Berichten: 19
  • BIJzaak
    • Bekijk profiel
    • Biologisch feitje
Re: Verantwoordelijke bijen houden?
« Reactie #2 Gepost op: mei 16, 2013, 07:01:24 pm »
Citaat
En dan de moer knippen je moet je schamen het zelfde als een arm afkappen.

Gelukkig maar dat meer mensen dat niet vinden kunnen. Ik dacht al dat ik over sentimenteel was. Ik heb vandaag ook al eens ge-googled over biologisch dynamisch bijen houden, dat spreekt me wel erg aan. Alleen honing afnemen als de bijen het over hebben en het bijenvolk begeleiden in plaats van domineren. Ze zelf hun raten laten maken en zelf de ruimteverdeling in de kast laten bepalen. Ook heeft de natuur een kans om de sterkste moer te laten overleven (en te laten zwermen) in plaats van dat de mens een willekeurige dop uitkiest om niet te breken.
:) BIJzaak :)

Hobbes

  • New bee
  • *
  • Berichten: 39
  • Iccarus Mede
    • Bekijk profiel
    • Iccarus Mede
Re: Verantwoordelijke bijen houden?
« Reactie #3 Gepost op: juli 01, 2013, 10:13:47 am »
Bij volg je de cursus dan? Wat ik uit de cursus bijen houden begrijp (volg hem in Blaricum) worden er geen chemicaliën gebruikt
We kunnen er rustig vanuit gaan dat Rembrandt nooit gevoetbalt heeft. thans niet in clubverband

m.kolsters

  • Global Moderator
  • Dronken
  • *****
  • Berichten: 419
  • Mede imker
    • Bekijk profiel
Re: Verantwoordelijke bijen houden?
« Reactie #4 Gepost op: juli 02, 2013, 07:43:51 pm »
Ó ja Hobbes.
Er zijn er op het forum die beter weten.
En honing moet je slingeren en dan de bijen voeren.
Geen roer en de bijen blijven gezond.
Tinus.

tel 06-15203088

Hobbes

  • New bee
  • *
  • Berichten: 39
  • Iccarus Mede
    • Bekijk profiel
    • Iccarus Mede
Re: Verantwoordelijke bijen houden?
« Reactie #5 Gepost op: juli 03, 2013, 06:08:34 am »
Ó ja Hobbes.
Er zijn er op het forum die beter weten.
En honing moet je slingeren en dan de bijen voeren.
Geen roer en de bijen blijven gezond.

? Sorry maar ik snap je niet?
We kunnen er rustig vanuit gaan dat Rembrandt nooit gevoetbalt heeft. thans niet in clubverband

Apis mellifera

  • New bee
  • *
  • Berichten: 19
  • BIJzaak
    • Bekijk profiel
    • Biologisch feitje
Re: Verantwoordelijke bijen houden?
« Reactie #6 Gepost op: juli 03, 2013, 09:42:12 am »
Ik volg de cursus in Utrecht. Een van onze docenten heeft ooit ook een cursus biologisch dynamisch imkeren gevolgd en heeft ons aangeraden die cursus ook te volgen. Hij zei wel dat het voor hem wel wat te zweverig was met maanstand en sterren, maar verder was het een goede cursus. Dat geld eigenlijk ook voor mij. Het rekening houden met astrologische aspecten om de tijden uit te kiezen om te slingen etc gaat me ook wat te ver, maar verder zou ik het liefste bijen houden voor de bijen zelf en niet specifiek voor een enorme honing productie.

Tijdens de cursus in Utrecht hebben we al een aantal keer een varroa behandeling gedaan met oxaalzuur. Maar er wordt ook mierenzuur en thymovar gebruikt. Op zichzelf dingen die ook in de natuur voorkomen (het zij niet zo geconcentreerd), maar voor de bijen is het niet een natuurlijk proces. Die zouden bij teveel varroa gaan zwermen om zo de vervuilde raat en het vervuilde darrenbroed achter te laten. Ik zou het gaar zelf ook op die manier doen, maar dan moet ik wel meer weten van hoe bijen op een natuurlijke wijze leven, nu heb ik vooral geleerd hoe bijen bij een imker worden gehouden (zoals het de imker goed uitkomt).

Hoewel we dat soort imkers ook nodig hebben voor de honingproductie net als we grote boeren nodig hebben voor vlees/zuivel productie.
:) BIJzaak :)

Bijker

  • Dronken
  • ****
  • Berichten: 369
  • Bijen, monitor van ons milieu!
    • Bekijk profiel
    • Bits and Bees. BIJna alles over bijen
Re: Verantwoordelijke bijen houden?
« Reactie #7 Gepost op: juli 03, 2013, 07:05:31 pm »
BD-imkers werken inderdaad met de "zaaikalender" waar tijdens zg bladdagen en slechte dagen niet in de bijen gewerkt mag worden.
Tijdens bv worteldagen zou dit de bouwwerkzaamheden bevorderen.
Zaken die je aanspreken binnen de BD of die je flauwekul kan vinden.
Dat is aan een ieder.
Maar wel van belang om inzicht te krijgen in bepaalde stromingen van/binner de natuur.

Respect voor de werkzaamheden van de immen mogen we zeker hebben.
Veel dingen gaan tegenwoordig zonder dat respect.
Zie maar een aantal aspecten getoond in de film More then Honey.
Gesleep over de wereld van volken en teeltmoeren.
Bitsandbees.nl BIJna alles over bijen.

Apis mellifera

  • New bee
  • *
  • Berichten: 19
  • BIJzaak
    • Bekijk profiel
    • Biologisch feitje
Re: Verantwoordelijke bijen houden?
« Reactie #8 Gepost op: oktober 10, 2013, 10:50:43 am »
De cursus in Utrecht zit er op. We krijgen in het voorjaar een veger van een achterbuurman en dan gaat het gebeuren, onze eigen bijen. We hebben al meerdere mooie locaties in de buurt gespot waar we ze kunnen plaatsen.

Voor de imkers onder ons heb ik ook nog een mooie tip voor de varroa bestreiding:

Behandeling van bijenvolken tegen varoamijten met vaseline.
Een recept van Dr. Vet. Pedro Rodriguez, Honey bees Research, Virginia Beach (U.S.A.)
Zoals gepubliceerd in Api nature Nr. 1 november 2001.Diverse malen vertaald, de laatste keer vanuit een Duits blad ''Das Bienenmuterchen''4-2002 blz 57.

Behandelingsmiddel:
Katoenkoord (kaarsenlont) van 1 meter lengte en een doorsnee van 4 mm, geimpregneerd met vloeibare vaseline.

Bereidingswijze:
Breng in een pan 0.220 liter water aan de kook.
Voeg als het water kookt 225 gram bijenwas (zegelwas) in kleine stukjes toe
Door het water gaat de bijenwas niet verbranden.
Roer met een houten stok.
Zodra de was is gesmolten, 0440 liter vloeibare medicinale vaseline toevoegen. De vaseline met een dichtheid van 0,86.
Blijven roeren.Daarna nog 225 gram vloeibare honing toevoegen en het verwarmen stoppen.
Dompel stukken katoenkoord van 1 meter lengte en 4mm doorsnee in dit mengsel en laat zo een laagje op het koord ontstaan.
Bewaar de stukken koord in een glazen afgesloten pot.

Gebruik:
Geimpregneerd koord op de toplatten leggen bij elke broedkamer.
Herhaal de behandeling als de koorden zijn afgeknaagd of verpulverd. Dit is tussen twee a vier weken. Herhaal in elk geval elke maand.

Begin bij de eerste voorjaarscontrole en ga door tot de inwintering Wees consekwent.

Werking van het middel:
De vaseline kleeft aan de poten en op de beharing van de bijen.
Dat stimuleert het poetsgedrag.
De mijten die met de vaseline in aanraking komen, krijgen vaseline in de tracheeen en zullen stikken.
Sterftepercentage mijten: 98%.
Voordelen: niet giftig, milieuvriendelijk en goedkoop.
Alternatief: bijen besproeien met vloeibere vaseline.

*Ik weet niet waar ik vloeibare vaseline kan kopen en gebuik daarom potten vaseline die ik kan kopen bij de drogist.

Veel succes!
:) BIJzaak :)

m.kolsters

  • Global Moderator
  • Dronken
  • *****
  • Berichten: 419
  • Mede imker
    • Bekijk profiel
Re: Verantwoordelijke bijen houden?
« Reactie #9 Gepost op: oktober 11, 2013, 05:13:00 pm »
Laat ze elke week de krant lezen, dit helpt ook goed en de mijten vallen met de krant naar buiten.
Tinus.

tel 06-15203088

Apis mellifera

  • New bee
  • *
  • Berichten: 19
  • BIJzaak
    • Bekijk profiel
    • Biologisch feitje
Re: Verantwoordelijke bijen houden?
« Reactie #10 Gepost op: oktober 15, 2013, 06:51:56 am »
Heeft dat verder geen nadelige effecten op de bijen? Anders is dat ook een goede tip (minder werk ;) )
:) BIJzaak :)