Auteur Topic: Bramen mede  (gelezen 9905 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zay

  • New bee
  • *
  • Berichten: 13
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Bramen mede
« Gepost op: februari 27, 2013, 01:12:41 pm »
Een aantal jaar terug voor het eerst in aanraking gekomen met mede en al langer met het idee aan het spelen om het zelf eens te proberen te maken.

Eind vorig jaar een starterskit besteld en afgelopen weekend dan echt eraan begonnen. Omdat ik nog niet alle berekeningen en waarden goed door heb ben ik begonnen met het bramenmede recept zoals dat op deze site door Draak is toegevoegd. Aangezien zijn recept voor 15 liter is en ik alleen een 10 liter fles heb, heb ik de aantallen wat verminderd. Gezien dat dit mijn eerste mede is hoor ik graag als ik blunders maak, tips. Ik log dit alles inclusief mijn ervaringen als beginner zodat andere beginners hier wellicht ook nog wat aan hebben. Ik ben hieraan begonnen zonder enige cursus, enkel met internet (met name http://www.gotmead.com/) en het boekje zelf wijn maken van C.J.J. Berry.

Ik heb uiteraard begrepen dat de kwaliteit van de mede voor een groot deel wordt bepaald door de kwaliteit van de ingredienten, maar omdat ik de kans toch aardig groot vond dat de eerste poging mislukt, wil ik niet te gek maken qua kosten.

Ik ben begonnen met de bramen laten ontdooien en in de tussentijd 4 liter water te koken. Ongeveer 300 ml ervan in een aparte pan gedaan zodat dat sneller afkoelt. Als het onder de 40 graden was heb ik de gist daarin gedaan en een ruim kwartier laten staan.

De 3,5 liter water wat om de 3,5 kg honing in op te lossen. Steeds even over geschept met een grote opscheplepel. Hier moet ik nog iets slims voor verzinnen. Het leek ons (ik was samen met mijn vriendin bezig) niet slim om in een keer alle honing erin te gooien en dan gaan roeren, maar hier moet iets slimmers voor te verzinnen zijn.

Terwijl het water voor de honing aan het afkoelen was heb ik de sinaasappels en limoenen geperst en in de gistfles gedaan die ik uiteraard vooraf heb gereinigd. Flevosap er ook bij gedaan.

Bramen gepureerd en aan de kook gebracht, werd een mooi glad papje en nadat dat een beetje afgekoeld was is ook dat de fles in gegaan gevolgt door een flinke pan heerlijk ruikende honing.

Daarna de gist erin en aangevuld met (gekookt en afgekoeld) water.



Uiteindelijk is erin gegaan:

- 5g. gist (mede) unibrew
- 520g bramen (diepvries, jumbo)
- 3.5 liter water
- 3.5kg honing (mellona imker honing sligro)
- 3 limoenen ( ~5cl )
- 3 perssinaasappels ( ~20cl )
- 650 ml appelsap (flevosap)

En nadat dat alles erin zat aangevuld met gekookt & afgekoeld water tot ~10 cm onder de hals.

Het gist begon nog niet echt actief, pas de volgende dag merkte ik pas echt activiteit op in m'n waterslot.
Daarna is het goed actief geworden. Hij zit nu na 4 dagen op bijna 60 bloepjes per minuut. Na een dag zat er een goede laag schuim op, die nu nog maar een centimeter hoog is.

Overigens gaf de hydrometer SG 1091 voor ik het waterslot erop deed. Maar de most was nog wel wat warmer dan 15 graden, dus volgens Berry zou dat dan gecorrigeerd eerder 1096 moeten zijn. Maar ik had verwacht dat het hoger zou zijn. Ik heb immers 3,5kg honing (suiker) in 10 liter most zitten. Volgens de lijst zou dat eerder een SG van 1130 moeten zijn. Iemand misschien een linkje naar wat theorie hierover?

Daarnaast, ik heb nu geen open gisting gedaan, wat is daar beter/slechter aan? Ik heb het nu niet gedaan omdat het niet zo stond in het recept van Draak, maar ben wel benieuwd wat de afweging is tussen wel of niet doen.

En nog een vraag: waar stallen jullie je mede-in-making? Ik heb het nu nog in de keuken staan om het in de gaten te houden, maar daar schomelt de temperatuur nog wel. Andere optie die ik heb is in de kelder, waar de temperatuur wat constanter en wat lager is. (kelderbox van appartement is wel goed droog)

Een aantal dingen die ik heb geleerd voor de volgende keer om efficienter bezig te zijn:
- Vooraf voldoende gekookt water prepareren. Ik ben nu veel tijd kwijt geraakt aan het koken en weer laten afkoelen van het water, omdat ik geen gist wil vermoorden.
- Heel voorzichtig omgaan met een hydrometer. Die van mij is al kapot naar 1x gebruiken :(


mrperq

  • New bee
  • *
  • Berichten: 49
    • Bekijk profiel
Re: Bramen mede
« Reactie #1 Gepost op: februari 27, 2013, 01:53:18 pm »
Ziet er lekker uit, mooi van kleur ook!

Volgens de lijst zou dat eerder een SG van 1130 moeten zijn.
Iemand misschien een linkje naar wat theorie hierover?

Ik gebruik de rekenaar van gotmead:
http://www.gotmead.com/index.php?option=com_content&task=view&id=745&Itemid=16

Hierbij kom ik voor 3,5kg honing 1105 uit. Suikergehalte verschilt nog wat de ene
honing bij de andere. Het verschil van 1105 naar 1095 kan natuurlijk ook met de
bramen te maken hebben?


Het leek ons (ik was samen met mijn vriendin bezig) niet slim om in een keer alle
honing erin te gooien en dan gaan roeren, maar hier moet iets slimmers voor te verzinnen
zijn.

Ik doe de honing rechtstreeks in de pot na het koken van het water. Van de pot
naar de fles wordt het hevelen. (Met zon plastieken buis, zoals je iemand brandstof
ziet stelen uit auto's in de films.) Laatste restje giet ik er met een trechter in.

Dit ding helpt trouwens giga om te hevelen zonder morsen:
http://www.brouwland.com/setframes/?l=&to=http%3A//www.brouwland.com/shop/product.asp%3Fcfid%3D4%26id%3D704%26cat%3D491%26dt%3D24&shwlnk=0



Het gist begon nog niet echt actief, pas de volgende dag merkte ik pas echt activiteit op in m'n waterslot.

Volkomen normaal. Is altijd zo bij mij.


Daarnaast, ik heb nu geen open gisting gedaan, wat is daar beter/slechter aan? Ik heb het nu niet gedaan omdat het niet zo stond in het recept van Draak, maar ben wel benieuwd wat de afweging is tussen wel of niet doen.


Ik dacht dat bij wijnen of medes met sommig fruit men soms eerst wat
enzymen loslaat op het fruit, die dit fruit afbreekt zodat dit beter
verteerd kan worden door de gistjes. (Vergelijkbaar met wat speeksel
doet). Dit wordt meestal in een open emmer gedaan met gewoon een doek
over, vandaar 'open gisting', ook al gebeurt er eigenlijk geen echte
gisting.

Indien dit niet is wat je bedoelt, maar echt gisting in een emmer,
denk ik dat de gisting soms de eerste uren (dagen?) gedaan wordt in een
open emmer om een 'mede-fontein' te vermijden tijdens de eerste uren
van hevige vergisting. (Heb die al meegemaakt, zijn echt niet leuk
geloof me.) Bijkomend voordeel is dat een emmer goedkoper is dan glas.
Ikzelf verkies gewoon wat plaats over te laten in de hals van de fles
en die af te vullen eens de ergste gisting voorbij is.


Vooraf voldoende gekookt water prepareren. Ik ben nu veel tijd kwijt geraakt aan het koken en weer laten afkoelen van het water, omdat ik geen gist wil vermoorden.

Vooral dat afkoelen duur eeuwen. Ik zet die meestal in de gootsteen gevuld met water,
met de kraan een klein beetje open. Ik doe dit wel niet graag doordat ik geen waterput heb.
Moest ik een metalen kuip vinden ofzo zou ik wel eens experimenteren met bevroren vlessen
water.


En nog een vraag: waar stallen jullie je mede-in-making? Ik heb het nu nog in de keuken staan om het in de gaten te houden, maar daar schomelt de temperatuur nog wel. Andere optie die ik heb is in de kelder, waar de temperatuur wat constanter en wat lager is. (kelderbox van appartement is wel goed droog)

Bij mij staat die in de 'kinderslaapkamer'. Aangezien wij nog geen kindjes hebben
is dit dus de 'medeslaapkamer' geworden ^^. Hoe warm is het in je kelder?
Voor het gisten dacht ik mag je mede niet te koud hebben.
-

Bijker

  • Dronken
  • ****
  • Berichten: 369
  • Bijen, monitor van ons milieu!
    • Bekijk profiel
    • Bits and Bees. BIJna alles over bijen
Re: Bramen mede
« Reactie #2 Gepost op: februari 28, 2013, 11:25:46 am »
Hoi Zay, uit Voorburg? heb ik ook nog gewoond 8)
Je eerste mede maken en dan al direct experimenteren, jij durft!
De eerste gisting moet op een ruim kamertemperatuur gebeuren, dus niet in de koele kelder.
Na een maand overhevelen en dan kan het pas wat koeler gezet worden.
Het "bluppen" wil je toch ook niet missen :))
De gist voeding er voortaan bijdoen als de temperatuur ca 25gr is en niet boven de dertig.
Gist kan dan soms niet meer werken.
Honing erin doen door de potten eerst iets te verwarmen als de honing al gekristalliseerd is.
En als het al/nog vloeibaar is kan je de potten "omspoelen"/"uitspoelen" met het warme water wat je eerst gekookt had.
Bitsandbees.nl BIJna alles over bijen.

Zay

  • New bee
  • *
  • Berichten: 13
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Re: Bramen mede
« Reactie #3 Gepost op: februari 28, 2013, 11:41:43 am »
Ah, dat zijn handige tips, Bijker!

En ja, hiermee bezig zijn komt de kleine chemicus in mij naar boven :)

Zay

  • New bee
  • *
  • Berichten: 13
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Re: Bramen mede
« Reactie #4 Gepost op: april 15, 2013, 07:27:30 am »
Tis nu zo'n anderhalve maand later en hij begint al aardig te klaren. Mooie kleur gekregen ook! (zal later nog even foto's toevoegen) Ik wil vanavond eerste keer gaan overhevelen.

Nu vraag ik me af of (en hoeveel) ik er nog honing/water bij moet stoppen na overhevelen. Op basis waarvan kan ik dit het beste bepalen? Uiteraard ga ik even de SG meten om te zien hoeveel van de honing inmiddels is omgezet.

Tips/Advies? :)

m.kolsters

  • Global Moderator
  • Dronken
  • *****
  • Berichten: 419
  • Mede imker
    • Bekijk profiel
Re: Bramen mede
« Reactie #5 Gepost op: april 15, 2013, 08:50:41 am »
Zoals je schrijft eerst meten en dan bij vullen.
Als het genoeg alcoholbezit en te droog dan honing koken en schuim afscheppen en dan na afkoeling bij voegen.
Tinus.

tel 06-15203088

Zay

  • New bee
  • *
  • Berichten: 13
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Re: Bramen mede
« Reactie #6 Gepost op: mei 17, 2013, 06:54:40 pm »
Goed, weer dik een maand verder. Vorige keer is het overhevelen prima gelukt. De mede smaakte toen nog wat zurig, dus beetje extra honing & water toegevoegd in dezelfde verhouding als begin recept.

Vandaag heb ik em weer geheveld, gemeten, geproefd en nogmaals een beetje honing aan toegevoegd. Hij is lang niet zo zurig als vorige maand, maar ik hou van een wat zoetere mede, dus nog een beetje toegevoegd + water.

Hij heeft al behoorlijk lekkere smaak en volgens mijn berekeningen zou ie nu op 12.7% moeten zitten.

Zay

  • New bee
  • *
  • Berichten: 13
  • bzzzz zzz zzzz ZZZ!!!!???
    • Bekijk profiel
Re: Bramen mede
« Reactie #7 Gepost op: juni 21, 2013, 09:07:32 pm »
Zo dan... Ik heb em nu een maandje in een koelere en stabielere temperatuur gezet (kelder) en daar leek ie nagenoeg klaar te zijn met gisten. Dus van de week naar boven gehaald en nu blupt ie weer zo'n 7-8x per minuut.

Wat is slim? laten staan? overhevelen?

Suggesties?

Inmiddels heb ik ook een bosbes staan en die blupt na een maand al minder dan de braam na 4 maanden :P

m.kolsters

  • Global Moderator
  • Dronken
  • *****
  • Berichten: 419
  • Mede imker
    • Bekijk profiel
Re: Bramen mede
« Reactie #8 Gepost op: juni 23, 2013, 11:57:58 am »
Dus niet klaar, temperatuur verschillen laten zien dat deze mede nog niet is uit gegist.
Tinus.

tel 06-15203088